GRØNN PRISKRIG: Flere av lavpriskjedeneutfordrer hverandre på det nye året med lokkepriser på frukt og grønt, men ingen kan si hvor mye du sparer. Foto: Geir Olsen , VG

Ellevill priskrig: Kan ikke si hvor mye kundene sparer på frukt og grønt

Avisene er fulle av lokkeannonser for nedsatte priser på frukt
og grønt, men ingen av kjedene kan si hvor mye kundene egentlig sparer.

  • Nina Andersen

Artikkelen er over fire år gammel

Lavpriskjedene ligger ikke på latsiden etter jul. I desember tok priskrigen helt av med lokkepriser på julemat til langt under kostpris.

Mandag denne uken lovet Kiwi 7,5 prosent bonus på all fersk frukt og grønt til sine fordelskunder.

POSITIV: Landbruks- og matminister Jon Georg Dale vil ha åpenhet om matpriser. Foto: Jan Petter Lynau , VG

Rema 1000 svarte dagen etter i store annonser med 10 prosent priskutt på all frukt og grønt, uten å måtte være medlem noe sted.

Les også: Norske barn spiser mye frukt og grønt

Kiwi var ikke sen om å følge prisgaloppen på frukt og grønt til konkurrenten. I tillegg får nå kundene med fordelskort 7,5 prosent bonus på toppen.

Les også: Professor advarer mot juice

Men hvor mye du sparer i kroner og øre på å handle hos den ene eller andre kjeden, holder kjedene godt skjult for kundene.

Heller ikke VG får svar på hvor mye vi sparer på de «sunne» lokketilbudene.

Ifølge dagligvarebransjen varierer nemlig råvareprisene på frukt og grønt fra dag til dag.

Prisen kan derfor være en annen enn sist du var i butikken og handlet tomater og agurk.

Ingen førpris

Kundene har derfor ingen mulighet til å etterprøve hva priskuttet eller bonusen betyr i kroner og øre når de er i butikken og handler frukt og grønt.

KIWI: Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef Kiwi. Foto: ,

Til VG forklarer Forbrukerombudet at kutt og bonus utløser ulike krav til prisdokumentasjon.

– Det er forskjell på kutt og bonus, sier fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Fordelsprogrammer som innebærer rabatter stiller også ofte krav om at du som forbruker gir fra deg personopplysninger som kan bli brukt i markedsføring.


–En prisnedsettelse som gjelder alle, uten å måtte melde seg inn i noen fordelsprogrammer, vil i stedet være noe som kommer alle til gode, sier Gjedrem.

Ifølge Kiwi-kjedene er det vanskelig å bevise prosentkutt på frukt og grønt, fordi prisene justeres kontinuerlig ut fra råvareprisene.

REMA: Mette Fossum Beyer, kommunikasjonsdirektør Rema 1000. Foto: ,

– Vi går ikke ut med noe prosentvis kutt, men lover i stedet at vi kutter våre priser tilsvarende, når vi ser at våre konkurrenter kutter. I tillegg får Kiwi Pluss-kundene 7,5 prosent på all fersk frukt og grønt, sier Kristine Aakvag Arvin til VG.

Sjekker konkurrentene

Både Kiwi, Rema 1000 og Extra bekrefter at det er konkurrentenes pris som til enhver tid avgjør hva du betaler.

– Hver dag sjekker vi prisene på frukt og grønt hos våre lavpriskonkurrenter. Dersom vi ser at de kutter, kutter vi også. Da Rema kuttet priser på tirsdag, kuttet vi tilsvarende, sier Aakvaag Arvin.

Ifølge Rema 1000 legges førprisen til grunn for samtlige varer i frukt og grønt-kategorien ved priskutt på 10 prosent.

– Dette er ikke en kampanje hvor man må binde seg til en kundeklubb. Som kjent er frukt og grønt prissensitive råvarer og prisene kan variere og påvirkes av flere faktorer, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer til VG.

Selv om det er Kiwi og Rema som har drevet priskrig på frukt og grønt i annonsespaltene etter nyttår, påstår Extra-kjeden at de også har like konkurransedyktige priser.

–Det er ikke 10 prosent billigere å handle frukt og grønt i de andre lavpriskjedene. Extra har allerede kuttet prisen på frukt og grønt tilsvarende konkurrentene, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop Norge.

Forskere: Derfor bør vi spise SYV om dagen

Matministeren: Vil ha priskonkurranse

Landbruks- og matminister Jon Georg Dale er positiv til priskonkurranse kjedene imellom, men sier at det er viktig at forbrukerne kan ta opplyste valg.

–Jeg er glad for at kjedene fortsetter priskonkurransen seg imellom, det kommer forbrukerne til gode. Det er viktig at forbrukerne kan ta opplyste valg basert på tilgjengelig informasjon fra kjedene. Jeg håper konkurransen kjedene imellom vil fortsette på stadig flere produkter, sier Dale.

Forskjell på bonus og kutt

FAGDIREKTØR: Jo Gjedrem Forbrukerombudet. Foto: Cf Wesenberg Cf-wesenberg ,

Ifølge Forbrukerombudet utløser kutt og bonus ulike krav til prisdokumentasjon.

– Det er forskjell på kutt og bonus, sier fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

* Prissammenligninger må vise til en reell prissammenligning.

* Kuttes prisen i forhold til en førpris, må du vise til en reell før pris.

* Kuttes prisene for en gruppe av kundene som for eksempel rabatt til de som har et fordelskort, er det prisen til de fullt betalende kundene rabatten skal sammenlignes mot.

Det betyr også lite med rabatter og priskutt om de andre varene som havner i kurven er dyrere enn hos konkurrentene.


–Kjedenes kutt eller bonus på frukt betyr ikke nødvendigvis at kundene gjør et godt kjøp. Det er ikke det hvis de andre varene i handlekurven er billigere et annet sted, sier Gjedrem.

– Hva bør forbrukerne gjøre?

–Forbrukerne må ha et bevisst forhold til hva maten koster. Sjekke flere kjeder innimellom og på den måten selv danne seg et bilde av hva som er en god pris, sier Gjedrem.

Rema vil gjøre prisene tilgjengelig på data

I påvente av Forbrukerrådets lansering av en prisportal, røper både Rema 1000 og Extra nye prisløsninger.

Begge kjedene flagger til VG at det arbeides med nye prisløsninger eller åpen tilgang til kjedenes prisdata.

For Rema er målet at kundene skal kunne ta selvstendige og opplyste prisvalg.

–Rema 1000 kommer etter hvert til å gjøre tilgjengelig data på en rekke varelinjer, slik at kunder og andre kan se prisforskjellene, sier Remas direktør Mette Fossum Beyer.

God oversikt

Fossum Beyer mener fordelskort med bonus mest handler om at en aktør skaffer seg informasjon om kunden, mer enn å gi en god oversikt,

–Fordelskort handler ikke om at du skal få best mulig tilbud som kunde, men om å samle inn data som virksomheten kan bruke senere i direkte markedsføring mot deg som kunde, sier Fossum Beyer.

Coops lavpriskjede Extra har også planer om nye pristiltak.

– Extra vil komme med nye løsninger som skal gjøre kundene trygge på at det faktisk er billigere å handle i kjeden, sier Takle Friis.

Les også

  1. Maten som gir mindre risiko for kreft

    Nylig meldte WHO at rødt kjøtt kan gi økt risiko for kreft. Men det finnes også mat som gjør det motsatte.
  2. Eksperter om VGs matbørs: Derfor er matprisene så jevne

    Billigkjedene Extra, Rema og Kiwi har identisk pris på en lang rekke varer, viser VGs nye matbørs.
  3. VGs store matbørs: Her handler du maten billigst!

    FOLLO (VG) Aldri før har priskrigen mellom dagligvarekjedene vært tøffere.
  4. Skolefrukten forsvant for 200 000 elever

    Tre av fire epletyggende skolebarn har mistet tilbudet om frukt på skolen, etter at Solberg-regjeringen heller ville…
  5. Helsedirektoratet: Helsedirektoratet: Menn har mest å vinne på å velge mat med Nøkkelhullet

    Nøkkelhullet kan utgjøre en forskjell. Størst helseeffekt har menn av å bytte ut vanlige matvarer med det grønne merket.

Mer om

  1. Mat og drikke
  2. Rema 1000
  3. Kiwi

Flere artikler

  1. VGs store matbørs: Her handler du matkurven billigst

  2. Pluss content

    VGs matbørs: Her handler du maten billigst

  3. Pluss content

    Fruktelig dårlig!: Avslørte muggen og råtten frukt

  4. Pluss content

    Her må du passe på: Matvarekjedene slurver med prisene

  5. Ny priskrig hos kjedebutikkene: Kundene hamstrer rekordbillig smågodt

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder