Kung Haakon

MAT OG DRIKKE

Freia har puttet svenske billigbiter i helnorske Kong Haakon.

Publisert: Oppdatert: 25.02.03 13:26

- Alle de nye bitene er utenlandske. Før var vi opptatt av å skaffe de beste råvarene. Nå er målet å få tak i de billigste. I Sverige bruker de for eksempel til dels pulver av skummet melk i sjokolademassen. Det er billigere enn melk, sier velinformerte kilder til VG.

Freia markedsfører Kong Haakon som selve flaggskipet i norsk konfektsortiment. På hjemmesiden reklamerer Freia-eier Kraft Foods for traveren med ny design: «Kong Haakon er en eksklusiv konfekt som kommuniserer Freias kjerneverdier: ekte, autentisk, smak, enestående, tradisjoner, norsk, nytelse, pålitelig og vital.»

Svenske biter

Konfektkongen har overlevd to verdenskriger, og esken i rødt og gull oser av norsk tradisjon - selv om innholdet er «made in Sweden». Kort etter at Freia ble kjøpt av Kraft Foods i 1993, ble Kong Haakon-produksjonen flyttet fra Norge til Marabou-fabrikken i Sundbyberg i Sverige.

Marketingdirektør Asgeir Moripen i Kraft Foods Norge understreker at justeringene av Kong Haakon er veloverveid og grundig testet av et norsk smakspanel.

- Vi endrer ikke for endringenes skyld. Vi gjør det hvis det finnes andre biter i vårt system som forbrukerne setter mer pris på, sier han.

- Hvor kommer de nye bitene fra?
- Noen er hentet fra svenske Aladdin (svenskenes svar på Kong Haakon) . . .

I ettertid vil ikke Moripen vedstå sine tidligere uttalelser. Via en e-post endrer han svaret sitt:

«. . . i arbeidet med produktutvikling av nye konfektbiter for Norge, Norden og Europa i vår konfektproduksjon i Sverige, fremkommer det også at smaker som fremkommer i andre markeder, også slår til hos norske forbrukere når vi tester på dem.»

«Nordifisering . . .»

Informasjonssjef Irene Gulbransen i Kraft Foods Norge peker på «nordifiseringsprosessen» i konsernet. Et synlig resultat er fellesbiter i norske Kong Haakon og svenske Aladdin.

- Noen biter er felles med biter som er på det svenske markedet. Slik har det alltid vært. Det er mer kombinasjonen av biter som er spesialsydd for Norge, sier hun.

- Så dere utveksler konfektbiter?
- Det er en del av produksjonsfilosofien. Vi har et titall fabrikker i hele Europa. Her på Rodeløkka lager vi NonStop, sjokoladeruller og Japp. Det er fabrikken i Sundbyberg som produserer konfekten.

- Er det riktig å markedsføre Kong Haakon som autentisk og norsk når den inneholder biter med utenlandsk oppskrift?
- Våre norske produkter fremstår med en innebygd dynamikk. Opplevelsen av Kong Haakon blir ikke endret av det. Den genuint norske smaken vil alltid være der, hevder Gulbransen.

Informasjonssjefen sier at hun ikke kjenner bakgrunnen til de nye Haakon-bitene i detalj.

- Etter å ha testet den gamle Kong Haakon fikk vi tilbakemeldinger om at den trengte en oppdatering. Vi ønsket et mer eksklusivt produkt samt å styrke kjerneverdiene.

- Er de nye bitene i Kong Haakon rimeligere å produsere enn de forrige?
- Vi prøver selvfølgelig alltid å produsere den kvaliteten vi skal med mest mulig effektiv drift, svarer Gulbransen, og tilføyer at hensynet til norske forbrukere står øverst på prioriteringslisten.

Her kan du lese mer om