Kjendiskokk: Ikke glem matkosen

Her er ekspertenes tips til hvordan du kan redusere kjøttbruken

Kokkeveteran Arne Brimi mener folk fortsatt må huske på at mat skal være trivelig – selv om det stadig kommer nye helseadvarsler.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Mandag for en uke siden kunngjorde Verdens helseorganisasjon (WHO) at bearbeidede kjøttprodukter kan sammenlignes med røyk og asbest, som er i gruppen av særlig kreftfremkallende produkter. Det betyr ikke at rødt og bearbeidet kjøtt er like farlig som røyk - men det kan være en av flere grunner til å forsøke å redusere kjøttforbruket.

EKSPERT: Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge i Grete Roede AS. Foto: Nina Andersen , VG

VG har bedt noen av Norges mest profilerte kokker og ernæringseksperter om hva vi kan ty til av råvarer for å erstatte bruk av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt som kjøttdeig og farser.

Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge i Grete Roede AS har også satt opp et forslag til en middags-ukemeny som er helt fri for rødt og bearbeidet kjøtt.

Miljøhensyn

EKSPERT: Kostholdsekspert og indremedisiner Fedon A. Lindberg. Foto: Bodil Sundbye ,

– Det vil være positivt både av miljøhensyn, etiske hensyn og ernæringshensyn om vi alle begrenset forbruket av rødt kjøtt. Jeg er imidlertid ikke tilhenger av en enten-eller-tankegang knyttet til mat. Det må være lov å unne seg rødt kjøtt av og til, sier Bugge.

Hun trekker frem at rødt kjøtt er en kilde til jern, et næringsstoff som både gir økt risiko for celleskade, men som også er et næringsstoff vi har behov for. Altså er det ikke bare å kutte ut alt rødt kjøtt, men å finne en gyllen middelvei, sier hun.

– Vi kan med fordel spise mer fisk, både fet og mager – rosa og hvit – fisk er en god proteinkilde og inneholder mange nyttige næringsstoffer, og omega-3 i laks, sier hun.

Fisk og sjømat

Kostholdsekspert og indremedisiner Fedon A. Lindberg mener nordmenn flest bør bli mer bevisst:

EKSPERT: Klinsik ernæringsfysiolog Randi Vassbotn Norheim. Foto: Jan Petter Lynau , VG

– Fisk og sjømat er det beste alternativet. Her er det muligheter for stor variasjon, i tillegg til at det er sunt, sier han.

Lindberg mener også at industrien har et ansvar.

– Industrien må finne nye måter å lage produktene på, og bruke andre typer konserveringsmidler for å redusere helserisikoen. Samtidig kan nordmenn flest også redusere risikoen ved å tilberede maten annerledes. Høy temperatur i matlaging, grilling, frityrsteking osv. øker risikoen betraktelig. Ved å koke, dampe eller ovnsbake på lav varme blir maten sunnere – og mer smaksrik, råder han.

Egg, linser og bønner

Klinisk ernæringsfysiolog Randi Vassbotn Norheim i Matfordeg.no trekker frem egg, linser, bønner, fisk, kylling, kalkun og meierivarer som alternativ mat til kjøtt.

– I Norge spiser vi altfor lite fisk, og dersom vi hadde økt andelen fisk i kostholdet på bekostning av kjøtt ville folkehelsen vært bedre. Husk på at også bearbeidet fjærkre (bacon av kalkun/kylling) også faller inn under kategorien bearbeidet kjøtt, sier hun.

Hun understreker at en eller to strimler bacon på søndager ikke vil gi det store utslaget.

– Men om dette er toppen av kjøttberget gjennom uken bør du droppe også dette. Stek heller vanlig skinke (gjerne ovnsbakt), eller kylling/kalkunskinke til søndagseggene, og ikke glem grovt brød, hvite bønner i tomatsaus og grønnsaker ved siden av! Pølser bør ikke være en del av det daglige kostholdet, men du kan trygt spise en pølse på 17. mai om du ønsker dette, bare ikke dette blir en del av den vanlige kosten, råder hun.

Stjernekokk Arne Brimi: – Viktigst å kose seg med maten

KOKKEVETERAN: Arne Brimi. Foto: TV2 ,

Vågåkokken Arne Brimi, kjent fra TV-programmet «Gutta på tur», mener det viktigste er å kose seg med maten, og tenke på at vi skal ha et rikt og variert kosthold.

– Men kutter du ut kjøtt, spiser du mer av noe annet, og da kommer det vel en rapport om at noe annet er farlig, sier Brimi.

Det er viktig med råvarekunnskap, og at maten bør lages fra bunnen av.

Samtidig er det frustrerende at vi ikke i større grad vet hvordan et godt og variert kosthold skal settes sammen.

–Det er frustrerende når vi vet hvor mye god informasjon som har kommet om et godt og rikt kosthold. Folk bør egentlig forstå at det viktigste er å sette sammen et godt og variert kosthold, og ikke bare ty til ferdigmat, sier Brimi.

Han beskriver seg som en enkel kokk som har brukt hele livet sitt på å tro at mat og måltidsopplevelser er en viktig livskvalitet.

–Jeg har i alle år prøvd å fronte at livskvalitet henger sammen med gode og trygge måltider. Når du ser på tilbudet av fastfood der ute, spises det nok flere pølser enn vi tror, sier Brimi.

TV-2 kokk Wenche Andersen: – Holder å spise kjøtt to ganger i uken

TV2-KOKK: Wenche Andersen. Foto: Frode Hansen , VG

Hele Norges TV-kokk Wenche Andersen er ikke blant dem som sverger til bacon hver søndag.

– Jeg spiser bacon toppen en gang i måneden, sier TV-kokken.

Selv om det er tradisjon for å spise mye rødt kjøtt i Norge, er det ingen begrensning på å spise kyllingkjøtt.

– Men det holder å spise kjøtt to ganger i uken, sier Andersen.

Hennes tips er å kutte ut pølser og bearbeidet kjøtt, og i stedet velge fisk og vegetarretter. Styr også unna bearbeidet kjøtt med mye salt og fett.

Bruk karbonade uten salt i tacoen, i stedet for kjøttdeig.

– Karbonade er nemlig ikke bearbeidet, kun kvernet, forklarer TV-kokken.

Taco-kjøttdeigen kan lages av bønner og linser som en grov puré.

– Brun chili og hvitløk, tilsett deretter bønner og linser og mos alt sammen til en grov puré. Kjøttet i spagettisausen også kan erstattes av linser og bønner, sier hun.

Som alternativ til pølser i barnebursdagen, er hjemmelaget tomatsuppe med krutonger både smaksfult og spennende for barna. Eller hva med å serverer rosa lakseburger?

VG-kokk Lise Finckenhagen: – Alt dreier seg om måtehold og sunn fornuft

VG-KOKK: Lise Finckenhagen. Foto: Janne Møller-Hansen , VG

VGs egen kokk Lise Finckenhagen mener det meste dreier seg om måtehold og sunn fornuft, og er ikke skremt av nyheten om økt kreftfare av bearbeidet kjøtt.

– Alt dreier seg om måtehold og sunn fornuft, sier Finckenhagen.

Hun oppfordrer til flere kjøttfrie dager i uken, og heller øke mengden fisk og grønt.

Hun mener det kan være en fin anledning til å lære barna sine å like fisk og skalldyr.

– Jeg har alltid hatt et bevisst forhold til rødt kjøtt, men spiser lite oksekjøtt selv, sier hun.

I tillegg til kyllinggryter og gode og mettende gratenger, er pizza det minste problemet.

– Hvorfor ikke lage en hvit pizza med kantareller, eller bruk spinat og grønnkål, spør hun.

Aubergine har også en fin og mettende kjøttkonsistens.

– Men vi kan jo ikke helt slutte å spise kjøtt. Jeg vil nok fortsatt unne meg bacon til søndagsfrokosten, sier Finckenhagen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder