BILLIGSALG: I flere butikkjeder kunne du 21.desember i fjor få kjøpt frossenribbe helt ned til kroner 14,90 per kilo.
BILLIGSALG: I flere butikkjeder kunne du 21.desember i fjor få kjøpt frossenribbe helt ned til kroner 14,90 per kilo. Foto: Matmerk/Nina Sundqvist ,

Direktør for Matmerk tar oppgjør med billigribbe: Vil ha dyrere julemat

MAT OG DRIKKE

– Ribbe som er billigere enn hundemat, bygger ikke stolthet til norsk matkultur, sier Matmerks direktør Nina Sundqvist.

Publisert:

I fjor ble det flere steder i Oslo solgt ribbe til under 15 kroner kiloen.

Matmerks administrerende direktør Nina Sundqvist mener at når årets viktigste middag er på billigsalg er det en fornærmelse mot både produsenter og forbrukere.

–Det er ikke nødvendigvis noe galt med billigribbe, men når prisen settes så lavt som vi så før jul i fjor, mister vi etterhvert respekten for hva mat koster å produsere, sier Sundqvist.

I følge en ny forbrukerundersøkelse vil over halvparten av oss betale ekstra for matvarer som er laget av norske råvarer og produsert og pakket i Norge.

Les også: Stiansens ribbeskole

Undersøkelsen er utført av MediaInsight for Matmerk, -en uavhengig stiftelse som blant annet står bak merkeordningen Nyt Norge.

Der kommer det frem at 56 prosent av forbrukerne sier de er villige til å betale noe ekstra for matvarer som garantert er produsert og pakket i Norge med norske råvarer.

– Det skjønner jeg godt, jeg vil mer enn gjerne betale for god norsk mat ikke minst det jeg skal bruke til selveste julemiddagen, sier Sundqvist.

– Billigere enn hundemat

Er norsk matkultur avhengig av høye priser for å bygge stolthet og respekt?

–Ribbe som er billigere enn hundemat, bygger ikke stolthet til norsk matkultur, det er etter min mening nesten en fornærmelse mot både produsenter og forbrukere, sier Sundqvist.

Hva med de som ikke har råd til å betale mer for julematen?

–Jeg tror ikke prisen på en litt dyrere ribbe velter julebudsjettet enten den koster 29,90 eller 59,90 per kilo, sier Sundqvist.

Tallene viser i følge Matmerk at norske forbrukere får stadig større kjærlighet til maten vi lager i Norge.

–Det er opp seks prosent fra i fjor, og viser at norske forbrukere får stadig større kjærlighet til den maten vi lager i Norge. Og med kjærlighet kommer det også betalingsvillighet, sier Sundqvist.

Sundqvist oppfordrer nå hele julematbransjen til å ta seg betalt for matkvaliteten.

Undersøkelsen viser at andelen som ser etter Nyt Norge -merket når de handler har økt med hele ni prosent fra i fjor.

–42 prosent av befolkningen sier at de helst eller alltid ser etter Nyt Norge-merket når de handler. Mens 65 prosent av oss sier vi er opptatt av opprinnelsen til matvarene vi kjøper, en økning på fem prosent fra 2014, sier Sundqvist.

Les mer på VG+: VGs julematbørs (publisert 10. desember 2014)

– Lite respekt for håndverket

«God morgen Norge»-kokk og kokebokforfatter Wenche Andersen støtter utspillet til Matmerk-direktøren:

– Jeg er helt enig i det hun sier. Jeg mener dette handler om respekt for produsentene, og som forbruker blir jeg skeptisk til de lave prisene. Priser under 15 kroner kiloen stemmer ikke overens med hva jeg vet det koster å produsere dette kjøttet. Selv om butikkene sier at de selger varene med tap mener jeg dette viser liten respekt for det håndverket som ligger i å produsere, sier hun til VG.

Selv har ikke Andersen kjøpt billigribbe før:

- Nei, det har jeg aldri kjøpt. Jeg kjøper økologisk familieribbe i ferskvaren. For folk flest er ribbe festmat. Da mener jeg man skal satse på kvalitet. Jeg synes folk skal være obs når de finner ribbe til så lave priser som 14,90 kroner kiloen. Hvis den har vært frossen lenge, og ligger i dårlig emballasje kan den fort harskne. Det blir ingen smaksopplevelse, sier Andersen.

Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop forteller til VG at prisene på ribbe i stor grad er et utslag av den ekstreme priskonkurransen.

– Extra, som vant VGs julematbørs i fjor, har som ambisjon å være den billigste kjeden. Vi må følge med på pris uavhengig av kvalitet. Samtidig mener vi at de varene som tidligere var «prisalibiene» nå også er kvalitetsvarer, sier Takle Friis.

– Selger billigribbe med tap

Han bekrefter at billigribben ofte selges med tap:

– Ja, det selges med tap. Det er ingen ønsket situasjon, men et utslag av konkurransesituasjonen, sier Takle Friis.

– Hva tenker du om at Matmerk-direktøren kaller de lave prisene nesten en fornærmelse mot produsenter og forbrukere?

– Jeg forstår henne, men jeg tror ikke at kunden tenker på den måte. Det er ingen som mener å være respektløs. Dette handler om å forholde seg til konkurransen. Mange velger å kjøpe ribbe hos Coop Mega i ferskvaren til julaften, mens den billige ribben gjør at folk spiser ribbe oftere enn bare på julaften, sier han.

Også Kiwi bekrefter at konkurransen påvirker prisen:

– Kiwi jobber for å være billigst, uansett vare eller årstid. Det er knallhard konkurranse mellom kjedene, og konkurransen er ekstra tøff når vi nærmer oss jul. Derfor kan prisene på enkelte varianter ribbe bli det vi kaller kunstig lave.
Vi er glade for at alle våre kunder finner en ribbe som passer sin lommebok i Kiwi. Alle skal ha råd til en god julemiddag., sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

– Vi i Rema 1000 skal alltid ha høyeste kvalitet til laveste pris. Vi har mange forskjellige typer ribbe til forskjellige priser slik at våre kunder kan velge det produktet som de selv ønsker. Vi følger til enhver tid markedet, og kan garantere at både bonden og alle andre får sin rettmessige betaling selv om prisen er god. Det får vi til gjennom et godt valgt vareutvalg, gode kampanjer og aktiviteter, fokus på effektiv logistikk, organisering og ledelse sammen med enkle og oversiktlige butikker, sier kommunikasjonsrådgiver Amalie Knudsen.

Her kan du lese mer om