SMART MAT: Belgfrukter, som bønner og erter, er gode matvarer om man har et ønske om å gå ned i vekt, viser ny forskning. Foto: MAGNAR KIRKNES.
SMART MAT: Belgfrukter, som bønner og erter, er gode matvarer om man har et ønske om å gå ned i vekt, viser ny forskning. Foto: MAGNAR KIRKNES. Foto: VG

Ny forskning: Bønner, linser og erter  får deg ned i vekt

MAT OG DRIKKE

Forskere har funnet en sikker måte for å gå ned i vekt og holde seg der: Spis en porsjon bønner, linser og erter hver dag.

Publisert:

Stadig flere sliter med overvekt, og for første gang er det nå flere overvektige enn undervektige her i verden. I de siste 40 årene har det vært en kraftig økning i antall overvektige, fra 105 millioner i 1975 til 641 millioner i 2014, skriver Science Daily.

Så mange som en av åtte regnes nå for å være ekstremt overvektig.

Selvsagt er dette en sammensatt problematikk, og det finnes ingen enkle løsninger.

Men noen gode råd innen ny forkning på mat og kosthold kan være smart å ta med seg:

Nå viser en ny studie fra St. Michaels Hospital i Toronto i Canada at det er lurt å inkludere belgfrukter i kosten om man vil varig ned i vekt. Her har man foretatt en systematisk gjennomgang av alle tilgjengelige undersøkelser når det gjelder effekten av å spise belgfrukter. Konklusjonen er at man ved å spise en liten kopp med dette daglig, nærmere bestemt rundt 130 gram, vil få et varig vekttap på 0.34 kilo i løpet av seks uker.

Studien presenteres i siste utgave av The American Journal of Clinical Nutrition, og gjengis i Science Daily.

LES OGSÅ: Slår alarm om fedme hos barn!

Belgfruktens år

FNs generalforsamling har også fastslått at 2016 er belgfruktenes år, og ønsker med dette å øke kunnskapen om de positive egenskapene til belgfruktene.

Inntak av denne typen matvarer fører til økt metthetsfølelse, sammenlignet med inntak av andre matvarer. I tillegg er belgfrukter med på å dempe kolesterol-nivået i blodet.

Belgfrukter, eller belgvekster som det også kalles, er spiselige frø i belger, eller skolmer, i erteblomstfamilien. Erter, bønner og linser er de mest vanlige. Peanøtter er også en type belgfrukt.

Kun 13 prosent

Belgvekster er viktige bestanddeler i Middelhavskostholdet og i andre sunne kostholdsmønstre. De kan brukes til nesten alt, og er ypperlig tilbehør til middag, i salater, suppe eller gryter.

– Til tross for de relativt godt kjente helseeffektene de har, spiser kun 13 prosent av kanadiere belgfrukter daglig, og de fleste spiser langt mindre enn det som er anbefalt. Det betyr at det er et stort potensiale for mange i det å inkludere mer belgfrukter i kostholdet, som vil gi god effekt på vekten, sier Dr. Russell de Souza ved St. Michaels Hospital, som er ansvarlig for studien.

Forskerne har gått igjennom 21 ulike kliniske studier, som inkluderer 940 voksne kvinner og menn, som i gjennomsnitt gikk ned 0,34 kilo i løpet av seks uker ved å spise en porsjon med belgfrukter, uten å gjøre andre endringer i sitt kosthold.

– Denne nye studien samsvarer godt med våre tidligere undersøkelser, som viser at belgfrukter gir økt metthetsfølelse, noe som igjen kan føre til et generelt lavere matinntak, sier Dr. de Souza.

Disse matvarene kan også være med på å redusere kolesterolet og dermed redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.

– Selv om vekttapet i seg selv ikke er så stort, viser våre funn at belgrukter kan hjelpe deg til å gå ned i vekt, og ikke minst, ikke gå opp i vekt igjen, sier Dr. de Souza.

Les også: Kjemikaliene som kan gjøre deg overvektig!

Alternativ til kjøtt

Belgfrukter inneholder mye fiber og protein, mer enn dobbelt så mye protein som ris, og stivelse som fordøyes sakte, noe som i kombinasjon er optimalt for å bevare metthetsfølelsen. Et måltid med bønner er like mettende som et kjøttmåltid.

– Siden belgfrukter er næringsrettet, proteinrike og inneholder mye fiber kan de fleste ha en helsegevinst av å øke inntaket av dette, sier klinisk ernæringsfysiolog og VG Vektklubbs kostholdsekspert Anette Skarpaas Ramm.

Hun påpeker at mange ønsker å ta hensyn til miljøet og helsen, og derfor reduserer kjøttinntaket.

– Da er belgfrukter et supert alternativ. Belgfrukter er en god kilde til protein og jern.

Hun foreslår å inkludere belgfrukter i salater og gryter.

En annen anvendelig rett er hummus, som lages av kikerter. Hummus kan brukes som siderett, pålegg eller dip.

– For de som ønsker å gå ned i vekt, kan det for eksempel være et godt råd å bruke linsesuppe som forrett for å unngå å spise for stor porsjon til middag. Belgfrukter har moderat energitetthet, og gir god metthetsfølelse grunnet det høye innholdet av protein og fiber. Det kan derfor være lettere å begrense energiinntaket om inntaket av slike matvarer øker, sier Ramm.

NED I VEKT?: Les mer om VGs Vektklubb her!

Her kan du lese mer om