LAVPRISKRIG: VG har sjekket prisen på 75 varer i de fire store lavpriskjedene. Rema 1000 har de laveste prisene i vår prissjekk. Foto:Trond Solberg,

VGs matbørs: Full priskrig!

VG har prissjekket 75 varer hos de fire største lavpriskjedene

Kiwi aller dyrest på frukt og grønt

Sjekk hvor du får den billigste billigmaten!

Kampen om å være billigst hardner til mellom de fire store lavprisaktørene Rema 1000, Kiwi, Coop Extra og Rimi. VG har sjekket hvem som har de aller billigste billigvarene.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

VGs handleliste på 75 varer består av et utvalg varer fra vår tradisjonelle matbørs, og hele 53 varer som er kjedenes billigste prisalternativ.

Se alle detaljene: Her finner du alle prisene fra lavpris-matbørsen!

Lavpriskjeden Rema 1000 har de siste ukene rullet ut en av sine største reklamesatsinger noensinne, og brukt prissammenligningstjenesten enhver.no for å bevise at de har de laveste dagligvareprisene.

Onsdag gikk konkurrenten Kiwi ut og kritiserte kampanjen til Rema 1000.

Kiwi mente pristesten til enhver.no kan manipuleres, ved at kjedene vet hvilken dag prisene sjekkes.

I motsetning til den relativt ukjente pristesteren enhver.no som registrerer pris på hyllekant, Er VGs handlekurv på 75 varer kjøpt og betalt av VG.

Anonym prissjekk

VG har lenge erfart at prisene dumpes i det øyeblikket VG gir seg til kjenne i butikkene. VGs Matbørsjournalister kommer derfor alltid uanmeldt og opptrer anonymt.

På den måten har ikke kjedene mulighet til å manipulere prisene i forkant av VGs besøk.

Og resultatet?

** I VGs lavprisbørs fremkommer det at kjedene konkurrerer hardt, og kjører en rekke identiske priser.

Likevel er det Rema 1000 som har den laveste totalsummen på kassalappen.

Coop Extra får den nest billigste kassalappen, og er totalt 49,32 kroner dyrere enn Rema 1000.

Av ni kategorier kommer Rema 1000 ut som billigste alternativ i syv kategorier, mens den dyreste kjeden Rimi, kommer ut som billigste alternativ i kategorien «Pålegg og salater» og «Søtt og salt».

I kategorien «brød» er Coop Extra like billig som Rema 1000.

Kiwi dyrest på frukt og grønt

Kiwi, som i flere år har profilert seg på å ha billig frukt og grønnsaker, kommer ut som det aller dyreste alternativet i nettopp denne kategorien. Kiwi er også dyrest i kategorien «pålegg og salater», og «Søtt og salt» sammen med Coop Extra.

Rimi er den dyreste lavpriskjeden i seks av ni kategorier.

Rema 1000 har over flere år vunnet VGs matbørser, men tapte før jul VGs julematbørs for Coop Extra med snaue 1,13 kroner på hele handlekurven.

I januar tapte også Rema-kjeden VGs pristest av en tacomiddag for fire personer, med en handlekurv som var 12,2 prosent dyrere enn supermarkedsvinneren Meny.

VG har i snart 15 år gjennomført pristester av det norske dagligvaremarkedet, og vil fortsette å holde et øye med den tøffe priskonkurransen i dagligvarekjedene.

Slik tester VG matvareprisene:

* HANDLELISTEN er satt opp av VGs journalister.

* UTVALGET består av 75 varer fra VGs tradisjonelle matbørs, og 53 varer som er kjedenes billigste prisalternativ.

* VARENE er kjøpt inn i Oslo-området onsdag 25. februar 2015 hos Rema 1000, Kiwi, Coop Extra og Rimi.

* BILLIGSTE produkt er valgt ut fra pris på hyllekant, etter nærmere spesifikasjon, med unntak av varene der produsent eller merkevarenavn er oppgitt. Ved tvil har VGs journalister spurt betjeningen.

* ALLE VARENE er kjøpt i butikk og betalt av VG. To til tre butikker er besøkt i hver kjede. Der en vare var utsolgt, er hyllekantpris lagt til grunn med fotodokumentasjon.

* PRIS som er oppgitt er basert på kassakvittering. Prisen kan være endret etter 25. februar 2015.

* VEKT kan være omregnet, der pakningsstørrelser avviker. Enkelte varer oppgis som pris per kilo. Ulikt antall egg i de enkelte kartongene gjør at det legges til grunn butikkenes billigste oppgitte kilopris. Alle eggene er i størrelse S/M.

* PRISENE er hentet inn uten kjedenes medvirkning.

* MATSENTRALEN i Oslo har fått matvarene VG har handlet inn.

Oppdatering 7. november 2015: VGs matbørs er nå lagt inn i en ny teknisk plattform. Det fører til at noen desimal-avrundinger har blitt annerledes enn da vi publiserte saken i februar. For to av kjedene har totalsummen endret seg med ett øre. For én kjede har totalsummen endret seg med to øre. For den siste kjeden er totalsummen lik. Endringen påvirker ikke rangeringen mellom kjedene. Prisforskjellen målt i prosent er heller ikke endret.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder