ADVARER: Rødt kjøtt står fremdeles for størsteparten av kjøttforbruket. Nå kan rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt som pølser og hamburgere havne i samme kategori som sigaretter, alkohol og asbest. Foto: Magnar Kirknes , VG

Vi spiser 76 kilo rødt kjøtt i året

– Bekymringsfullt, mener Helsedirektoratet

Vi spiser 76 kilo kjøtt per person. Det er mer enn helsemyndighetene anbefaler.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Helsedirektoratets divisjonsdirektør Linda Granlund, synes det er bekymringsfullt at store deler av befolkningen har et kosthold som medvirker til utvikling av livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdom, kreft, overvekt og type-2 diabetes.

– Dette er bekymringsfullt. Et høyt inntak av rødt kjøtt og bearbeidete kjøttprodukter øker risikoen for kreft i tykk- og endetarm. Inntak av fisk minsker risikoen for hjerte og karsykdommer, sier Granlund.

DIVISJONSDIREKTØR: Linda Granlund i Helsedirektoratet. Foto: Rebecca Ravneberg/Helsedirektoratet ,

I Norge er det totale kjøttforbruket per person doblet fra 38 kilo i 1959 til 76 kilo i 2013.

Siden 1999 har forbruket av kjøtt økt med 20 prosent.

Negative konsekvenser

Et høyt inntak av kjøtt, og særlig rødt kjøtt, forbindes med negative helsekonsekvenser, blant annet risikoen for kreft i tykktarm og endetarm.

Helsedirektoratets anbefalinger er å velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter, og begrense mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt til en halv kilo per uke.

–Totalt bør ikke inntaket av rødt kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter overstige 500 gram i uken. Det er ikke tallfestet hvor mye som kan være bearbeidet, sier Granlund.

Nordmenns kosthold viser at vi fortsatt får i oss mer mettet fett enn hva myndighetene anbefaler.

PØLSEALARM: Bearbeidet kjøtt som brukes i bacon, pølser og skinke erklæres som kreftfremkallende, i følge en rapporten fra WHO. Foto: Terje Bringedal , VG

Helsedirektoratets årlige rapport «Utviklingen i norsk kosthold 2014» viser at økt forbruk av kjøttprodukter er blant de viktigste årsakene til dette.

Kvinner og menn

I fjor spiste vi tilsammen 82 millioner dyr. Det betyr 17,5 dyr på hver av oss.

For kvinner er gjennomsnittlig inntak av rødt kjøtt og bearbeidede produkter 620 gram per uke, for menn 1022 gram per uke, ifølge rapporten "Utviklingen i norsk kosthold 2014".

Kjøttslagene det er størst forbruk av er kjøtt fra svin, fjørfe og storfe.

Rapporten viser at mens vi i 2013 spiste 76 kilo kjøtt hver, begrenset inntaket av fisk seg til kun 35 kilo per innbygger.

I den nasjonale kostholdsundersøkelsen Norkost 2010–11, var det gjennomsnittlige inntaket av rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt 620 gram i uken blant kvinner og 1022 gram i uken blant menn.

Rødt kjøtt-alarm (krever innlogging)

Gode alternativer til kjøtt:

Fisk kan erstatte kjøtt i mange retter, både middag og pålegg. Vegetarretter og store porsjoner grønnsaker kan også bidra til å redusere kjøttforbruket.

ERNÆRINGSEKSPERT: Christian A. Drevon er professor ved Universitet i Oslo. Foto: Jan Petter Lynau , VG

– Man behøver ikke spise hverken kjøtt eller fisk for å ha et fullverdig kosthold, sier professor Christian Drevon ved Universitetet i Oslo, avdeling for ernæringsforskning.

Her er Drevons tips til kjøttalternativer:

• Fisk er en høyverdig proteinkilde og kan være et fullgodt alternativ til kjøtt. Fisk i alle varianter.

• Alle mulige slags planter kan bidra og være fullverdige alternativer. Tilberedt på en litt sofistikert måte kan smaken varieres, enten du koker eller tilbereder det på annen måte.

• Linser, bønner og erter har en særlig gunstig sammensetning, og er høyverdige proteinkilder.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder