ERKJENNER: Leder Terje Lien Aasland (Ap) i Stortingets næringskomité erkjenner at det eksisterer ulik praksis for aktørene på det norske alkoholmarkedet. Foto: Arbeiderpartiet Foto: Arbeiderpartiet

Åpner for å begrense alkoholomtale på Vinmonopolets hjemmesider

(VG Nett) Leder Terje Lien Aasland (Ap) i Stortingets næringskomité mener at Vinmonopolet og Bryggeriforeningen bør ha like vilkår for produktomtale på nettet.

  • Bjørn-Martin Nordby

Artikkelen er over åtte år gammel

Tidligere denne uken gikk direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) ut mot bestemmelsen om det han kaller «pornosladding» av norske bryggeriers nettsider. Bakgrunnen var at Markedsrådet mandag ga Helsedirektoratet fullt medhold i striden mot bryggerinæringen.

- Alle kommersielle alkoholprodusenter verden rundt har sine egne nettsider. Sterkøl kan du lese alt du trenger om på nettsidene til Vinmonopolet. Men vanlig svakøl og pils skal altså sensureres bort, sa Nome til VG Nett tirsdag.

Markedsrådets kjennelse gjør at både Bryggeriforeningen og norske bryggerier må opprettholde sensureringen av bilder, samt la være å omtale sine egne produkter. Nome mener det er svært ille for de små, norske aktørene at de ikke får lov til å informere om sine egne produkter.

Artikkelen fortsetter under bildet

LOVLIG: Skal Bryggeriforeningen ha bilder på nettsidene sine, må de presenteres slik: Med en god, gammeldags pornosladd. Nå ønsker leder Terje Lien Aasland i Stortingets næringskomité å se nærmere på forskjellsbehandlingen av Bryggeriforeningens og Vinmonopolets nettsider. Foto: BRYGGERIFORENINGEN

Vil beskytte befolkningen

Leder Terje Lien Aasland i Stortingets næringskomité mener at det uansett kommer i første rekke å beskytte befolkningen mot å bli eksponert for alkoholreklame. Han er opptatt av at det ikke skal være mulig å «tilsnike seg reklame».

Er det da rettferdig at Vinmonopolet får drive den praksisen de gjør på sine nettsider?

- Jeg ser at det er noen urimelige bestemmelser. Spørsmålet er om det skal åpnes opp for Bryggeriforeningen eller om Vinmonopolet skal få det vanskeligere. Her er det nok det siste som er mest aktuelt, sier Lien Aasland til VG Nett.

Næringskomitélederen erkjenner at noe bør gjøres den ene eller andre veien, og ønsker å diskutere dette blant annet i næringskomiteen. Han har foreløpig ikke eksempler på konkrete tiltak.

Vil vurdere redaksjonell alkoholomtale

Lien Aasland tar også til orde for å vurdere om redaksjonell omtale av alkoholholdige drikkevarer skal skjerpes inn. Per i dag har mediene lov til å publisere tester og skrive omtaler av blant annet vin og øl, men bryggeriene har ikke lov til å legge ut lenker til disse artiklene på sine nettsider.

I Egersund har familien Berentsen drevet brusfabrikk og bryggeri siden 1895. Tirsdag sa fjerde generasjon Berentsen, Harald Berentsen, følgende til VG Nett.

- Dette er blodig urettferdig. Det handler om norsk bryggetradisjon og norske arbeidsplasser, sier Harald Berentsen.

Næringskomitélederen setter imidlertid den nåværende praksisen foran norsk konkurranseevne og arbeidsplasser i bryggeribransjen.

- Jeg er mer opptatt av å skjerme befolkningen enn å åpne opp på den andre siden. Det viktigste vi skal gjøre er å opprettholde en restriktiv holdning, sier han.

- Molbopolitikk

KOMITÉMEDLEM: Harald T. Nesvik (Frp) i Stortingets næringskomité. Foto: SCANPIX

Lien Aasland møter kraftig motbør fra sin kollega Harald T. Nesvik (Frp) i næringskomiteen.

- Dette er tull. Så lenge slik omtale skjer på egne nettsidersider, bør det ikke være noe problem. Norske bryggerier taper i kampen med de utenlandske når de ikke engang får fortelle om produktene sine. Dette skyver norske arbeidsplasser ut av landet, sier Nesvik til VG Nett.

Han mener det nåværende regelverket, som tar utgangspunkt i alkoholloven fra 1975, er utdatert i forhold til dagens mediebilde. Nesvik trekker blant annet frem at man gjennom sportssendinger på TV til stadighet blir eksponert for reklame for utenlandske ølmerker.

- Vi må se dette i sammenheng med resten av verden - Norge er ikke bare en liten øy. Loven tar ikke inn over seg den virkeligheten vi lever i i dag. Dette er molbopolitikk, sier Nesvik.

- Blir for dumt

PARTILEDER: Trine Skei Grande i Venstre. Foto: JAN PETTER LYNAU/VG

Venstre la i april i fjor inn et forslag i Stortinget om å tillate omtale av alkoholholdige produkter på produsentenes nettsider. Partileder Trine Skei Grande mener den nåværende bestemmelsen som rammer mikrobryggeriene hemmer utviklingen av norske nisjeprodukter og norsk kultur.

- Dette er grunnleggende urettferdig og gammeldags. Det er forskjell på å fremme drikking av alkohol fremfor å fremme drikkekultur og kunnskap, sier Skei Grande til VG Nett.

Hun understreker at Venstre er tilhengere av en restriktiv alkoholpolitikk og et forbud mot alkoholreklame, men mener at sladdingen av produsentenes nettsider ikke bør være underlagt forbudet.

- Vi reklamerer gjerne for utenlandsk bulk, men ikke for norsk gourmet. Det blir for dumt, sier Skei Grande.

Mer om

  1. Vin

Flere artikler

  1. Får gigantbøter dersom de fjerner pils-sladden

  2. Fortsetter kampen mot pils-sladden

  3. Polets resept mot dårlig salg: Øker prisene!

  4. Test: Påskens beste pappvin

  5. Prissjokk på polet

Fra andre aviser

  1. Disse bildene er ulovlige

    Aftenposten
  2. Rot fra regjeringen

    Bergens Tidende
  3. Vinskolen: Du trenger ikke å kompromisse på smak fordi du er ute i siste liten. Her er handlelisten til påsken

    Aftenposten
  4. – Det skal være raust med pepper til det meste

    Aftenposten
  5. Slik velger du vin til denne krabaten

    Aftenposten
  6. Kalde netter i vinkø

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder