MINDRE FETT OG MER FIBER: En ny undersøkelse viser at ved å bytte ut vanlige matvarer med nøkkelhullsmerket mat, vil du oppnå anbefalt nivå av både mettet fett og kostfiber. Foto:Frode Hansen,VG

Helsedirektoratet: Helsedirektoratet: Menn har mest å vinne på å velge mat med Nøkkelhullet

Nøkkelhullet kan utgjøre en forskjell. Størst helseeffekt har menn av å bytte ut vanlige matvarer med det grønne merket.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

HELSEDIREKTØR: Bjørn Guldvog mener Nøkkelhullet gjør det enklere for folk å velge sunn mat i hverdagen. Foto:Trond Solberg,VG

Bytter du ut vanlige matvarer med nøkkelhullmerket mat, kan du uten
andre endringer oppnå anbefalt nivå av både mettet fett og kostfiber.

Aller størst effekt er det for de yngre mennene, både i forhold til inntak av totalt fett, mettet fett, kostfiber og energi, sammenlignet med kvinnene.

Det kom frem da Helsedirektoratet i dag presenterte sin nye satsing på Nøkkelhullet.

Fra 1.mars ble det innført strengere krav til Nøkkelhullet. Nå må flere produkter inneholde mindre salt, sukker og mettet fett, samt mer fullkorn.

I følge Verdens helseorganisasjon (WHO) er ikke-smittsomme livsstilssykdommer vår tids største helseutfordring.

– I dag dør 80 prosent av kroniske livsstilssykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdommer, kreft og kols. Mange dør alt for tidlig. Risikofaktorene heter tobakk, alkohol, sukker, salt, mettet fettog stillesitting, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

Beskyttende faktorer er frukt og grønt, fisk og fiber og fysisk aktivitet.

Guldvog mener det må ses på hva som kan gjøre det enklere for folk i hverdagen å minimere risikoen og øke de positive faktorene.

Et av grepene er i følge Guldvog Nøkkelhullet, som er myndighetenes merkeordning som skal sikre et sunnere valg enn tilsvarende produkt i samme kategori.

– Velger du nøkkelhullsmerkede matvarer spiser du mindre mettet fett, sukker og salt, og mer fiber. Dette har vi visst lenge. Men nå har vi fått beregninger som viser hvor stor forskjell dette ene grepet kan gjøre, og resultatene er svært gledelige, sier Guldvog.

Beregningene han sikter til er utført av Universitetet i Oslo på bakgrunnav tall fra Norkost 3.

Her ble matvarer byttet ut med tilsvarende som hadde Nøkkelhullet, for å undersøke effekten dette ville ha for kostholdets innhold av totalt fett, mettet fett, kostfiber og energi.

Norkost 3 er en landsomfattende kostholdsundersøkelse blant menn og kvinner i Norge i alderen 18–70 år fra 2010–11, utført på oppdrag fra Helsedirektoratet.

Resultatene viser at dersom en person med et gjennomsnittskosthold i Norge konsekvent erstatter vanlige matvarer med nøkkelhullsmerkede matvarer vil det:

Redusere inntaket av totalt fett med opptil 13 prosent mettet fett med nesten 27 prosent og energi med litt over 4 prosent per dag

– Nærme seg anbefalt energiandel fra mettet fett på høyst 10 prosent av energien

GULOST: Fete meieriprodukter som hvitost, helmelk og smør kan enkelt byttes ut med nøkkelhullsmerkede matvarer. Foto:Lars Erik Skrefsrud,VG

– Få opptil 19 prosent mer fiber per dag, hvis kjøpebrød byttes ut med nøkkelhullsmerket brød. Dette vil bidra til at inntak av fiber ligger innenfor anbefaling på 25-35 gram per dag.

Størst effekt har mennene å bytte til nøkkelhullsmerkede matvarer, både i forhold til inntak av totalt fett, mettet fett, kostfiber og energi, sammenlignet med kvinnene.

Undersøkelsen viste imidlertid at det var de yngre mennene og mennene med lavere utdanning som hadde aller størst effekt av å bytte til nøkkelhullsmerkede matvarer.

Dette var gruppene som hadde høyest inntak av bearbeidede kjøttprodukter, fete meieriprodukter som hvitost og helmelk, lettmelk, smør, margarin, halvgrove brødprodukter og kornvarer. Matvarer som enkelt kan byttes ut med nøkkelhullsmerkede matvarer.

I følge undersøkelsen var det små forskjeller for kvinnene mellom aldersgrupper og utdanningsnivå.

Økning i Nøkkelhullsalget

Tall fra Nielsen 2015 viser at det i dag er 1978 produkter med Nøkkelhullet i norske butikker. Fra 2009-2013 var det en femdobling i antall nøkkelhullmerkede produkter i dagligvarehandelen, fra 409 til 2001 produkter. Fra 2013 til 2014 økte salget av nøkkelhullsprodukter med fem prosent.

I 2011 startet Kiwi priskrig på salg av nøkkelhullsvarer. I dag har den grønne kjeden nærmere 500 nøkkelhullmerkede varer i sitt sortiment.

– Nesten 500 produkter eller 12-14 prosent av utvalget, avhengig av hvor stor butikken er, sier Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

Nortura som står bak merkevarene Gilde og Prior har per i dag 186 produkter merket med nøkkelhull.

– Vår ambisjon er å doble antall nøkkelhullprodukter i løpet av 2016, sier konsernsjef i Nortura, Arne Kristian Kolberg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder