KILOVIS MED SMÅGODT: Ser vi bort i fra grensehandelen, selges det i dag allerede 14 kilo godteri per innbygger i Norge. Nå vil NorgesGruppen friste enda flere med søtsaker.

KILOVIS MED SMÅGODT: Ser vi bort i fra grensehandelen, selges det i dag allerede 14 kilo godteri per innbygger i Norge. Nå vil NorgesGruppen friste enda flere med søtsaker. Foto:Øyvind Gustavsen,

** Dagligvarekjede åpner godteriland med 200 kvm med søtsaker: Diabetesforbundet: Ultra setter kundenes helse på spill

De sier de vil hjelpe folk å ta sunne valg. Men snart åpner Norges største dagligvarekjede en megastor godteriavdeling som alle kundene må gjennom før de kommer til kassen.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Faksimile fra "Dagligvarehandelen", 22.august 2014 Foto: ,

–Ja til sunnere valg, skryter NorgesGruppen i sitt Årsmagasin 2014.

Nå åpner kjedens største butikkgruppering Ultra på Bryn, en megaavdeling med søtsaker og godteri, skriver bransjeavisen Dagligvarehandelen.

Det rimer dårlig med kjedens uttalte samfunnsansvar om å gå i bresjen for et sunnere kosthold, med blant annet mindre sukker og salt i maten.

Sukkereventyret på 200 kvadratmeter blir å finne rett ved kasseområdet i den allerede megastore butikken.

Det har kjeden ingen betenkeligheter med.

–Det er vel ikke en reell diskusjon lenger, sier varehussjef Morten Kjønigsen til Dagligvarehandelen.

Forbildet er ifølge varehussjefen blant annet godteriavdelingen på Nordby Supermarked, rett over grensen ved Svinesund.

PROVOSERT: Erik Arnesen, helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL). Foto:LHL,

Tomme kalorier

Sukker består av tomme kalorier og anbefales ikke til hverken barn eller voksne.

Ifølge helsemyndighetene er brus, saft og godteri de største kildene til tilsatt sukker i kosten.

Et høyt inntak av sukker tilfører ikke noe som kroppen trenger. Derimot kan et høyt inntak av sukker ha negative helsemessige konsekvenser.

I fjor utgjorde sukkervarer fire prosent av omsetningen på Ultra Bryn, av en omsetning på 210 millioner kroner.

Det betyr at de sukkerhungrige kundene forsynte seg med godteri for godt over åtte millioner kroner.

Med det nye sukkereventyret av en avdeling, regner varehussjefen med en omsetningsøkning på 30 til 40 prosent, skriver Dagligvarebransjen.

Provosert

Landsforeningen for hjerte og lungesyke (LHL) arbeider for å forebygge hjerte- kar og lungesykdom.

LHL er provosert over at dagligvarebransjen sier de skal satse på sunnhet, og nå tvinger folk til å sluses gjennom et godteriland for å betale for melk og brød.

–Hvem er det de ser for seg skal spise 40 prosent mer godteri, tordner helsefaglig rådgiver Erik Arnesen i LHL.

At kassene plasseres i området med godteri tror Arnesen er helt bevisst.

– Når kundene må gjennom en enorm godteriavdeling for å betale for varene sine, undergraver det langt på vei folks mulighet til å ta selvstendige valg i butikken, mener Arnesen.

–Vi vet jo at tilgjengelighet og pris er noe av det viktigste for folks valg i butikkhyllene, sier Arnesen.

Skeptiske

Også Diabetesforbundet og Kreftforeningen er skeptiske til satsingen på søtsaker.

–Det må da være andre måter å tjene penger på enn å sette sine kunders helse på spill, sier generalsekretær Bjørnar Allgot i Diabetesforbundet.

- Ultra setter kundenes helse på spill, sier han.

–Kreftforeningen syntes det var flott at helseministeren nylig hadde et møte med matvareindustrien der de forpliktet seg til et samarbeid om å redusere salt, sukker og mettet fett i sine produkter. Derfor er vi overrasket over at NorgesGruppen nå etablerer et godteriland etter kopi fra leketøysbutikker i New York, sier assisterende generalsekretær Kirsten Haugland i Kreftforeningen.

Ser vi bort ifra grensehandelen, selges det i dag 14 kilo godteri per innbygger i Norge.

NORGESGRUPPEN: Kommunikasjonsrådgiver Ingrid Solberg Gundersen. Foto:NorgesGruppen,

Når butikkjedens nye sukkeravdeling er inspirert av Willy Wonka-figuren i Roald Dahls fortelling om Charlie og sjokoladefabrikken, mener Arnesen godterisalget bevisst er rettet mot de yngste kundene i butikkjeden.

–Et dilemma

I NorgesGruppens butikkjeder vil godteri fortsatt være å finne som impulsvarer ved kasseområdet.

–Vi erkjenner at dette er et dilemma. Vi tilbyr sunne valgmuligheter, og så må den enkelte ta ansvar for egne valg. Det er kunder som ønsker disse varene, og vi må drive en lønnsom forretning – uten det kan vi heller ikke utøve godt samfunnsansvar, sier konsernsjef Tommy Korneliussen til NorgesGruppens Årsmagasin 2014.

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Ingrid Solberg Gundersen, er Ultra Bryn i Oslo et stort supermarked med godt over 20.000 varelinjer, og skal være størst i alle produktkategorier.

–Frukt og grøntarealet i butikken er tre ganger så stort som godteriarealet, og butikken har også landets største utvalg på varer innenfor økologi, fairtrade, allergi og ferskvare, forklarer Solberg Gundersen.

Hvilken kundegruppe skal øke godteriomsetningen med 30–40 prosent på Ultra Bryn?

–Hovedkundene til Ultra er kvalitetsbevisste par uten hjemmeboende barn, som verdsetter kvalitet, service og vareutvalg svarer Solberg Gundersen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder