TØFF KONKURRANSE: Lavpriskjedene er livredde for å komme dårligst ut og dumper derfor prisene kraftig.

TØFF KONKURRANSE: Lavpriskjedene er livredde for å komme dårligst ut og dumper derfor prisene kraftig. Foto: Nina Andersen , VG

Vill priskrig i kjedebutikkene: Dumper prisene på julevarer

Marsipan og pepperkaker til én krone og julegrøt til to kroner. Lavpriskjedene har dumpet prisene på julevarene til det ekstreme i kampen om å være billigst.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Beinhard konkurranse i førjulstiden fører til elleville priser på julevarene. Torsdag kveld viser en runde innom lavpriskjedene Rema 1000, Kiwi og Coop Extra at enkelte julevarer er satt ned til «gi bort»-pris.

Hos Rema 1000 koster en pakke surkål fra Nora én krone. Det samme gjelder for Rema Surkål og Rema Rødkål.

Du kan også sikre deg en boks med pepperkaker eller en halv kilo marsipan for et enslig kronestykke.

For to kroner får du 450 gram risgrøt fra Fjordland eller en halv liter Tomtegløgg.

Are Knudsen, ansvarlig redaktør i Dagligvarehandelen, mener priskrigen henger sammen med VGs matbørs.

– Du skal ikke undervurdere VGs matbørs. Dette er viktig for dem, og ingen av dagligvarekjedene vil kåres til den dyreste på julemat på VGs matbørs, sier han.

– Jeg tror dette handler veldig mye om nervøse rykninger. Hvis noen hadde solgt disse varene til normalpris, mens andre solgte til én krone hadde forskjellene blitt svimlende, og ikke til å leve med for noen av dem. De må følge hverandre. De har ikke tilstrekkelig is i magen rundt omkring til klare å holde prisene på et noenlunde normalnivå.

Les også: VGs store matbørs: Her handler du maten billigst!

Følger tett med på hverandre

– Det er tøff konkurranse mellom kjedene. Vi følger nøye med på markedet og skal alltid ha de laveste prisene, sier Mette Fossum Beyer, pressekontakt i Rema 1000, til VG.

VGs julematbørs fra i fjor viser at noen av de samme produktene kostet over enn ni ganger mer hos lavpriskjeden i samme periode. Mens en pakke grøt fra Fjordland den gang kostet 18,80 kroner på Rema 1000, kostet Tomtegløgg 11.90 kroner.

Men det er ikke bare Rema 1000 som har satt ned prisene til det ekstreme. Vinneren av VGs store matbørs denne høsten bekrefter at lavpriskjedene sloss om å være billigst.

– Det nærmer seg jul, og vi ser nå en knallhard priskonkurranse mellom tre matvarekjeder. Etter at Coop Extra vant VGs matbørs sist, er det blitt spesielt viktig for oss å holde stillingen som fortsatt billigst, sier kommunikasjonsdirektør i Coop, Bjørn Takle Friis til VG.

Se alle prisene: Her kan du se VGs store matbørs-spesial, der du kan sammenligne dagens priser med tidligere matbørser!

PRISKRIG: Lavpriskjedene selger nå pepperkakebokser for én krone. Til VG forteller de at konkurransen om å være billigst fører til at prisene presses til det ekstreme. Foto: Nina Andersen , VG

Selger med tap

Friis bekrefter at det isolert sett ikke gir noen økonomisk gevinst å selge julevarer for en slikk og ingenting.

– Jeg kan forstå at noen reagerer på at vi selger mat så billig. Men sånn er det blitt. Det er knallhard konkurranse om dagen. Vi sitter igjen med svært lave marginer og er nødt til å tyne pris. På disse juleproduktene er det et rent økonomisk tap for oss, sier han.

– Setter dere opp prisene på andre varer?

– Nei, vi kommer ikke til å sette opp prisene på andre varer som følge av dette, sier Friis.

Han kan ikke si hvor lenge «julesalget» vil vare, men hevder de ikke vil oppjustere prisene før de andre lavpriskjedene gjør det.

Les også: Så lønnsomt er det å drive matbutikk

Flere varer utsolgt

Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, bekrefter i likhet med sine konkurrenter at de tvinges til å presse ned prisene fordi konkurransen er ekstremt stor i høytidene.

– Jeg kan ikke huske at det har vært så lave priser tidligere, sier hun til VG.

REVET VEKK: Prisraset på julevarer fører til at mange produkter blir utsolgt, og flere blir møtt av tomme hyller i butikkene. Foto: Nina Andersen ,

Hun forteller at de fikk «blod på tann» da Coop Extra vant VGs siste matbørs, og at de nå satser hardt på å vinne kampen om å bli billigst.

– Men det er jo et problem at vi går tom for enkelte varer. Vi har allerede fått meldinger om at enkeltprodukter er utsolgt, sier hun, og står fast ved at Kiwi heller ikke vil heve prisene før konkurrentene gjør det.

Les også: Nå varsler Kiwi full priskrig mot Rema 1000

Arvin har allerede registrert at folk hamstrer pepperkaker og råbillig julegrøt i store mengder.

Både hun og Friis i Coop beskriver at de bruker mye ressurser på å følge med på hverandre.

– Enkelte dager har vi satt ned prisen på enkeltprodukter seks ganger. Vi har et stort korps med mennesker som følger med på konkurrentenes priser, sier Friis.

Priskrig i dagligvarebransjen: Se hvordan Kiwi la felle for pristester

– Det har tippet litt over

Den ansvarlige redaktøren i Dagligvarehandelen, forteller at han aldri har opplevd et lignende prisras. Han mener konkurransen mellom kjedene er større en noen gang.

– I mange tilfeller har det tippet litt over, sier Are Knudsen, og fortsetter:

Han mener de ekstremt lave prisene gir et urealistisk og uheldig bilde av hva det koster å produsere mat.

– Noen varer selges jevnt over med tap. Når noe blir brukt som lokkevare over lang tid lærer du forbrukeren at det ikke er verdt mer, og skaper en urealistisk forventning om hva ting skal koste. Da blir det vanskelig å sette opp prisen igjen.

Så du denne? Vil ha dyrere julemat: – Ribbe som er billigere enn hundemat, bygger ikke stolthet til norsk matkultur

På kort sikt mener Knudsen forbrukeren kommer ut av priskrigen som vinneren, men han stiller spørsmål ved hvor gunstig de lave prisene er for Mat-Norge over tid.

– Det er egentlig ganske respektløst å selge julepølse til tre kroner. Respektløst overfor bøndene og alle dem som har bidratt til å få et ferdig produkt ut i butikken. Samtidig forstår jeg frykten lavpriskjedene har for å prise seg ut i forhold til konkurrentene, sier han, og fortsetter:

– Kjøttprodukter selges allerede for billig i norske dagligvarebutikker, og slike priser gjør det noe med den allmenne forståelsen av hva det koster å lage et produkt.

Les også: Maten som gir mindre risiko for kreft

Hva synes du om kjedenes priskrig? Diskutér i kommentarfeltet!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder