FORTSATT PRISKRIG: Du kan spare 461 kroner på å handle VGs matkurv i den aller billigste lavpriskjeden, sammenlignet med den dyreste supermarkedskjeden.
FORTSATT PRISKRIG: Du kan spare 461 kroner på å handle VGs matkurv i den aller billigste lavpriskjeden, sammenlignet med den dyreste supermarkedskjeden. Foto: Hallgeir Vågenes

Største matbørs i VG noensinne: Her kjøper du billigst mat!

MAT OG DRIKKE

Aldri tidligere har handlekurven vært større! Denne gangen inneholder VGs matbørs til sammen 100 varer du trenger hver dag. Ekspertens råd: Gå etter tilbudene!

Publisert: Oppdatert: 01.06.18 11:38

Rema 1000 sier at det er sluttsummen på kassalappen som teller. Nå må Remakjeden imidlertid se seg slått av erkefienden Kiwi:

Handlekurven med 100 varer er aller billigst hos Kiwi. På Rema er det fire kroner dyrere, eller 0,11 prosent, enn på Kiwi.

Det er kanskje ikke store summen, men det viser hvor tøff konkurransen er blitt mellom matvarekjedene.

Se alle prisene: Her er hele VGs matbørs for juni 2018

Se alle matbørsene: Her kan du se VGs store matbørs-spesial, der du kan sammenligne dagens priser med tidligere matbørser!

Tirsdag denne uken fylte VG opp handlekurven hos lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra, og supermarkedene Spar, Meny og Coop Mega.

Kiwis handlekurv ender på 3760,95 kroner.

Aller dyrest var handlekurven til Spar-kjeden, hvor kassalappen endte på 4222,01 kroner, eller 460 kroner mer for de samme varene.

Extra-kjeden kommer på tredjeplass med en handlekurv på til sammen 3792,41 kroner.

I løpet av et år kan det fort bli tusener å spare på å legge handelen til Kiwi, Rema eller Extra.

Prissjokk for sashimi-laks: Tar seg grovt betalt

Drar du derimot til et supermarked og handler de samme varene, viser VGs eksempel at du må du ut med atskillig mer.

Må være prisbevisst

Supermarkedene har som kjent både ferskvaredisk og et større vareutvalg enn lavprisbutikkene. Hvis du ikke er prisbevisst kan du fort gå i fellen.
Hos Coop Mega koster for eksempel frosne hamburgere nesten 30 kroner mer enn hos Kiwi og Rema.

– Da blir spørsmålet om lukten av nygrillet kylling og stort vareutvalg er verdt mer enn flere hundrelapper spart på å legge den samme handelen til en av lavpriskjedene.

Stor bifftest: Saken er ikke biff

Det som er sikkert er at vareutvalget på supermarkedet gir deg mer å velge mellom av varer i butikkhyllene.

Pristesten viser tydelig at VGs matbørs har en viktig funksjon.
I hver ny matbørs byttes flere av de «faste» varene på VGs handleliste ut med nye matvarer som kjedene ikke er obs på.

For lavpriskjedene var det særlig wienerpølser, søtpoteter, sjampinjong, avokado og hamburgerbrødene brioche som avdekket store prisforskjeller. Og som i stor grad avgjorde hvem som vant pristesten:

Lyst på is? Her er sommerens beste isnyheter

– Søtpotet koster 6 kroner mindre per kilo hos Kiwi og Extra sammenlignet med Rema.

– Posen med 6 stk. Brioche er 7 kroner dyrere hos Kiwi enn på Rema.

– Pakken med to stykk avokado er aller billigst å handle hos Extra.

– Finsbråtens wienerpølser kostet 20 kroner mer hos Extra-kjeden, sammenlignet med Kiwi og Rema.

VGs matbørs har lenge hatt skivet entrecôte på handlelisten. For rundt 150 kroner kiloen tilbyr nå både lavpris- og supermarkedkjeder den marmorerte biffen.

Se her: Restaurant jukset med maten

Av ni varekategorier er Kiwi billigst i kategorien pålegg, Rema er billigst i kategorien brød og bakervarer og kjøtt og fisk. Extra ender aller billigst i frukt og grøntkategorien, godt hjulpet av testens laveste pris på avokado.

Spar-kjeden ender som den aller dyreste kjeden i testen. Coop Mega er dyrest i fire kategorier, det samme er Spar-kjeden. Meny kommer dyrest ut i frukt og grøntkategorien, og har testens dyreste sjampinjong i løs vekt.

Forbruker-app skrotet

Av 100 varer er 67 av varene store og kjente merkevarer som Pizza Grandiosa, Pepsi Max, Potetgull, Bremykt og Tine yoghurt Nyt.
I prisoversikten kan du enkelt finne ut hvor det lønner seg å handle brød og melk, men også favorittsnacksen eller klorinflasken.

I kategorien søtt og salt er Rema og Kiwi aller billigst.

Handler du i en av supermarkedkjedene må du betale fra 35 til 46 kroner mer for de samme varene i snackshyllen.

Regjeringen valgte i mai å legge ned Forbrukerrådets handlekurv-løsning «Peiling» for sammenligning av priser på dagligvarer. Ifølge Forbrukerrådet skyldtes det manglende datagrunnlag fra bransjen, ved at eksempelvis frukt og grønt i løsvekt ikke er med i utvalget.

I VGs matbørs er alle varene kjøpt og betalt av VG, og fullt dokumenterbare på pris basert på kassekvittering (se egen faktaramme).

Dette svarer kjedene:

KIWI: – Kiwi har vunnet fire av de fem siste matbørsene i VG. Det er Kiwi som presser prisene, og vi gir oss aldri, svarer prissjef Tone Solum Lund.

REMA 1000: – Vi skal ha de laveste prisene. At vi ikke vinner er for dårlig, svarer prisdirektør Stian Mårdalen.

EXTRA: – Med 1000 varer mer enn lavpriskonkurrentene er Extra godt fornøyd med å være like billig i tillegg. Også moro å være Norges billigste kjede på frukt og grønt! Med medlemsbonus er vi aller billigst, svarer kjededirektør Christian Hoel.

MENY: – I Meny kjemper vi for stort utvalg, ferskvare, matglede og service. Testen viser igjen at vi er billigste utvalgskjede. Enkeltprodukter i testen er allerede justert ned i pris, svarer Meny-sjef Vegar Kjuus.

COOP MEGA: – Coop Mega jobber for å være det billigste supermarkedet og er glade for at vi er billigst på viktige varer til kundene våre. Vi skal gi de beste handleopplevelsene gjennom matglede og service, sier kjededirektør Daniel Kyrre Pedersen.

SPAR: – Med våre gode tilbud har Spar i lang tid vært Norges billigste supermarked og vi vil umiddelbart redusere prisene ytterligere for å fortsatt være det, svarer kjededirektør Ole Fjeldheim.

Dagligvareekspert: – Kundene holdes for narr

Flere av de nye varene på VGs handleliste avdekket store prisforskjeller, og avgjorde i stor grad hvem som vant pristesten.

– Dette overrasker meg. Særlig når vi vet at forbrukerne generelt stoler på at disse tre kjedene har lave priser. Kundene stoler på kjedenes slogan om å være billigst, sier dagligvareekspert og mangeårig fagsjef for varehandel på BI, Odd Gisholt.

Kampen om å kapre kundene fra konkurrenten blir også stadig tøffere blant de tre lavpriskjedene.

–Den dynamiske prisingen fører til at kundene holdes for narr. Man kan nemlig aldri være sikker på hva en vare koster neste gang du handler, mener dagligvareeksperten.

Hva bør vi se etter når vi handler?

– De fleste skjønner at det ikke er særlig store prisforskjeller i de tre lavpriskjedene. Derfor bør de smarte kundene alltid gå etter tilbudene.

– Det er nå så mange tilbud om både ti-kroners marked og «ta tre for prisen av to» som er godt synlige i butikkene. Her kan det absolutt være penger å spare, sier Gisholt.

Her kan du lese mer om