PRISKRIG HJEMME: Noen norske lavpriskjeder har dumpet prisen på smågodt til 2,90 kroner per hekto. Her på Rema 1000 på Værste i Fredrikstad før påske. Foto: Gisle Oddstad VG

USA: Spiser påskegodt for 10 milliarder

Amerikanerne bruker 10 milliarder kroner på godteri i påsken,
noe som slår forbruket til både jul, valentinsdagen og Halloween.

Artikkelen er over fire år gammel

Det er en markedsundersøkelse gjennomført av Nielsen, gjengitt i The Guardian, som viser at påsken er amerikanernes desidert største godtesesong. Og det i et land hvor «unorske» høytider som valentinsdagen og Halloween er synonymt med sjokolade og godteri står veldig sterkt.

VG+: Sunt påskegodt du kan lage selv (krever innlogging).

Ifølge Guardian brukte amerikanerne 1,2 milliarder dollar, eller 10 milliarder kroner, på påskegodt i fjor. Det rakk til 693 millioner påskegodtbiter – to per person i hele befolkningen.

Det er bare de siste fem årene påsken har blitt en større godisfest enn jul i USA. I 2015 ble det solgt 480 millioner enheter til jul, 277 millioner til valentinsdagen og 187 millioner til Halloween.

På slankekur? Så mange kalorier er det i smågodtposen din

Nielsens definisjon av «godterienhet» er vag: Den er basert på innrapportert godterisalg fra butikker, kiosker, masseprodusenter, nærbutikker og militære forsyningsavdelinger.

I vekt kjøper hver amerikaner 90 gram godteri i uken i snitt, men i de to ukene rundt påske 2015, gikk det med 363 gram godteri per person (basert på befolkningstall fra amerikanske SSB). Totalt ble det solgt 1,8 milliarder tonn godteri i USA i fjor.

Godt.no: Stor smakstest av påskegodt.

Priskrig i Norge

Her hjemme raste godteridebatten i dagene før påsken, da butikkjedene kjørte i gang priskrig på kaloribombene. Coop, landets nest største dagligvarekjede, beregnet at nordmenn ville handle mer enn to millioner kilo smågodt i løsvekt før skjærtorsdag – eller 0,4 kilo smågodt på hver innbygger i påsken. Rema oppga at deres prognoser lå godt over Coops.

Se oversikt: Ny priskrig - kundene hamstrer rekordbillig smågodt

Det er ikke iberegnet annen type godteri, som den tradisjonelle Kvikk-Lunsjen, melkesjokolade eller annet påskegodt.

– Vi vet jo selvsagt ikke dette men våre anslag, som er basert på salget de siste dagene, tidligere år, de lave prisene og andre prognoser, tyder på at smågodtsalget vil øke mer enn 100 prosent, sa kommunikasjonsdirektør i Coop Norge, Bjørn Takle Friis, til VG 12. mars.

Ifølge sjokoladeprodusenten Nidar, spiser nordmenn over fem millioner marsipanegg med eller uten sjokolade og strø i påsken.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder