VINNERINSTINKT: – Vi gir oss aldri, sier Ole Robert Reitan, og melder at priskrigen på julevarer fortsetter for fullt hos Rema 1000. Foto: Javad Parsa , VG

Matkjedene varsler nye kutt: Nekter å avblåse priskrigen

Kiwi: - Vi gir oss ikke

Extra: Priskrigen er uendelig for oss

Bunnpris: Én krone er billig nok

Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan blåser i kritikken av den billige julematen. – Vi fortsetter priskrigen helt til julaften. Det er et løfte til kundene, sier han.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Beinhard konkurranse om julekundene har ført til elleville priser i de største lavpriskjedene. Rema 1000 solgte blant annet surkål fra Nora til én krone, Nordfjord julepølse til 3 kroner og 500 gram marsipan for én krone, mens Kiwi og Extra blant annet priset pepperkaker til 1,50 kroner esken og surkål og rødkål til én krone pakken.

Mens enkelte kjøpmenn VG har snakket med sier at de gjerne skulle vært priskrigen foruten, lover Rema 1000-sjefen at billigprisene vil fortsette.

– Vi er inne i en periode med knallhard priskonkurranse. Rema 1000 skal ha de laveste prisene og vi har ingen planer om å endre den strategien. Priskrig er en fordel for oss – og ikke minst for kundene våre. Vi gir oss aldri, fastslår Ole Robert Reitan etter kritikken mot at kjedene har dumpet prisen på en rekke kjente julevarer.

Les også: Mat-Sylvi hyller gi-bort-pris på julemat

– Tidligere år har det vært ribbekrig som har skapt debatt; er det neste produkt som skal prisdumpes?

– Jeg vil ikke fortelle hvilke produkter vi skal sette ned prisen på fremover. Men fortsetter priskrigen, vil vi fortsette priskonkurransen på flere varer fremover mot jul. Våre kunder skal være sikre på at vi er billigst.

NAM NAM: Julemarsipanen er blant varene som nå går for en billig penge i dagligvarekjedenen. Foto: Nina Andersen , VG

Kan ikke slutte nå

– Er en av årsakene til denne aggressive linjen at dere faktisk ikke vant forrige pristest i VG?

– Det husker jeg ikke, sier han, og fortsetter:

BILLIG TILBEHØR: Surkål og rødkål går for så lite som en krone i visse butikker. Foto: Nina Andersen , VG

– Det gjør oss i hvert fall ikke mindre offensive. I 35 år har vi lovet å være billigst og vi ikke slutte nå. Vi har vært gjennom en del priskriger opp gjennom årene, men denne her er det mest krevende noensinne.

– Hva sier du til bøndene som synes det er uverdig at deres kvalitetsprodukter som de har lagt sjelen i å produsere, nesten blir gitt bort?

– Konkurransen er først og fremst en konkurranse mellom dagligvarekjedene. Leverandørene får betalt til avtalt pris. Vi er stolte av å kunne tilby kvalitetsvarer til en så billig penge for forbrukerne.

Les også: Meny mener priskrigen har gått for langt – setter opp julepriser

Reitan tror kundene både skjønner og liker situasjonen.

– Jeg tror våre kunder vet de får kvalitet uansett hvor lav prisen er. De skjønner at det er priskrig og at en del varer derfor er unormalt lavt priset nå før jul. Det er konsekvensen av fri konkurranse og et fritt marked som kommer forbrukerne til del, sier han og legger til:

– Vi følger til enhver tid markedet, og kan garantere at både bonden og alle andre får sin rettmessige betaling selv om prisen er god. Det får vi til gjennom et godt valgt vareutvalg, gode kampanjer og aktiviteter, fokus på effektiv logistikk, organisering og ledelse sammen med enkle og oversiktlige butikker.

BILLIG BILLIG: Hos dagligvarekjedene får du i disse dager julevarer til en så billig penge som én krone. Foto: Silje Ensrud , VG

Kjøpmenn i Kiwi og Rema: Skulle gjerne vært julemat-krigen foruten

Han sier at VGs pristester får ta mye av ansvaret.

– Det er klart at den bidrar. Men jeg synes den bør bli mer uforutsigbar; dere bør oftere ta den utenfor Oslo, slik at kjeder ikke kan tilpasse prisene til hva de tror VG vil sjekke. Jeg er derfor positiv til en felles prisportal, som vil gjøre at forbrukerne hele tiden kan se hvem som er billigst.

Han sier det han forstår at det kommer noen begrensninger i hvor mye man får kjøpe.

– Våre kjøpmenn er selvstendig næringsdrivende og tar selv avgjørelser vedrørende restriksjoner av volumsalg. Grunnet oppkjøp av enkeltprodukter ser noen av våre butikker det nødvendig å sette begrensninger. Dette for å unngå at butikken tømmes for enkeltvarer og sikre at alle våre kunder finner varene de trenger når de handler på Rema 1000.

Julemat-priskrigen: Begrenser antall julevarer pr. kunde

Kiwi: – Vi gir oss ikke

Kiwi og Extra sier til VG at de vil fortsette priskrigen for fullt, men Bunnpris mener at surkålen allerede er billig nok.

Kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, sier til VG at de setter pris på litt konkurranse i markedet.

– Priskrigen kommer kundene til gode og betyr at alle kunder, uansett økonomi, kan unne seg billig og god julemat i år. Alle fortjener en god jul, sier hun og fortsetter:

– Vi gir oss ikke! KIWIs mål er å være billigst, og det er det vi jobber for hver eneste dag. Vi har virkelig giret opp priskrigen det siste året, det har både hovedkonkurrenten og kundene fått merke.

Aakvaag Arvin mener at priskrigen pågår året rundt, men at konkurransen blir litt sterkere mot slutten av året. Derfor er de også mer oppmerksomme i tiden før jul.

– Hver dag overvåker vi alle prisene i lavpriskonkurrentens butikker. Dersom vi ser at de selger en vare billigere enn oss, setter vi ned prisen tilsvarende eller lavere. Det samme gjør de hos oss. Det forklarer hvorfor enkelte julevarer har fått så ekstremt lave priser i år.

VGs store matbørs: Her handler du maten billigst

KAMPKLARE: Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi lover at dagligvarekjeden skal være med i priskrigen - hele løpet ut. Foto: , Kiwi

Én krone er billig nok

Også i Extra fortsetter priskrigen. Kommunikasjonsrådgiver Bjørn Takle Friis sier til VG at de vil sette ned prisen på de varene som de må, for å være billigst – og at «billig»-sortimentet derfor vil kunne vokse, også hos Extra.

– Extra har vunnet tre av de siste VG-børsene, så det sier seg vel selv at vi skal fortsette å kjempe for å være billigst, sier han og fortsetter:

– Priskrigen er uendelig for Extra, i den forstand at vi alltid skal gi kundene de laveste prisene og det beste utvalget. De som har uttrykt sin bekymring for konkurransen i dagligvaremarkedet har forhåpentligvis innsett at de tok feil nå.

Lei priskrig? Få litt pepperkake-inspirasjon fra Instagram på Godt!

Mens Extra og Kiwi fortsetter priskrigen, vil Bunnpris trekke litt i bremsene dersom det blir nødvendig, ifølge kjøpmann Christian Lykke.

– Vi følger markedet, men om prisene på enkelte produkter blir latterlige lave kommer vi nok til å holde igjen slik at vi ikke risikerer å gå tom for viktige varer, sier han og fortsetter:

– Surkål koster nå én krone. Om noen velger å selge den for femti øre så vil vi velge å beholde prisen på én krone. Det er billig nok, sier han til VG.

Meny er også blant dagligvarekjedene som synes at priskrigen har gått for langt. Før helgen satte de opp prisene på noen varer til det de mener er normalnivå.

– Dette har gått for langt. Vi mener prisdumpingen vil føre til en forflatning av norsk matkultur og et svekket vareutvalg. I lengden er det ikke mulig å selge surkål til én krone uten at det påvirker varekvaliteten, og det mener jeg vi må holde oss for gode til, sa Meny-sjef Vegard Kjuus i forrige uke.

Norges beste julemat er kåret: Se vinnerne her!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder