POTETGULL: Oslo tingrett kjente onsdag Maaruds varemerkebetegnelse på ordet «potetgull» som ugyldig. FOTO: JAN PETTER LYNAU/VG. Foto: ,

Nå er det lov å skrive «potetgull»

Oslo tingrett bestemte onsdag at Maaruds varemerkeregistrering av ordet «potetgull» er ugyldig.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Maarud har fram til i dag hatt enerett på å kalle deres potetchips for «potetgull». I dag bestemte Oslo tingrett at selskapets varemerkeregistrering av ordet er ugyldig.

Det er konkurrenten Orkla som saksøkte Maarud for å få opphevet selskapets enerett til betegnelsen «potetgull».

Maarud i brev til VG: Det heter Potetgull®

«Beskrivende karakter»

Retten skriver i sin vurdering: «Potetgull er et sammensatt ord. Potet er beskrivende, og gull har i denne sammenheng en fremtredende beskrivende karakter.»

Bakgrunn: Krangler om potetgull i retten

UGYLDIG: Oslo tingrett har bestemt at Maaruds varemerkeregistrering av ordet «potetgull» er ugyldig. Foto: FORBRUKERRÅDET ,

Retten viser også til at i en rekke offentlige dokumenter og lærebøker benyttes ordet potetgull som beskrivende for varens art, ikke særpreget for en bestemt produsents vare.

"Den omfattende beskrivende bruk som er vist, innebærer også at hensynet til friholdelse gjør seg gjeldende. Man bør unngå monopolisering av ord som i så stor utstrekning benyttes som beskrivende for et vareslag", står det i dommen.

Dermed kjennes varemerkeregistreringen av ordet «potetgull» ugyldig.

Les også: Britene slår alarm om potetgull

Orkla: –Full seier

Kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Orkla Confectionary & snacks Norge er fornøyd med dommen.

– Vi skal lese dommen grundig nå, men hovedinntrykket er at dette er en full seier for oss. Vi er veldig glade for at retten har delt vår oppfatning om at varemerkeregistreringen er kjent ugyldig, og at det er en alminnelig betegnelse.

Dommen avviser Orklas krav om fastsettelsesdom for at de kan bruke betegnelsen potetgull i sin markedsføring.

– Det innebærer at retten ikke vil ta stilling til fremtidig bruk av ordet. Som hovedgrunn er det ikke lenger et registrert varemerke, som er det som har størst betydning for oss. Vi har ikke gjort dette fordi vi skal starte å bruke potetgull-navnet på nåværende tidspunkt, men fordi vi ønsket en avklaring på bruken. Det viktigste for oss er at varmerkebeskyttelsen er ugyldig, sier han.

Stor VG-test av potetgull: Potetchipsen som får gull!

«Fremtidige forhold»

Retten slår altså ikke fast at Orkla kan bruke betegnelsen potetgull i sin markedsføring uten å krenke Maaruds rettigheter. Årsaken er at dette knytter seg til fremtidige forhold.

Uten en fastsettelsesdom mener Oslo tingrett at ingen av partene har vunnet i saken:

«Orkla har vunnet frem i sakens hovedspørsmål om gyldigheten av varemerkeregistreringen, men har tapt når det gjelder krav om fastsettelsesdom vedrørende bruk av ordet potetgull. Kravet om fastsettelsesdom var ikke av slik bagatellmessig karakter at Orkla kan sies å ha fått medhold i det vesentlige. Ingen av partene har dermed vunnet saken», står det i dommen.

Maarud dømmes likevel til å betale 800.000 kroner i erstatning til Orkla for delvis dekning av selskapets sakskostnader.

Språkprofessor om potetgull-saken: – Dette er en monopolisering av språket

I en pressemelding skriver Maarud følgende:

"Maarud har i dag fått tilgang til dommen fra Oslo Tingrett i Potetgull-saken. Den sier at varemerkeregistreringen av Potetgull, godkjent av Patentstyret i 2009 er ugyldig. Retten tar ikke stilling til hvorvidt Potetgull har degenerert som varemerke eller til varemerkets stilling i 2015. Retten konkluderer med at det IKKE er fritt frem for Orkla til å bruke Potetgull for å beskrive chips-produktene sine".

– Dommen er selvfølgelig skuffende. Vi vil nå lese dommen grundig, før vi bestemmer oss for hva vi gjør videre, sier administrerende direktør i Maarud, Chris Samways i pressemeldingen.

Han understreker i pressemeldingen at det er Orkla som gikk til sak mot Maarud, og at Maarud aldri har ønsket å forhindre at folk flest bruker ordet potetgull i dagligtalen.

– Vi har vært opptatt av å beskytte vårt merkenavn som har en lang og stolt historie. Det er som med Farris, en av Norges sterkeste merkevarer. Ringnes kan ikke forhindre at folk bestiller Farrisnår de ønsker vann med bobler på restaurant, men Ringnes vil ikke tillate andre drikkevareprodusenter å lage flasker med Farris-navnet på, sier han.

Les hele dommen her (ekstern lenke)

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder