LE FENALÅR: I morgen er landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp) i Paris når de første skivene med norsk langtidsmodnet fanelår går over disken i en av Paris største delikatessebutikker. Her er Listhaug sammen med fra v. Bjørn Ringstad, direktør i Tind Spekemat og Per Berg, styreleder i «Fenalår fra Norge», rett før avreise til Paris.

LE FENALÅR: I morgen er landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp) i Paris når de første skivene med norsk langtidsmodnet fanelår går over disken i en av Paris største delikatessebutikker. Her er Listhaug sammen med fra v. Bjørn Ringstad, direktør i Tind Spekemat og Per Berg, styreleder i «Fenalår fra Norge», rett før avreise til Paris. Foto:Nina Andersen,

Imorgen settes norsk langtidsmodnet fenalår på menyen i Paris: Le fenalår skal friste franske ganer

Slik har du aldri før sett norsk fenalår: Servert i tynne skiver på belgiske vafler, sammen med varm risotto, trøfler og
asparges, eller med makaroni og hvit trøffelsaus.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

FENALÅR på belgisk vaffel med hvit geitost. Foto:FENALÅR FRA NORGE,

Norsk langtidsmodnet fenalår er nå på full fart inn i Paris delikatessebutikker og gourmetrestauranter.

I konkurranse med blant annet italienske bresaola og spanske jamón ibérico bellota, skal norsk fenalår bli vår nye eksportvare i et kresent fransk gourmetmarked.

I morgen er Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp) til stede i Paris når de første skivene med norsk fenalår går over disken i det velrenoverte varemagasinet og delikatessebutikken «Le Bon Marché Rive Gauche».

Varemagasinet som ble etablert i 1852 som verdens første stormagasin, eies i dag av motekongen Louis Vuitton.

FENALÅR med risotto, trøfler og asparges. Foto:FENALÅR FRA NORGE,

Her skal Listhaug friste franske forbrukere med den norske matskatten.

FENALÅR med makaroni og trøffelsaus. Foto:Fenalår fra Norge,

– I Paris skal vi skape blest om det norske fenalåret, sier Sylvi Listhaug, da VG møter statsråden i ferskvaredisken i en av Oslos større supermarkeder, rett før avreise til matmetropolen.

Gourmetrestaurant

Men også på gourmet-restauranten «Le 6 New York», rett ved Eiffeltårnet i Paris, vil norsk fenalår stå på menyen.

I Frankrike er målet å selge 200 tonn fenalår per år innenfor de tollfrie kvotene.

Franskmenn er godt vant med kvalitetsmerking av mat, noe som ofte er helt avgjørende for hva forbrukerne velger å kjøpe.

FENALÅR som carpaccio med kapers, sjampinjong og sitron. Foto:Fenalår fra Norge,

Langtidsmodnet «Fenalår fra Norge» er en beskyttet geografisk betegnelse og regnes som en av våre 23 nasjonale matskatter.

I følge Listhaug har det vært helt avgjørende for å komme inn i det franske markedet.

– Jeg er ikke i tvil om at for å få «Fenalår fra Norge» inn i et allerede kresent fransk marked, har det vært helt avgjørende at fenalåret har beskyttet betegnelse, sier Listhaug til VG.

I Norge er det stiftelsen Matmerk som står bak tildelingen.

Betegnelsen brukes på tradisjonsprodukter og matskatter som garanterer særpreg fra et bestemt geografisk område.

Parmaskinke, Roquefort, Champagne og Fetaost er andre matskatter med beskyttet betegnelse.

Kartlegging

Det var etter at Listhaug i januar lanserte sin eksportstrategi for norske næringsmidler på matmessen Grüne Woche i Berlin i januar i år, at produktsammenslutningen «Fenalår fra Norge» (FFN) startet kartleggingen av det kresne franske gourmetmarkedet.

Med seg på laget hadde de to masterstudenter fra Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås og Saveurs de Norvége. Firmaet har lang erfaring med å bidra til eksport av norske næringsmidler i Frankrike.

«Fenalår fra Norge» eies av ni norske kjøttbedrifter som til sammen står for i overkant av halvparten av omsetningen av fenalår.

MATSKATT: Langtidsmodnet «Fenalår fra Norge» er en beskyttet geografisk betegnelse. Foto:IMPULS,

Fenalårprodusentene som er representert i Frankrike er Tind, Gilde og Bjorli Fjellmat.

–De modne fenalårvariantene fra Tind, Gilde og Bjorli Fjellmat varierer på smak, men de er alle mye mildere på smak og har mer utpreget modensmak enn tradisjonelt fenalår, og ikke minst er de mindre salte, sier Per Berg som er styreleder i Fenalår fra Norge.

Champagne og rødvin

Til det langtidsmodne fenalåret som flere sidestiller med ibericoskinken, anbefaler Berg å drikke champagne eller musserende.

–Men også hvitvin og rødvin går bra til fenalåret, smiler han.

Markedsundersøkelser og tilbakemeldinger har vist at høy pris ikke skremmer franske forbrukere, til tross for kilopriser fra 79 -100 euro eller mer.

Berg tror nyhetsverdien av å komme med et norsk langtidsmodnet fenalår, vil gjøre at folk er villige til å betale for en skinke i premium-segmentet.

Heller ikke Listhaug tror høy pris vil være til noe hinder.

–Når det gjelder pris så er det mer enn nok mennesker ute i Europa som er villige til å betale for god kvalitet. Dette er folk som ikke ser på prislappen, men er mest opptatt av kvalitet, sier Listhaug.

Om «Fenalår fra Norge»

Merkevaren «Fenalår fra Norge» er en produsentsammenslutning av ni fenalårsprodusenter i Norge, som alle lager sine egne fenalår.

«Fenalår fra Norge» kommer i to varianter, -tradisjonell og modnet. Forskjellen ligger i saltinnhold og modningstid.

Fenalår fra Norge Tradisjonell: Maksimalt saltinnhold 9 prosent, modnes i cirka 3-6 måneder.

Fenalår fra Norge Modnet: Maksimalt saltinnhold 7 prosent, modnes i cirka 9 måneder

Kilde: Landbruks- og Matdepartementet

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder