STOR PÅVIRKNING: Det er matbloggerne vi lytter mest til i debatten om sunn og trygg mat, viser ny undersøkelse. Trine Sandberg (51) ble i 2014 kåret til «Årets matblogger». Her fra en fra en tidligere kokeboksignering hos Cappelen Damm. Foto: Krister Sørbø VG

Ny undersøkelse: Dette er nordmenns matfrykt

Frykter tilsetningsstoffer mer enn tungmetaller

Fortsatt bekymret for å spise oppdrettsfisk

Helsemyndighetene nyter stor tillit, men det er bloggere og kjendiskokker vi lytter mest til i debatten om trygg og sunn mat, viser ny undersøkelse fra Forskningsrådet.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Ulike eksperter lanserer stadig nye superdietter og kokebøker, i tillegg florerer jungelen av matbloggere.

Disse får ofte større oppmerksomhet blant folk flest enn dokumenterte råd fra helsemyndighetene.

Sett denne? Må kaste en halv million bokser med Nugatti

I en fersk undersøkelse om folks holdninger til mat, kommer det frem at vi har høy tillit til Mattilsynet og Helsedirektoratet, men oppgir samtidig at matbloggerne i større grad er de som former nordmenns holdninger til trygg og sunn mat.

MATFORSKER: – Jeg skjønner jeg godt at folk blir påvirket av matbloggere, sier SIFO-forsker og kostholdsekspert Annechen Bugge. Foto: Robert S. Eik VG

Resultatene fra undersøkelsen legges i dag frem på konferansen Trygg mat – vårt ansvar i Oslo.

Konferansen arrangeres av Forskningsrådet og Forskningsmidlene for jordbruk og matindustri i samarbeid med Mattilsynet og Vitenskapskomiteen for mattrygghet.

Forskningsrådet har i forkant av konferansen fått utført en undersøkelse om mattrygghet, utført av Ipsos.

Undersøkelsen ble gjennomført i uke 8 i år, og er en landsrepresentativ befolkningsundersøkelse gjennomført på internett basert på totalt 537 respondenter.

Det er spurt om folks frykt og tillit til mat, tilsetningsstoffer, tungmetaller, hvem i matbransjen de stoler på, hvem de mener har innflytelse.

Resultatene fra undersøkelsen viser at norske forbrukere jevnt over har svært stor tillit til at maten vi kjøper i butikken er trygg.

Måtte kastes: Nektes å selge 2,2 millioner leverposteibokser

81 prosent svarer ganske godt eller meget godt på spørsmål om de har tillit til maten i butikkene er trygg. Nesten halvparten bekymrer seg likevel for negative helsekonsekvenser av maten.

DIREKTØR: Linda Granlund i Helsedirektoratet er glad for folks økende tillit til de nasjonale kostrådene. Foto: Vegard Wivestad Grøtt NTB scanpix

Naturlige tilsetningsstoffer

Mer enn halvparten bekymrer seg for naturlige tilsetningsstoffer i maten. Under halvparten av oss er ikke bekymret.

De med høyest utdanning er minst bekymret for naturlige tilsetningsstoffer, – stoffer som tilsettes for å gi smak, farge, konsistens og holdbarhet.

Svenske butikker: Fant metallbiter i kyllingkjøttet

For kunstige tilsetningsstoffer i maten svarer én av fire at de ikke er bekymret.

Inneholder maten tungmetaller og annen forurensning, er det bare 35 prosent som ikke er bekymret, mens 39 prosent er litt bekymret.

Det er altså flere som er bekymret for naturlige tilsetningsstoffer enn for tungmetaller eller annen forurensning i maten, kommer det frem i undersøkelsen.

Vi har også høy tillit til offentlige matmyndigheter, med Mattilsynet og Helsedirektoratet på topp.

Syv av ti har ganske stor eller meget stor tillit til Helsedirektoratet. Mattilsynet svarer 79 prosent at de har meget stor eller ganske stor tillit til.

64 prosent svarer at de har liten eller ingen tillit til matbloggere.

Mest oppmerksomhet

Allikevel er det matbloggerne som får mest oppmerksomhet når det gjelder å forme nordmenns holdninger til hva som er trygg og sunn mat, viser undersøkelsen.

Det tror SIFO-forsker Annechen Bugge skyldes norske myndigheters dårlige kunnskaper om norske forbrukere, og derfor snakker forbi dem.


–Vi skal allikevel huske på at det kreves noe helt annet av budskapet som kommer fra de offisielle helsemyndighetene enn fra en hvilken som helst blogger, sier Bugge.

Divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet vet godt at mange lytter til bloggernes personlige historier.

Samtidig ser hun at tilliten til de nasjonale kostrådene øker.

Når helsemyndighetene gir råd til en hel befolkning, baserer de seg på store kunnskapsoppsummeringer, noe som bidrar til at tilliten til våre kostråd øker jevnt og trutt. For oss er det viktig at folk husker essensen av kostrådene, ikke hvert enkelt råd. Som at det er sunt å spise grovt brød og fisk, og mye frukt og grønnsaker, sier Granlund.

FORSKNINGSRÅDET: Administrerende direktør Arvid Hallén. Foto: Forskningsrådet

Vitenskapskomiteen for mattrygghet publiserte i desember 2014 en ny rapport som slo fast at det er sunt å spise fisk, og at de som spiser lite fisk, går glipp av helsefordeler.

Fortsatt dårlig omdømme

Resultatene fra undersøkelsen viser likevel at norsk laks fortsatt har dårlig omdømme blant en del forbrukere.

Over halvparten av oss er bekymret for oppdrettsfisk men spiser det likevel. 17 prosent spiser mindre oppdrettsfisk enn vi ellers ville gjort.

Konferansen Trygg mat er en møteplass for dem som har ansvaret for å sikre at alle trygt kan spise maten de finner i butikken.

– Resultatene fra Forskningsrådets spørreundersøkelse kan hjelpe oss til å forstå hvordan vi best når frem til forbrukerne med forskningsbasert kunnskap, sier administrerende direktør Arvid Hallén.

SIFO-forsker: Skjønner godt at folk påvirkes

Forsker Annechen Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), skjønner godt at folk kan bli påvirket av bloggere og kjendiskokker.

I sitt innlegg på konferansen skal Bugge snakke om hvordan forskerne kan vinne forbrukernes tillit.

–Selv om du er ganske motstandsdyktig skjønner jeg godt at folk blir påvirket. Blant de mest populære formidlerne av ulike dietter de siste årene, har vi sett en veldig kritikk av de nasjonale kostrådene, sier Bugge.

Hun er ikke i tvil om at forbrukerne påvirkes av bloggerne.

–Når bloggere lover effekter av å senke inntaket av for eksempel karbohydrater, eller øke inntaket av fett, eller anbefaler å droppe melk fordi det kan føre til øreinfeksjon, allergi, astma eller ADHD, ser vi at denne type budskap påvirker forbrukernes spise- og drikkevaner, sier Bugge.

MATBLOGGER: Trine Sandberg.

Mener bloggerne gjør matlaging mer tilgjengelig

Norges største matblogger Trine Sandberg (51) mener bloggerne gjør matlaging mer tilgjengelig for folk flest, slik at de får lyst til å lage mat.

–Når jeg ser på responsen og tilbakemeldingene jeg får på bloggen min, skjønner jeg at folk lar seg inspirere av oppskriftene, sier Sandberg.

Hun har mest fokus på smak og matglede, men er godt forankret i statens kostholdsråd.

– Smør bruker jeg mest når det trengs for smaken, sier Sandberg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder