POPULÆR REKE: Scampi, også kalt kongereke eller tigerreke, har i løpet av de siste tiårene blitt verdens mest solgte sjømatprodukt. Nå oppfordrer Miljøorganisasjonen Grønn Hverdag nordmenn til å la den store reken bli liggende i frysedisken. Foto: Magnar Kirknes
POPULÆR REKE: Scampi, også kalt kongereke eller tigerreke, har i løpet av de siste tiårene blitt verdens mest solgte sjømatprodukt. Nå oppfordrer Miljøorganisasjonen Grønn Hverdag nordmenn til å la den store reken bli liggende i frysedisken. Foto: Magnar Kirknes

Scampi er en miljøversting

Publisert:

Del saken på:

Lenken er kopiert
MAT OG DRIKKE

Hvis du vil gjøre en endring på handlelisten som har stor betydning for miljøet: - Dropp scampi!


Det mener miljøorganisasjonen Grønn Hverdag. Den oppfordrer nå norske forbrukere til å la den tropiske, og etter manges mening delikate og smakfulle, kjempereken bli liggende i frysedisken. I fjor importerte vi 2363 tonn reker fra asiatiske land, ifølge Statistisk sentralbyrå. Det er 25 ganger mer enn i 2000.

- Ødelegger miljø

- De færreste vet at produksjon av scampi medfører enorme miljøødeleggelser. Hvis du vil gjøre én endring på handlelisten som har betydning, så kutt ut scampien, sier daglig leder i Grønn Hverdag, Tone Granaas.

Ifølge Granaas utrydder oppdrettsanleggene store arealer mangroveskog. Den lagrer opp mot femti ganger mer karbon enn regnskogen og er opphav til over 50 prosent av verdens fiskeressurser. Tråling etter scampi ødelegger i tillegg korallrev.

- Det økte forbruket til nordmenn og andre vestlige land krever enorme mengder med scampi. Vanlig fangst er ikke lenger nok - så det bygges oppdrettsbassenger i områder hvor det vokser mangroveskog. Det tilsettes kjemikalier og antibiotika fordi det er så tett, sier Graanas.

Slutt i Sverige

I Sverige har flere store dagligvarekjeder sluttet å selge scampi, mens ingen har gjort det i Norge, ifølge en fersk undersøkelse utført av Grønn Hverdag.

Ifølge undersøkelsen har ingen av de fire største dagligvarekjedene i Norge planer om å fase ut scampi.

Hos hotellkjeden Scandic er det scampi-fri sone:

- Dette har vi holdt på med i over fem år nå, nettopp på grunn av skadene dette påfører miljøet, sier kjøkkensjef for Scandic-hotellene, Fredrik Frosthammer.

- Har du noen gode tips til alternativer for nordmenn som er glad i sjømat?

- Det er utrolig mye annen god norsk sjømat å velge mellom. Årsaken til at så mange nordmenn kjøper scampi er først og fremst fordi det er så billig. Et godt eksempel på god norsk sjømat er kongekrabben som er et skadedyr vi burde blitt kvitt, sier han.

Dette svarer butikkjedene:

Ica Norge: - Kundene våre etterspør scampi, og vi ønsker å gi dem tilgang til dette produktet. Det ønsker vi å gjøre på en miljøvennlig og skånsom måte, og velger derfor å selge scampi som er miljømerket, sier kommunikasjonsrådgiver i, Lise Mette Kjellberg,

Norgesgruppen: - Vi har brukt mye tid og ressurser på å sikre at scampien fra våre egne merker er bærekraftig og etisk produsert, og vi har vært på produksjonsbesøk i Vietnam. Ut over dette har vi også noe annen scampi, men vi er bevisste på at vi ikke skal markedsføre denne. Den eneste vi markedsfører er fra vår egen serie Fiskemannen/Folkets sommerfavoritter, sier kommunikasjonssjef, Kine Søyland.

Coop Norge: - Vi har per i dag ingen planer om å slutte å selge scampi i våre butikker. Vi tror ikke en forbudslinje er løsningen her, men satser heller på å ha langsiktige samarbeidsavtaler med seriøse scampi-leverandører som driver bærekraftig, sier pressesjef, Kristin Paus.

Det har ikke lyktes VG å få en uttalelse fra REMA 1000.

Denne artikkelen handler om