MÅ TREKKES: Hvis ikke Rema kan dokumentere de generelle påstandene, vil de bli nødt til å trekke reklamen, går det frem i brevet fra Forbrukerombudet. Foto:Forbrukerombudet,

Krever at Rema beviser billigst-påstand

Matvaregiganten Rema 1000 har fått én uke på seg til å dokumentere riktigheten av billigst-påstand.

  • Camilla Svennæs Bergland
  • Monica Bring Estensen

Artikkelen er over fem år gammel

Det fremgår i et brev sendt fra Forbrukerombudet som VG har fått tilgang til.

De siste ukene har Rema 1000 i en massiv reklamekampanje, frontet at de er landets billigste matbutikk.

I utgangspunktet var kampanjen knyttet til tester gjennomført av enhver.no, men Forbrukerombudet ser nå at påstandene brukes mer generelt og uten å være knyttet opp til de konkrete testene, fremkommer det i brevet.

Kampanjen har lenge høstet kritikk fra flere av konkurrentene, som mener at prisinnsamlingen lar seg manipulere og gir et villedende inntrykk av de reelle prisene.

Les også: Sjoko-sjokksalg for Hvals sjokolade

Coop Ekstra klaget i slutten av februar reklamekampanjen inn til Forbrukerombudet.

Nå bes matvaregiganten å redegjøre for påstander om at de skal være den billigste butikken, som ombudet mener reiser klare problemer etter markedsføringsloven.

LES OGSÅ: VGs matbørs: Full priskrig

Ingen tilleggsinformasjon

Kampanjen har hatt en rekke ulike annonser og plakater ute de siste ukene. Eksempelvis har matvaregiganten reklamer på busser i Oslo som lyder slik:

«På vei til butikken? Dra til den med Norges laveste priser»

Påstanden er brukt uten noen form for tilleggsinformasjon, henvisning eller begrensninger, og må leses ut fra det umiddelbare inntrykket det skaper, skriver ombudet.

Hvis påstanden, eller påstander med lignende meningsinnhold ikke kan dokumenteres må selskapet trekke reklamen.

– Deler av kampanjen kan tolkes som påstander om at de generelt er billigst, uten å vise til noen dokumentasjon. Det mener vi er å gå for langt. Nå har de rundt en uke på å dokumentere påstandene, ellers må de slutte med slike reklameutsagn, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet, til VG.

Coop Ekstra, som klaget saken inn til Forbrukerombudet, sier de er glade for Forbrukerombudets avgjørelse.

– Vi er ikke overrasket. Rema 1000 lurer kundene sine med villedende markedsføring, påstander om at de har de laveste prisene stemmer ikke; lave priser er en ferskvare, og prisforskjellene er svært små blant lavpriskjedene, sier Håvard Jensen. kjededirektør i Coop Ekstra.

LES OGSÅ: Se hvordan Kiwi la felle for pristester.

Dette svarer Rema 1000:

– Vi i Rema 1000 mener det er en viktig med åpenhet rundt pris og prissammenligninger slik at forbrukerne får dannet seg et bilde over hvor de finner de laveste prisene. Vi ønsker en offentlig Dagligvareportal – og før dette er på plass velger vi å vise sammenligninger av priser basert på tester gjort av enhver.no, skriver Mette Fossum Beyer, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000 i et e-post til VG.

– Med påstanden som Forbrukerombudet har kommentert, har vi ønsket å opplyse om at det er billigere å handle på REMA 1000 enn hos konkurrentene når man ser på sluttsummen på kassalappen. Vi vil foreta en vurdering av de juridiske forhold som tas opp i Forbrukerombudets brev, og eventuelt legge frem den dokumentasjon som er nødvendig.

Les også

  1. Vetle (15) vil presse prisene i dagligvarekjedene

    15 år gamle Vetle Grim Hjelmtvedt kaster seg inn i priskrigen i den norske dagligvarebransjen, og lanserer nå en…
  2. Sjoko-sjokk: Hvals sjokolade med braksalg

    Før måtte sjokoladegründer Rune Forsberg og Hvals sjokoladefabrikk kaste tonnevis med marsipan.
  3. Matmonopolet

    Tre aktører eier praktisk talt alle matvarebutikkene i hele landet. Og med Konkurransetilsynets velsignelse selger og…
  4. Rema 1000 opplyser ikke om slaktedato

    Du har krav på å få vite når fisken er fanget eller…
  5. Priskrig i dagligvarebransjen: Coop kaster seg inn i prisfelle-feiden

    Coop mistenker at Rema 1000 trikser med prisene og villeder kunder. De fremmer en formell klage på konkurrenten.
  6. VGs matbørs: Full priskrig!

    Kampen om å være billigst hardner til mellom de fire store lavprisaktørene Rema 1000, Kiwi, Coop Extra og Rimi.
  7. Priskrig i dagligvarebransjen: Se hvordan Kiwi la felle for pristester

    Kiwi satte tirsdag ettermiddag opp en felle for å avsløre grunnlaget for konkurrenten Rema 1000 sin pågående…

Flere artikler

  1. Priskrig i dagligvarebransjen: Coop kaster seg inn i prisfelle-feiden

  2. Vetle (15) vil presse prisene i dagligvarekjedene

  3. Krever at nettbutikk beviser påstand om at de er billigst

  4. VGs matbørs: Full priskrig!

  5. Pluss content

    Priskrig i hyllene

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder