KLAGES INN: Etter VGs test av 16 frokostblandinger rettet mot barn, klager nå  Forbrukerrådet inn seks av frokostblandingene til Matbransjens faglige utvalg (MFU) for aggressiv markedsføring rettet mot barn og unge.

KLAGES INN: Etter VGs test av 16 frokostblandinger rettet mot barn, klager nå Forbrukerrådet inn seks av frokostblandingene til Matbransjens faglige utvalg (MFU) for aggressiv markedsføring rettet mot barn og unge. Foto:Forbrukerrådet,

Forbrukerrådet klager inn seks frokostblandinger

– Frister barn til usunne frokostvaner

De er langt unna å være en sunn og næringsrik frokost for barn. Nå klager Forbrukerrådet inn seks frokostblandinger til MFU for brudd på reglene for markedsføring mot barn og unge.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

VG: FREDAG 13.MARS 2015 Foto: ,

Forbrukerrådet reagerer på at søte frokostblandinger i pakker med friske farger, smilende figurer og tegneserier, frister barn til usunne frokostvaner.

– Nå mener vi bransjen må ta grep, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

Etter VGs test av 16 frokostblandinger rettet mot barn, har Forbrukerrådet klaget inn seks av frokostblandingene til Matbransjens faglige utvalg (MFU) for aggressiv markedsføring rettet mot barn og unge.

Produktene er Coop Honey Bees, Kellogg`s Honni-Korn smacks, Kollegg`s Coco Pops crunchers, Nestle Nesquik, Nestle Lions cereals, Weetabix Weetos choco.

I VGs test av frokostblandinger nylig, kom det frem at dette er produkter som ikke er forenelig med en sunn start på dagen for barn i vekst og utvikling.

KLAGER: Fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet. Foto:Forbrukerrådet,

Ingen sunn start

– Mesteparten av dette er godteri, og uegnet som en sunn start på dagen, uttalte klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør ved Synergi Helse AS om flere av produktene i VGs test.

Verstingen i testen inneholdt 24 sukkerbiter i en porsjon på 100 gram.

I Norge er det Matvarebransjens faglige utvalg (MFU) som følger opp bransjens forbud mot å markedsføre visse typer mat og drikke til barn under 13 år.

Ifølge MFUs produktliste inneholder de seks innklagede frokostblandingene mye mer sukker enn det som er tillatt å reklamere for mot barn.

– Søte frokostblandinger i pakker med friske farger, smilende figurer og tegneserier frister barn til usunne frokostvaner. Nå mener vi bransjen må ta grep, sier Instefjord.

Markedsføring mot barn

Matvarebransjens retningslinjer for markedsføring av mat og drikke rettet mot barn ble innført 1. januar 2014.

Ifølge Forbrukerrådet er det ikke tilfeldig hvordan matvarenes emballasje designes og utformes.

– Når emballasjen kommuniserer direkte til barna, ønsker de å påvirke deres valg. Da mener vi det er markedsføring som må slås ned på, mener Instefjord.

I Forbrukerrådet ønsker de en strengere lovregulering av markedsføring av usunn mat, og drikke, rettet mot barn og unge.

– Det er mange hull i selvreguleringsordningen. Disse må tettes, ellers vil barn og unge fortsatt utsettes for massiv reklame av usunne produkter, avslutter Instefjord.

Barnedesign

I VGs test var det 11 produkter som hadde mer sukker enn grensen satt av MFU, mens ni produkter var utformet i et barnerettet design og med emballasje som særlig kommuniserer til barn, skriver Forbrukerrådet i sin klage.

Av disse har seks produkter både høyt sukkerinnhold og barnedesign, og det er disse produktene Forbrukerrådet nå klager inn for MFU.

– Vi presiserer at vi ikke klager inn alle produkter med sukkerinnhold over MFUs grense, men kun de som har en tydelig barnerettet profil, sier Instefjord.

Lege: – Burde ikke vært i hyllene for mat

KRITISK: Seksjonsoverlege Samira Lekhal mener flere av frokostblandingene for barn egentlig er desserter. Foto:Rune Stoltz Bertinussen,VG

I flere av frokostblandingene rettet mot barn, kan innholdet av sukker komme opp i nesten 50 prosent.

Seksjonsoverlege Samira Lekhal på Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, seksjon for barn og unge, mener emballasjen på frokostblandingene er villedende reklame som kommuniserer direkte til barn.

Skjult sukker

Hun mener frokostblandingene som Forbrukerrådet klager inn for MFU ikke burde vært å finne i hyllene for mat.

– Innholdet av sukker i frokostblandingene tilsvarer det som er i desserter, sier hun.

Skjult sukker i maten er en av de største utfordringene vi har, og en kilde til økt fedme blant barn og unge.

Lekhals tips for å velge sunnere er i stedet å se etter produkter som er merket med det grønne Nøkkelhullet.

– Nøkkelhullet stiller krav til maksimumsinnhold av blant annet sukker, sier hun.

WHO har gjennom flere anbefalinger pekt på viktigheten av å regulere markedsføringen av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge.

– Styrt markedsføring av sukkerrik og fet mat er faktisk blant de mest effektive og best dokumenterte tiltakene vi har for å forebygge fedme blant barn og unge, sier Lekhal.

Dette svarte produsentene etter VGs test av frokostblandinger:

KELLOGG’S: – En sunn kost er variert og har plass til litt av hvert. Det er ikke en enkelt matvare, men derimot det samlede inntak sammen med mengden av fysisk aktivitet, som er avgjørende for barns sunnhet. Det er plass til en porsjon Kellogg’s Honni Korn Smacks, Corn Flakes eller Coco Pops Crunchers i et variert kosthold, sier Nina Kromann i Kellogg’s.

UNIL: – Vi forsøker ikke å fremstille dette som et sunt produkt, det er heller ikke rettet særlig mot barn. Tvert imot har vi tonet designet ned, nettopp for ikke å virke attraktive for barn. For barn vil vi heller anbefale Jippi frokosttall og havreputer, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i NorgesGruppen.

NESTLÈ: – Nestlé jobber kontinuerlig for å gjøre produktene sunnere og mer næringsrike. Dette innebærer blant annet å øke mengden fullkorn, samtidig som vi reduserer mengden sukker, salt og mettet mett, uten at det skal gå utover smaken. De siste ti årene har vi redusert sukkerinnholdet i Nesquik frokostblanding med 30 prosent, og dette arbeidet vil vi fortsette med, sier Axel Heiberg-Andersen i Nestlé.

COOP: – Honey Bees inneholder mye sukker, og nettopp derfor advarer vi på pakningen om å bruke produktet ensidig. Vi anbefaler å variere med andre av våre produkter med lavere sukkerinnhold, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder