SERVERTE SVIN SOM VILLSVIN: Restauranten Skutebrygga i Drammen avviser at de jukset med råvarene. Likevel ble VG servert svin da vi bestilte villsvin fra menyen 8. februar. Foto: Kyrre Lien

Drammen-restaurant serverte gris i stedet for villsvin

Restauranteier: – Jeg jukser ikke

VG bestilte urtemarinert villsvin på Skutebrygga i Drammen, men ble servert vanlig gris. Restauranten mener det skyldes en leverandørfeil.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

VG har avslørt at restauranten Mona Lisa i Oslo serverte retter med andre og billigere råvarer enn oppgitt på menyen.

De eksklusive rettene med råvarene sjøtunge, reinsdyr og villsvin viste seg i virkeligheten å være pangasius, hjort og vanlig gris.

Også på restauranten Skutebrygga i Drammen fikk VG servert en annen råvare enn vi bestilte.

Her avslørte DNA- analysen av kjøttet vi fikk servert 8. februar 2016 at det ikke var villsvin, men vanlig grisekjøtt.

Tre uker etter første besøk på Drammen-restauranten gjentok VG bestillingen av villsvinretten den 29. februar for å se om vi fortsatt fikk servert gris.

Denne gangen viste DNA-resultatet fra Eurofins at vi fikk det vi ble lovet; villsvin.

315 KRONER: VG bestilte retten «Urtemarinert villsvin med eplechutney» på Skutebrygga i Drammen. DNA-test av kjøttet viste at vi ved første besøk ble servert grisekjøtt, mens vi på vårt andre besøk - tre uker senere - ble servert det vi ble lovet på menyen. Foto: NINA ANDERSEN

Kommentar: Utspekulert svindel for å tyne ut penger

Skylder på leverandør

VG har fremlagt resultatet for daglig leder og eier av Skutebrygga, Tomas Hernandez.

Han avviser at feilen kan ha skjedd på hans restaurant. Han mener det må være leverandørene som har lurt han ved å levere svin i stedet for villsvin til restauranten.

–Hvis vår leverandør har lurt oss er det farlig for oss, sier Hernandez.

Han understreker at han ikke har noen retter med svinekjøtt på menyen.

– Vi har heller ikke svin på menyen, kun villsvin, forklarer Hernandez, og viser VG dokumentasjon på at han har kjøpt villsvin fra Hansens Røkeri AS i Drammen, i samme tidsrom som VG besøkte restauranten.

–Men det var likevel gris og ikke villsvin VG fikk på tallerkenen. Er ikke det juks?

–Jeg jukser ikke, det vil jeg ikke ha på meg. Vi lurer selvfølgelig aldri gjestene våre, sier Hernandez.

Hernandez avviser at det kan være kjøkkenet som har forbyttet råvarene under VGs besøk.

–Svinekjøtt og villsvin er veldig forskjellige på farge, og lett å se forskjell på, sier Steinar Hundset som er ansvarlig kokk på Skutebrygga.

I en e-post til VG skriver Hernandez at de etter VGs avsløringer har gjennomgått alle rutiner vedrørende innkjøp og andre forhold som er relevant i saken.

–Vi kan ikke finne svakheter som kan forklare VGs opplevelse. Skutebrygga ser svært alvorlig på saken. Omdømme og gjestenes opplevelse av restauranten er avgjørende for god drift. Vi vil derfor på eget initiativ foreta de undersøkelser som er mulig for å avklare fakta i denne saken,, skriver Hernandes.

Les også: Sjokkfunn på McDonald's: Spisebordet skitnere enn doskålen!

Importør: – Full dokumentasjon og sporbarhet

VG sender spørsmålet om råvarejuks videre til restaurantens villsvinleverandør; Hansens Røkeri AS i Drammen.

–Jeg tror ikke Skutebrygga jukser med råvarene på restauranten. Jeg er kun et mellomledd mellom importør og sluttforbruker. Villsvinet jeg selger til Skutebrygga kommer fra importøren Ultimat AS i Oslo, sier daglig leder Morten Sire ved Hansens Røkeri AS.

På telefon til Ultimat AS i Oslo, svarer importør Christian Lunde at han i mer enn 10 år har kjøpt villsvin fra den samme leverandøren i Frankrike, som kun driver med villsvin og hjort:

– Jeg har full dokumentasjon og sporbarhet på alle varer jeg kjøper direkte fra Frankrike. Også når og hvor jegeren har skutt villsvinet, forklarer Lunde.

I Norge stilles det strenge krav til sporbarhet av mat som selges og omsettes.

– I utgangspunktet er det restauranten som er ansvarlig for maten som serveres hos dem, sier avdelingssjef Rita Aina Kvennejorde ved Mattilsynets avdeling Søndre Buskerud.

Kvennejorde understreker at når det gjelder restauranten i Drammen, må saken undersøkes nærmere for å finne ut hva som har skjedd.

–Det må også gjennomføres en inspeksjon med fokus på virksomhetens rutiner for å se om det lar seg spore hvor feilen har oppstått. Det kan ha vært bevisst juks eller for dårlige rutiner på. Feilen kan også ha oppstått i et tidligere ledd som gjør at restauranten har handlet i god tro, sier Kvennejorde.

Se analyserapporten fra Skutebrygga her:

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder