VGs ekspertpanel har testet 30 av årets mat- og drikkenyheter: Her er årets beste og verste matnyheter

Denne uken starter årets største matslipp av nye produkter i norske butikkhyller. VG forteller deg hvilke matnyheter du bør satse på og hvilke du bør styre unna.

  • Nina Andersen
  • Nanna Johannessen

Artikkelen er over fem år gammel

VGs ekspertpanel har vært ute og testet 30 av matnyhetene som produsentene selv har stor tro på.

Trenden med mer norskproduserte råvarer og måltidsløsninger som sparer tid og samtidig er sunt fortsetter for fullt inn i 2015.

TESTPANELET: Fra v: Hanne Stensvold, matjournalist, fotograf og driver av «Sentralen AS», Eline Schulstock, mat- og drikkeentusiast og utdannet ølbrygger, Sigurd Liverød og Kathrine von Tangen, begge studenter ved Markedshøyskolen i Oslo og Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog og fagsjef hos Grete Roede. Foto:Fredrik Solstad,VG

Panelet har vurdert mat- og drikke-nyheter, -både varme og kalde. Det er gitt terningkast for smak, nyskapning, hvilke matvarer man anser vil få et langt liv i butikkhyllene og hvilke man anser som rene flopper.

Mange rene produkter

Årets første lanseringsvindu preges denne gangen av mange rene og ekte produkter, men også mengder med snop og snacks i ny drakt.

Det er i år stort fokus på helse, sunnhet og trening.

For å mette ekstra etter treningen har flere av yoghurtbegrene nå vokst, og inneholder mer protein enn noen gang.

Pakker med ferdig filetert fisk, flatbanket kyllingfilet, lettlagde ferdigretter, «kjøttdeig-pellets» til spagettisausen eller ertesuppe i spiseklare beger er noe av det som skal gjøre hverdagen enklere for oss.

Og som alltid finner vi også nye ferdigpizzaer, chips-, brus og sjokoladefavoritter i ny tvist.

Om lettrømmen laget av geitemelk blir en vinner på tacobordet, gjenstår å se.

To vinnere

Til topps gikk en fransk sjokolade-fristelse, samt en smaksrik og næringsrik bulgursalat, – begge med terningkast seks.

Croissantens søte lillebror, Pain au Chocolat fra frysedisken, sjarmerte testpanelets smaksløker i senk, mens bulgursalaten som for tiden er noe av det mest trendy man kan spise, nå kan bli en farlig utfordrer til både potet og ris.

En ny og «grønn» cola tilsatt stevia, overbeviste derimot ikke på smak, selv etter 10 timer på kjøl.

– Dette smaker mer vann enn cola, sa flere av testdeltagerne, og vendte tommelen ned.

Tommel ned fikk også den flatbankede kyllingfileten fra frysedisken, og de panerte kyllingbollene.

Kyllingfiletene fremsto dårlig trimmet og fristet lite som «premium-produkt».

For mye panering og deigete kyllingfarse, avgjorde poengescoren til kyllingbollene.

Dette svarer produsentene:

COCA-COLA: – Dette resultatet er overraskende, og samsvarer ikke med de tilbakemeldingene vi har fått så langt. Coca-Cola life har blitt svært godt mottatt i alle land vi har lansert, også i Norge, svarer Cathrine Stang Lund, kommunikasjonssjef i Coca-Cola Enterprises.

PRIOR: – Det er en ung målgruppe for dette nye produktet, og i den aldersgruppen er tilbakemeldingene gode: sprøtt, kult, digg, mild og god smak, sier informasjonssjef Åse Kringlebotn i Nortura.

RINGNES: – Dommen fra VGs testpanel skiller seg utvilsomt fra målgruppen. Brusen er tidligere testet i markedet som en limited edition, og fikk da en strålende mottagelse. Mange forbrukere har etterlyst varianten, noe vi naturligvis lytter til, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes.

GILDE: – Gilde rå kjøttboller er smarte for alle i tidsklemmen. Kjøttbollene er lette å brune jevnt i stekepannen, og de har en ren, god kjøttsmak, svarer informasjonssjef Åse Kringlebotn i Nortura.

SYNNØVE: – Synnøve Power Yoghurt er perfekt for dem som ønsker et sunt og ekstra proteinrikt mellommåltid. Vi føler oss trygge på at produktet vil falle i smak hos disse, sier Magnus Tollefsen i Scandza AS.

MILLS: – Vita sour er et godt alternativ til rømme for dem som har lyst på en litt sunnere hverdagsmiddag, svarer Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i Mills.

Den Stolte Hane har ikke besvart VGs henvendelser på e-post eller sms, med tilbud om å gi et tilsvar til testen.

Flere egne kjede-nyheter

Når det rulles inn nye merkevarer i butikkene, kommer også NorgesGruppen, Coop, ICA og Rema 1000 med sine egne matnyheter under egen merkevare (EMV).

Sunnhet, enkle måltidsløsninger, økologi og «fri for produkter» nevnes av flere som klare trender.

NorgesGruppen tar i år inn totalt 1490 nye varer. Ifølge Ingrid Solberg Gundersen i NorgesGruppen lanseres 486 av nyhetene i dette vinduet.

– Fiskeforbruket er på vei opp, og innen fisk kommer blant annet pankopanert fisk, som består av henholdsvis sei, torsk og nuggets, sier Solberg Gundersen.

Helse og sunnhet

Coop lanserer i februar hele 50 nye produkter innenfor egne merkevarer.

– Fokuset på helse og sunnhet er viktig for oss, dette er en megatrend i samfunnet og vi ønsker å tilby forbrukerne gode produkter som er bra for helsen, sier ansvarlig for egne merkevarer i Coop, Hege Berg-Knutsen.

Medregnet relanseringer lanserer Rema 1000 i overkant av 70 egne merkevare-produkter i februar.

– Med lanseringen av fersk pasta og pizza gjør Rema 1000 det enkelt å lykkes med ekte smaker av Italia på et kjøkken i Norge, sier Mette Fossum Beyer, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000.

Uten palmeolje

ICA kommer med både nyheter og relanseringer. Fokus er i stor grad på reduksjon av palmeolje og sukker.

– Isteene er blitt vesentlig sunnere, med redusert innhold av sukker. Matmesterens texmex serie er nå helt uten palmeolje, sier Heidi Huseth, sjef for ICAs egne merkevarer.

Les også

  1. Stor VG-test: Dette er folkets sursild-favoritt!

    Ti forskjellige sursild har blitt testet, men bare én får sitte på tronen.
  2. ** Nå endrer Gilde navn på pakkene med Smårettbacon: Baconterninger er ikke bacon

    Gildes smårettbacon er laget av svinebog, og ikke røkt…
  3. Her er regjeringens posehøringsforslag: Slik blir handleposeavgiften

    Små poser og de som er lagd av kraftig plast slipper avgift. For de fleste andre handleposer, foreslår regjeringen en…
  4. Nå skal du få sammenligne matpriser

    Norske forbrukere skal i fremtiden kunne gå inn i dagligvareportalen og se hvor de får de billigste matvarene.

Mer om

  1. Mat og drikke

Flere artikler

  1. Pluss content

    Årets matnyheter: Se hvilke varer ekspertene slakter

  2. VGs ekspertpanel har testet 43 nye matvarer: Her er årets beste og verste matnyheter

  3. Pluss content

    Her er høstens matnyheter

  4. Pluss content

    Her er høstens matnyheter

  5. Pluss content

    Matnyhetene du må prøve - og de du bør styre unna

Fra andre aviser

  1. Ernæringstest av kjøttboller: Det er to typer du bør velge

    Bergens Tidende
  2. Her er de nye varene matbransjen tror du vil ha i år

    Bergens Tidende
  3. Fjerner palmeolje: - Selskapene er livredde for å bli boikottet

    Bergens Tidende
  4. Stor test av 13 kjøttboller

    Bergens Tidende
  5. Her er de nye varene matbransjen tror du vil ha i år

    Fædrelandsvennen
  6. Stor test av årets is-nyheter: Fem får terningkast en!

    Bergens Tidende

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no