NORSK LAKS I PARIS: I fiskebutikken «Paris Peche» ved Marche d`Aligre i Paris, selges det hel norsk laks. Ved at laksen tilbys i mer forbrukervennlige pakningen håper man å øke det globale lakseforbruket. Foto:Jørgen Braastad,VG

Slik skal salget av norsk laks økes i utlandet

Skal kopiere norske salgstriks

Raskt og enkelt å tilberede, er en viktig driver for å få folk ute i
verden til å spise mer norsk laks.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

NYE LAKSETALL: Administrerende direktør Terje Martinussen i Norges sjømatråd legger i morgen frem nye tall for laksenæringen på Cermaqs bærekraftseminar i Oslo. Foto:NORGES SJØMATRÅD,

Norsk laks' omdømme står sterkt globalt, viser ferske tall fra den årlige forbrukerundersøkelsen «Seafood Consumer Insight/SCI» fra Norges sjømatråd. Den viser konsum- og spisefrekvensen av laks i 26 land.

Les også: Skuespiller og SV-topp ledet an i l akseopprør utenforStortinget

– Norsk laks scorer 69 poeng av 100 mulige, noe som fører norsk laks i selskap med kjente internasjonale merkevarer. Konsumentene både kjenner og foretrekker norsk laks. 80 prosent rangerer den norske laksen som et godt eller svært godt produkt, sier administrerende direktør Terje Martinussen i Norges sjømatråd.

Bærekraftsseminar

Undersøkelsen presenteres i dag på Cermaqs bærekraftsseminar i Oslo.

Ifølge Norges Sjømatråd er smak og at laks oppfattes som sunn mat, fortsatt viktigste grunn til at forbrukerne velger den rosa fisken på tallerkenen.

Men laksen står også sterkt i forbrukerens møter med annen sjømat. I undersøkelsen oppgir 64 prosent at de foretrekker laks.

Men det folk sier er viktige grunner til å velge sjømat, stemmer ikke alltid med den faktiske spisefrekvensen.

RETT I PANNEN: Undersøkelsen viser at «rask og enkel» å tilberede nå er blitt en tydeligere driver for det norske laksekonsumet. Foto:Magnar Kirknes,Samfoto

– Når vi sammenholder folks holdninger mot faktisk spisefrekvens ser vi at den globale laksekonsumenten fra i fjor til i år vurderer helse, miljø og nytelse som litt mindre viktig for hvor ofte de valgte å spise laks, sier Martinussen.

Les også: Tar seg grovt betalt for å skjære opp laksen

Undersøkelsen viser at «rask og enkel» å tilberede nå er blitt en tydeligere driver for konsumet.

Økt bekvemmelighet

For å øke konsumet globalt mener Martinussen at laksens posisjon som bekvemmelighetsprodukt må økes.

I Norge skjøt laksekonsumet fart da laksen ble tilbudt i fryste porsjonspakkede stykker. Konsumet økte ytterligere da den samme tilretteleggingen skjedde med fersk laks.

I Norge spiser vi nå i gjennomsnitt ni kilo laks årlig, mens europeerne spiser to kilo per innbygger.

– Denne erfaringen må vi bygge videre på internasjonalt. I et supermarked med et stort utvalg er det større sjanse for å bli valgt bort enn å bli valgt. Derfor blir produktinnovasjon og synlighet i butikkhyller og ferskvaredisk like viktig som distribusjon, påpeker Martinussen.

Miljøaspektet viktig

Han mener produktinnovasjon vil bli en nøkkel.

Undersøkelsen fra Norges sjømatråd viser at miljøaspektet ved å velge laks fortsatt er viktig for konsumentene, og en av de fire viktigste årsakene til at folk velger laks på tallerkenen.

Forbrukere som spiser laks fordi det er miljøvennlige proteiner, spiser laks ofte.

– Å fokusere på laksens posisjon som trygg og bærekraftig er viktig fordi vi ser at den kan bli en langt mer betydelig driver i å øke forbruket av laks, sier Martinussen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder