FETE SMIL: Eivind Øien Stavheim, daglig leder av Egon Karl Johan (t.h.) og 1.kokk Andrès Ortega gliser bredt etter at familierestauranten Egon i dag fikk Mattilsynets smilefjes hengt opp på døren. Foto: Terje Bringedal , VG

Nå inntar smileyene norske restauranter og kafeeer i hele landet: Se hvem som fikk de første smilefjesene i Oslo

Ville du spist på en restaurant hvor du visste
at kokken hadde dårlig håndhygiene eller det ble slurvet med renholdet?

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

MATTILSYNET: Marit Kolle, avdelingssjef i Mattilsynet for Oslo, Asker og Bærum. Foto: Nina Andersen ,

Tirsdag rullet Mattilsynet ut sitt nye landsdekkende smilefjestilsyn.

I løpet av 2016 skal mer enn 8000 kafeer og restauranter i Norge få hengt opp en smilefjes-plakat på inngangsdøren som forteller hvor god hygienen er på spisestedet.

Smilefjes-ordningen gjelder fra 1.janur 2016.

Symbolene skal raskt vise gjestene hvilket humør «smileyen» var i etter at Mattilsynets kontrollører sjekket kravene til renhold og hygiene.

Et blidt fjes betyr ingen merknader, en strekmunn at noe må rettes, mens en sur munn betyr at alvorlige mangler er funnet.

I Oslo ble disse fire restaurantene sjekket den første dagen av ordningen:

Egon Restaurant Karl Johan, TGI Fridays Restaurant Karl Johans gate, McDonald’s Klingenberg gaten og Hard Rock Cafe Karl Johans gate.

Dommen over Egon og McDonald’s resulterte i et stort smil.

TGI Fridays og Hard Rock Café fikk kun strekmunn.

Hos TGI Fridays var årsaken mangelfullt renhold i virksomheten, og dårlige nedkjølingsrutiner for lettbedervelig mat. For Hard Rock Café var grunnen fare for kryssforurensning for mat samt dårlig renhold av utstyr.

–Vi vil selvfølgelig ha smilemunn, men tar punktene fra Mattilsynet til etterretning, og det meste er nå allerede utbedret, sier administrerende direktør Rajko Mink i TGI Fridays til VG.

Det har ikke lykkes VG å komme i kontakt med eierne av Hard Rock Cafe i Oslo.

SMIL: Her er plakaten som ble hengt opp på døren til Egon Karl Johan i Oslo og som forteller at Mattilsynet ikke fant brudd på hverken hygiene eller renhold. Foto: Terje Bringedal , VG

Daglig leder Eivind Øien Stavheim på Egon Karl Johan er svært tilfreds med resultatet da VG dukker opp på restauranten etter at Mattilsynets hygieneinspektører kom på uanmeldt besøk tidligere i dag.

Smilefjeset forklarer han med godt internkontrollsystem og 40 dyktige ansatte som vet hva de gjør.

–Et surt smilefjes ville derimot overrasket, og raskt vist seg med nedsatt omsetning som resultat, sier Stavheim til VG.

Sett denne? Dette betyr de nye smilefjesene i Snapchat

Hos Mattilsynet ser de positivt på at to av fire restauranter får et stort smilefjes etter tilsynsrunden i Oslo i dag.

– Når det gjelder de to restaurantene som fikk en strekmunn, så har de fortsatt noe å strekke seg etter. Men de har nå muligheten til å utbedre forholdene, gi Mattilsynet en tilbakemelding og så vil de også kunne få en smilemunn når vi har fått vurdert utbedringene, sier Marit Kolle, avdelingssjef i Mattilsynet for Oslo, Asker og Bærum.

Hun understreker allikevel at alle virksomheter hvor Mattilsynet finner feil og mangler under smilefjestilsynet, bør sørge for å gjøre endringer og utbedringer av varig karakter, slik at forholdene også er i orden når vi kommer tilbake på runde nummer to til høsten.

Lett tilgjengelig

Plakaten med smilefjesdommen skal henges opp godt synlig ved inngangspartiet til restauranten.

Målet med ordningen er å gi forbrukerne lett tilgjengelig informasjon om hygiene, rengjøring og vedlikehold før du går ut for å spise på restaurant. Samtidig er ordningen med på å heve hygienestandarden.

– De første to ukene i januar blir det en sakte utrulling av smilefjes-ordningen med nye tekniske løsninger som mobilt dataprogram. PC og printer på stedet gjør at tilsynsrapportene med smilefjes kan henges opp på stedet umiddelbart, sier Marit Kolle, avdelingssjef i Mattilsynet for Oslo, Asker og Bærum.

Les også: Smilefjes smører tannhjulene

I løpet av året skal mer enn 8000 kafeer og restauranter i Norge få hengt opp en smilefjes-plakat på inngangsdøren som viser hvor god hygienen er på spisestedet.

Resultatene vil fortløpende bli offentliggjort på Mattilsynets nettsider.

POSITIV: Gunstein Instefjord, Fagdirektør i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet ,

I Forbrukerrådet hilses ordningen velkommen, selv om de hadde ønsket at også gatekjøkken og bensinstasjoner fikk sine smilefjes.

– Det er en veldig god ordning som vil gjøre livet enklere når vi skal ut og spise. Vi vil helst slippe å gå på steder der hygienen er for dårlig eller maten ikke oppbevares på forsvarlig måte, sier Gunstein Instefjord, fagdirektør for mat og handel.

Kolle har deltatt i arbeidet med å få på plass den norske smilefjes-ordningen. De første ukene vil det bli gjennomført fire daglige tilsyn i Oslo. Etter hvert vil antallet tilsyn øke.

– Det betyr at bare noen få vil ha fått et tilsynsresultat i begynnelsen av januar, sier Kolle.

Forbrukerrådet: Etterlyser smilfjes også på gatekjøkken og bensinstasjoner

Det er Helse- og omsorgsdepartementet som har bedt Mattilsynet om å innføre ordningen etter inspirasjon fra New York, og land som Danmark og Finland.

Etter at Mattilsynet testet ut smilefjesordningen på restauranter i Trøndelag, ble det konkludert med at prøveperioden i Midt-Norge hadde vært en suksess på grunn av god kommunikasjon til forbrukerne.

Helseminister Bent Høie har tro på at smilefjesordningen vil føre til tryggere mat på norske restauranter og kafeer.

– Hensikten er at alle som går ut på restaurant for å spise et måltid skal vite at stedet de går inn på leverer trygg mat, uttalte helseminister Bent Høie (H) til NRK.no.

Forebyggende

Høie tror derfor ordningen vil være forebyggende, men også at spisestedene vil skjerpe seg ekstra med plakater som avslører hygienestandarden.

Ifølge Forbrukerrådet viser erfaringene med ordningen både fra Danmark og fra Midt-Norge at andelen spisesteder som får gode resultater øker.

– Da virker ordningen etter hensikten, sier Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

Samtidig etterlyser han smilefjes på andre typer serveringssteder som gatekjøkken og bensinstasjoner.

– Mattilsynet må få ressurser til å utvide smilefjes til også gatekjøkken, grillbarer og bensinstasjoner. I fjor sommer ble det gjort tilsyn med 49 gatekjøkken i Oslo der seks virksomheter ble stengt og så mange som 28 fikk pålegg om forbedringer. Det viser viktigheten av tettere oppfølging av også gatekjøkken, sier Instefjord.

Hyppige eierskifter en utfordring

I Norge er det Mattilsynet som håndhever regelverket som skal sikre mattryggheten.

Selv om mange serveringssteder oppfyller kravene som stilles, kan konsekvensen av dårlig renhold og hygiene være redusert mattrygghet og økt sannsynlighet for at gjestene blir syke av maten.

– Mangelfull hygiene kan gjøre at folk blir syke av hva de spiser og drikker, forteller avdelingssjef i Mattilsynet, Marit Kolle.

Hun viser blant annet til Mattilsynets tidligere rapporter som har avdekket at hygienen i serveringsbransjen ikke har vært god nok til å sikre at krav i regelverket blir oppfylt.

Kolle nevner også utfordringen med hyppige eierskifter i restaurantbransjen i både Oslo, Akershus og Bærum.

– Vi ser at det kan være en utfordring at det kan komme nye eiere rett etter et tilsyn. Særlig i Oslo som er byen med flest serveringssteder, sier Kolle.

Gapestokk-effekt

– Ser du noen betenkeligheter med ordningen ved at den kan oppleves som en gapestokk?

– Mattilsynets tilsynsresultater har alltid vært offentlig, men med smilefjes blir de mer synlige og lettere tilgjengelig. Forbrukeren får informasjonen der og da.

–Dessuten har virksomheter som har alt i orden ingen ting å frykte når vi kommer på tilsyn. Ordningen har allerede vært prøvd ut i Trøndelag i 8 år, og der har bransjen vært veldig fornøyd, sier Kolle.

– Hvilken mulighet har et spisested med surt smilefjes til å få rettet det opp?

– Dersom en virksomhet får en strekmunn eller surmunn på rapporten etter Mattilsynets tilsyn, er det fordi våre inspektører har funnet hygieniske feil og mangler der. Det er da viktig at virksomheten retter opp dette raskt og gir Mattilsynet en tilbakemelding når forholdene er i orden. Vi vil da komme på en ny inspeksjon i løpet av 10 virkedager, og hvis alt er i orden får virksomheten en ny rapport med et blidt fjes, forklarer Kolle.

Danske smilefjes har resultert i bedre hygiene

Danmark innførte smiley-ordningen i 2001. Det har generelt gitt danske virksomheter bedre hygiene.

Tall fra Fødevarestyrelsen i Danmark viser at i 2010 var 86 prosent av alle smileyene glade. Det er en økning på 23 prosent siden 2002.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder