AVSLØRENDE: Ifølge matforsker Annechen Bugge forteller handlekurven mye om hvem du er. Bildet er tatt ved en annen anledning. FOTO: ROBERT S. EIK

AVSLØRENDE: Ifølge matforsker Annechen Bugge forteller handlekurven mye om hvem du er. Bildet er tatt ved en annen anledning. FOTO: ROBERT S. EIK

Handlekurven avslører deg

(VG Nett) Nordmenn spiser ikke bare for å bli mette. Nå skal drømmer realiseres gjennom maten.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Av: Eliese Laustsen

- Det er mange verdier som ønskes realisert gjennom matvalgene våre og vi stiller stadig høyere krav til maten vi spiser. Samtidig legger hverdagen mange begrensninger, sier Annechen Bugge som forsker på nordmenns mat- og spisevaner ved SIFO.

Dermed vil valg av matvarer gjenspeile verdier og drømmer som vi ønsker å realisere.

- Mat- og spisevaner er høyt oppe på dagsordenen nå. Folk legger større vekt på det enn tidligere, enten det dreier seg om helse, trender, tradisjoner, kultur, miljø, etikk, familieliv og så videre, fortsetter Bugge.

Hun mener det er mulig å lære noe om andre, bare ved å ta en titt i handlekurven deres.

- For mange handler matvalgene om drømmen og idealet. De færreste lager middag helt fra bunnen av hver dag, men hjemmelaget anses av folket som det «riktigste».

I utvikling

Forskning viser at nordmenns matvaner er i konstant utvikling. I dag velger vi rent kjøtt, magre produkter og grove kornprodukter.

- Foruten norske matretter, spiser vi helst italienske retter som pasta og pizza til middag. Tex mex-retter og kinesisk wok står også høyt på listen.

At norsk husmannskost opplever konkurranse, er et resultat av en endret livsstil.

- Vi reiser mye mer enn for 10, 20 og 30 år siden. Det påvirker oss, og nordmenn har fått øynene opp for tilbudene fra andre land. Både spansk spekeskinke og olivenolje er eksempler på dette. På 70-tallet visste folk knapt hva olivenolje var, nå har «alle» en flaske på kjøkkenbenken, sier seniorforsker Margrethe Hersleth ved Nofima Matforskningsinstitutt.

Klasseskille

Hersleth mener de økte valgmulighetene har bidratt til segmenter i forbrukergruppene.

- Det har oppstått et klasseskille som blir mer og mer tydelig. Før spiste vi for å bli mette. I dag vil vi i tillegg vise at vi kan mye om mat.

- Hvorfor er det slik?

- Det handler nok om identitet, enten bevisst eller ubevisst. Vi styres både av informasjon, lommebok, smak og anledning når vi handler mat. Forskning viser at positiv informasjon om en matvare bidrar til økt smaksopplevelse, enda en smaksforskjell ikke ville være mulig å kjenne i en blindtest, tror seniorforskeren.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder