Her er Christine avbildet i Santorini, Hellas
Her er Christine avbildet i Santorini, Hellas Foto: ALEXANDER WALTNER

Slik tjener Christine (24) penger på å reise

LIVSSTIL

Christine (24) og Alexander (28) gikk lei av hverdagen hjemme - og pakket kofferten for å dra på sin livs reise. Nå tjener de penger på å reise verden rundt. Dette er rådene til deg som drømmer om et liv med opplevelser fra hele verden.

Betalt innhold
Publisert: Oppdatert: 06.08.18 08:15

En måned til Italia, den neste i India og så videre til et sted i Afrika ... Kanskje Cape Town? Eller Kenya?

Et liv i en koffert. Et hode fullt av opplevelser. En Instagramkonto smekket med reiseinspirasjon, strender, kulturer og naturopplevelser.

Dette er faktisk hverdagen til de reisebloggerne og instagrammerne VG har snakket med.

Christine Wedberg (24) og Alexander Waltner (28) er kjærester - og for tre år siden gikk de lei av hverdagen i Sverige. De sa opp leiligheten, pakket bagen og dro på sin livs reise. Nå lever de på inntektene fra bloggene og instagramkontoene sine - mens de drar rundt om i verden.

Nå har de vært i 50 land - og reiser omtrent 80 prosent av året.

Kan jobbe hvor som helst

– Å reise er den beste skolen. Man møter mennesker og ulike kulturer, lærer seg historie og setter pris på ting på en annen måte. Man blir mer ydmyk og innser at materielle ting ikke er det som gjør deg lykkelig, skriver Alexander på mail.

Christine jobbet i en matbutikk og Alexander solgte mobiltelefoner og abonnement før de bestemte seg for å reise.

Nå driver de hver sin reiseblogg og har hver sine instagramkontoer med godt over 200 000 følgere til sammen.

Christines blogg heter christineabroad.com og Alexanders blogg heter swedishnomad.com.

I august 2015 ble valget endelig tatt. De skulle reise på heltid. Da hadde de allerede bodd på Gran Canaria i seks måneder - og det gav mersmak. Begge ville se mer av verden.

De begynte med å booke seks måneder i Asia. Nå ville de prøve å tjene penger på nett, samtidig som de reiste.

De startet en hjemmeside på nett om reise før de dro til Asia.

– Jeg visste at det fantes andre internasjonale bloggere som blogget om reiser og tjente penger. Dette ga meg tro på at det virkelig gikk å tjene penger på sosiale medier og blogge om reiser, forteller Alexander.

De synes det er en stor frihet å være sin egen sjef.

– Vi kan jobbe hvor som helst, så lenge det er internett der.

Å reise og ta bilder er en stor del av jobben. Alexander påpeker imidlertid at jobben innebærer mer enn å bare skrive om reisemål.

De må være tilgjengelig på mail, markedsføre sine egne kanaler og bidra til reklamekampanjer for andre selskaper.

15 000 svenske kroner på ett insta-bilde

– Helt fra starten bestemte vi oss for å satse på våre instagramkontoer. Vi satset på å bare legge ut våre beste reisebilder, vi var i kontakt med andre reisebloggere og flere større kontoer repostet våre bilder etter bare noen måneder, sier Alexander og legger til:

– Da vi begynte i slutten av 2015, var det heller ikke like mange som gjorde det vi gjorde. I dag finnes det mange lignende reisekontoer, så nå er det ekstra viktig å skape unikt innhold og ha en bra kontakt med følgere.

Han forteller at de tjener penger på ulike måter.

– Blant annet selger vi bilder, tilbyr markedsføring og får inntekter gjennom annonser og affiliatelenker på bloggene.

Ifølge Christine får de ofte tilbud om sponsede reiser.

– Men de fleste takker vi nei til, siden vi helst vil reise på egenhånd. Derimot jobber vi sammen med turistbyråer, hotell og andre foretak når vi reiser. Vi takker bare ja til sponsede reiser om det er noe utenom det vanlige, eller steder som vi virkelig ønsker å dra til.

1 av 5Christine i IndiaAlexander Waltner

Etter cirka seks måneder på reisefot begynte de å få penger slik at de klarte seg økonomisk gjennom bloggene og instagramkontoene.

– Normalt tar vi betalt 15 000 svenske kroner for ett sponset bilde på Instagram. De fleste samarbeid forhandles individuelt og bruker å resultere i en pakkepris med flere innlegg på våre sosiale medier og blogger, sier Alexander.

Travel, men spennende livsstil

De har ikke noe bosted hjemme i Sverige.

– Men akkurat nå leier vi en leilighet noen måneder i Stockholm, skriver Christine på mail.

Hun forteller at de ikke har mye klær og eiendeler utenom det de tar med seg på reise. Det de la igjen i Sverige er hjemme på loftet til Christines mamma.

– Det meste vi eier foruten om klær er jobbrelatert og det har vi nesten alltid med oss.

– Hvordan er livet på stadig reisefot?

– Det er veldig gøy, spennende og lærerikt, men det kan også være slitsomt og stressende iblant. Det jeg elsker med å være på reisefot er alt man får oppleve, møte nye kulturer, spontaniteten, variasjonen av ulike matretter og alle menneskene man treffer.

Videre sier hun at det er en livsstil med «mye som skjer hele tiden».

– Det blir mange tidlige morgener, dager med mye planlagt og sene netter der vi jobber med reisebloggene og sosiale medier.

Den største utfordringen er, ifølge Alexander, å jobbe samtidig som man reiser.

– Når man reiser vil man oppdage så mye som mulig. Og da vil man ikke alltid sitte fremfor pc-en. Dette har vi løst gjennom å bli en til to dager ekstra på steder og dele opp når vi gjør hva. For eksempel sightseeing en dag og skriving den andre.

Noen ganger velger de å bli boende på steder lengre, for eksempel en måned eller to.

Fantastisk å reise sammen med partner

Christine sier at hun elsker å oppleve verden sammen med kjæresten.

– Å reise er en av de beste tingene å gjøre sammen med partneren. Det kan også være inspirerende, lærerikt og gøy å dra alene, men å reise med favorittpersonen sin er en fantastisk måte å vokse sammen og få minner sammen.

Dagene kan også bli tunge på reise. Derfor mener hun det er ekstra godt å ha kjæresten nært.

– Å reise sammen med partneren er virkelig fantastisk!

– Drømmer dere om å gjøre dette for alltid?

– Vi kommer alltid til å ville reise og oppdage nye steder. Men å ha et hjem har sine fordeler. Etter snart fire år på reisefot har vi begynt å se på steder som vi kan tenke oss å bli, i alle fall for en lengre periode, svarer Alexander.

Alexander råder andre som drømmer om å reise, men også tjene penger, om å lære av andre, uten å gjøre akkurat som alle andre.

– Det er stor konkurranse og det blir viktigere med unikt innhold.

Han peker også på at det er viktig å drømme stort og tørre å satse.

– Spar unna penger som backup i tilfelle noe skulle skje. Få flere inntektskilder og prøv å få en fast inntekt hver måned.

Han fraråder å fylle sine sosiale medier med bare reklame.

– Det finnes mange nybegynnere som lager reklame for alt mulig og mister identiteten sin gjennom å fylle feeden med reklame. Følgere aksepterer reklame til en viss grense, men gjør man det for mye mister du både følgere og troverdighet.

Kan miste objektivitet

Arild Molstad er reiseekspert og har skrevet flere bøker om turisme.

– Nå er det blitt relativt stuerent å levere bestilt innhold. Det er rett og slett en del av sosiale medier - og det er blitt et levebrød for mange, sier han.

Han har likevel betenkeligheter med fenomenet.

– Hovedproblemet er at flere reisebloggere må ta hensyn til de som betaler for reisen og opphold. Hvis de for eksempel drar til Kenya, så drar de ikke dit for å kaste et kritisk blikk på det som ikke er bra der. Å ha objektivitet i det som skrives - det trenger ikke bloggere å ta så veldig høytidelig.

Molstad mener reisebloggere og instagrammere er en økende trend.

– Et problem med det, er at bloggere kan ha en tendens til å gjøre reiselivet mer masseturismefokusert. Ofte er det forholdsvis kjente reisemål som tiltrekker seg bloggere. De som ikke er forberedt til å ta imot store volum av turisme kommer sjeldnere på instagram-radaren. De hadde iblant kunnet fått drahjelp av bloggere, i hvert fall av dem som kan noe om bransjen.

Han kjenner til at bloggere kontakter hotell for å få sponsede opphold. Men dette går begge veier.

– Når de trenger turister, da er bloggerne i søkelyset. Utfordringen er å skille de dyktige fra rene amatører.

Begynte som hobby

Janicke Hansen (46) fra Bergen er reisebloggeren bak bloggen letsgetlost.no. Hun har over 22 000 følgere på Instagramkontoen sin.

I tillegg driver hun reisebloggnettverket NordicTB og er president i reisebloggorganisasjonen Proffesional Travel Bloggers Association.

Hun har tre barn og er på reisefot omtrent halve året.

– Mine barn er voksne nå, ellers hadde det vært vanskelig for meg å reise så mye, sier hun.

Hun forteller om at hun tidligere hadde blogg som hobby. Hun og familien dro ofte på litt annerledes ferieturer. Øyhopping i Hellas, for eksempel. Hun skrev reisedagbok - og delte opplevelsene på bloggen.

– Det du opplever er så flyktig og forsvinner fort, det er gøy å se tilbake på.

Allerede da merket hun at reisebeskrivelsene ble godt mottatt. At det var et behov for reisebeskrivelser som kunne tilby annen informasjon enn den du fant i brosjyrer.

– Jeg hadde noen venner som ofte lånte reisedagbøkene for å se hvordan det var å dra på sånne turer med barna.

I 2011 startet hun sin egen reiseblogg. Før hun begynte med blogging på heltid jobbet hun som senterleder for to kjøpesentre i Bergen. Hun har alltid likt å reise - og har utdanning knyttet til både kultur og reiseliv. I 2015 bestemte hun seg for å satse alt på bloggen og reiselivet.

Nå er det en fulltidsjobb.

Hun beskriver jobbhverdagen som annerledes og variert. Hjemme ligger det alltid klar en halvpakket koffert. Kontoret, som består av mobil og PC, har hun med seg overalt. Jobben er alltid med.

Men å ha et hjem, en base, er viktig.

– Det er det som gjør det mulig for meg å leve sånn over tid. Det at jeg får landet når jeg først er hjemme.

– Må være på hele tiden

Da VG snakker med henne på telefon, sitter hun hjemme i Bergen og jobber. Hun redigerer bilder fra turer, skriver artikler fra reiser og oppdaterer bloggen.

Men bak eksotiske bilder på Instagram er det mye jobb.

– Du må være på hele tiden. Det nytter ikke med skippertak. Du må oppdatere de sosiale kanalene kontinuerlig. Hvis du skal starte en reiseblogg i dag er det viktig å vite at det ligger mye hardt arbeid foran.

For selv om hun reiser mye, er hun ikke på ferie. Hun er på jobb. Men har et yrke som hun elsker.

– Det er mye fleksibilitet og jeg elsker jo å reise, møte nye mennesker og kulturer.

Hun forteller at jobben innebærer mye forskjellig.

– I hele juni var jeg for eksempel i Danmark og produserte videoer for å fremme Danmark som sykkeldestinasjon. Det er ikke alltid jeg lager innhold for min egen blogg. Noen ganger lager jeg innhold for andre aktører også.

Hun var også nylig i Vorarlberg i Østerrike. Gikk på fjelltur og utforsket alpene.

– Det gjorde jeg i direkte samarbeid med turistforeningen i Vorarlberg, da produserte jeg stoff til egen blogg.

Bloggen bugner av reisetips i Marokko, en fotoreise langs Mekongelven i Vietnam og en titt inn i hjemmet til maleren Salvador Dali i Costa Brava.

– Hvordan påvirkes din kritiske sans når du reise til steder på oppdrag fra kommersielle aktører?

– Min kritiske sans er muligens mer skjerpet når jeg reiser på oppdrag fra andre fordi jeg setter meg inn i rollen som reiserådgiver for et bredere publikum, og ikke bare satser på å beskrive min enkeltopplevelse av en hendelse.

Janicke påpeker at hennes hovedmål er å gi korrekt informasjon og inspirasjon, ikke å produsere glossy og glatte reklametekster.

– Jeg skal gi informasjon, inspirasjon og influere reisende til å velge det riktige reisemålet eller aktiviteten til riktig tid. I et profesjonelt samarbeid med fokus på destinasjonsmarkedsføring ser jeg det derfor ikke som min primære oppgave å beskrive ting som ikke fungerer optimalt, men satser heller på å gi konstruktive tilbakemeldinger om dette til oppdragsgiver. Dette hjelper dem å utvikle reiseproduktet og forbedre opplevelsen for de som kommer etter meg.

– En gratis tur betaler ikke regninger

Men hvordan bygger man seg opp som reiseblogger?

Hun tjener penger på reise ved at hun inngår betalte samarbeid omkring innholdsproduksjon på sin egen blogg og andre sosiale kanaler.

Mye handler, ifølge Janicke, om å bygge seg opp et nettverk for å få kunder. Hun anbefaler å dra på reisemesser og nevner blant annet ITB (Internationale Tourismus-Börse) i Berlin og WTM (World travel market) i London. Der har hun selv fått mange nyttige kontakter og samarbeidspartnere.

– Etter ett års tid med blogging fikk jeg invitasjon til den første presseturen. Deretter kom det jevnlig invitasjoner fra PR-byråer og lignende.

– De fleste slike invitasjoner takker jeg i dag pent nei til. Det er viktig at de avtalene og jobbene man gjør genererer nok inntekt. Jeg samarbeider med de som ser på det jeg gjør som et markedsføringssamarbeid, eller til de jeg kan levere flere produkter til, for eksempel video og tekst. Det tjener jeg mer på.

Sponsede turer uten betaling faller hun ikke for.

– En gratis tur kan ikke betale regninger. Noen prioriteringer må tas hvis man ønsker seg en slik karrière.

Hva hun fakturerer for jobbturer og samarbeid varierer. Alt avhenger av lengde på turen, om hun leverer en liten sak eller om det også skal leveres flere saker, antall oppdateringer på sosiale medier, om det produseres video, om det er leveranse av fotoserie og så videre.

– Angående inntekt så hadde jeg en omsetning i selskapet mitt i fjor på rundt 800.000 kroner. Mye investeres tilbake i drift av bloggen og reisebloggernettverket NordicTB, teknisk utstyr, utgifter i forbindelse med reiser og så videre. Så tar jeg ut en heller nøktern lønn.

Ingen fan av pakketurer og all-inclusive

– Hva er dine favoritt-reisemål?

– Jeg er veldig glad i Hellas. Det er det eneste stedet jeg drar til bare for å slappe av når jeg ikke jobber. Siden 2002 har familien og jeg dratt til en perle av en øy i Hellas, Antiparos. Jeg har akkurat vært der to uker.

Hun forteller videre at det som gjør den øya så bra, er fordi hun drar dit for å slappe av.

– Ellers byr øya på mange gode naturopplevelser, blandet med kultur.

Færøyene ligger også høyt på topplisten. Hun omtaler det som vilt, vakkert og annerledes.

Også Latvia anbefaler hun.

– Men tør å bevege deg ut på landsbygda. Skal du virkelig oppleve Latvia må du like å utforske, ta en roadtrip ut av sentrum for å oppleve lokalkulturen. Å møte kulturer er noe av det som virkelig beriker å reise.

Det er også mangelen på kultur og opplevelser som gjør at hun ikke er begeistret for all-inclusive-reiser.

– Hvis du er på reise på all inclusive, på anlegg som finnes overalt - så er jo alt helt likt.

Når hun drar på ferier med familien øsnker hun også å skreddersy sin egen tur. Hun holder seg langt borte fra pakketurer og charterfly.

– Rutefly kan være vel så billig som charter - og med tid og tålmodighet kan man få gode priser.

– Ved å skreddersy din egen reise får du oppleve akkurat det du ønsker selv. Jeg tror også du setter deg mer inn i kulturen du kommer til - fordi du må planlegge på forhånd. Bestiller du en pakketur, så trenger du ikke lese deg opp. Du bare lander på flyplassen og blir tatt med rett til hotellet. Når du skreddersyr ferien må du forstå for eksempel infrastrukturen før reisen, helt sånne enkle ting øker forståelsen for området du skal til.

Her er Janickes tips til deg som vil leve av å reise

  • Hold deg oppdatert: Å være reiseblogger er et dynamisk yrke. Du må følge med hele tiden - fordi de digitale kanalene stadig er i endring. Hold deg oppdatert - og vær bevisst på søkeoptimalisering på Google.
  • Vedlikehold innhold: Innleggene som skrives må oppdateres og vedlikeholdes hele tiden. Skriver Janicke for eksempel om en øy i Hellas og om hvordan man kommer seg hit og dit, kan dette endre seg.
  • Kvalitet: Det er viktig å levere kvalitet. Du må vise at du kan levere noe av verdi for aktørene du samarbeider med.
  • Vær kreativ: – Jeg kan sitte her hjemme på kjøkkenet og enkelt skrive om topp ti ting du kan gjøre i ulike land ved å bruke Google. Men hvis alle reiseguidene som blir skrevet inneholder de samme tingene blir det kjedelig og lite originalt, så reis og opplev, og finn noe annet. I stede for å skrive om Champs -Élysées i Paris, så ta et dypdykk i matkulturen, ta for deg galleriene i Paris - finn et annet perspektiv enn andre.

Janicke peker på at lette «topp fem lister» vil gi mange klikk. Men hun mener det er viktigere å bygge Google-autoritet, som er en forutsetning for synlighet på Google. Med tanke på dette skal det, ifølge henne, være bedre med lange fyldige artikler med mye informasjon.

– De artiklene bygger god Google-autoritet.

  • Finn din nisje: Finn noe du brenner for og som ikke alle andre skriver om. Det gjør at du skiller deg ut i mengden.
  • Hold dialog med lesere og følgere: Det er viktig å svare lesere på spørsmål. Du er en ressurs og en kilde til informasjon for dem. Da må du også kunne svare på spørsmål knyttet til innleggene. Det skaper også troverdighet mellom deg og følgere.
Gi oss tilbakemelding på denne artikkelen.Gi tilbakemelding!Gi tilbakemelding!

Vinn Gull i VG+

Dagens kode: GULL525

Send SMS med koden til 2424. Tjenesten koster 1 kr.

Ved å delta i konkurransen samtykker du til at vi kan kontakte deg på SMS med relevant informasjon om konkurransen «Finn Gull i VG». Les mer om konkurransen her »

Her kan du lese mer om