FØLER SEG DUM: Tanya Nysveen kjøpte slankepiller på nett fordi Solveig Kloppen promoterte dem. – Jeg føler meg dum som gikk på noe slikt, forteller hun til VG. Foto:Erik Haugen Aspaas,VG

Norske kjendiser reklame-misbrukt

Solveig Kloppen: - Frekt

Lene Nystrøm: - Ville aldri stilt opp på noe slikt

Kunde Tanya Nysveen: - Jeg føler meg dum

I januar i år «reklamerte» Solveig Kloppen for et slankeprodukt - uten å ha godkjent det selv. Nå har det skjedd igjen. Både med henne og Lene Nystrøm.

  • Erik Haugen Aspaas
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– For noen frekkaser, sier Solveig Kloppen når VG gjør henne klar over at hun nok en gang har blitt brukt i en reklamekampanje for et slankeprodukt.

Sist var det «green coffee extract», nå er det frukten og slankemiddelet «Garcinia Cambogia» Kloppen «anbefaler» på det varmeste gjennom et blogginnlegg, opprettet i hennes navn.

– Jeg er lei meg på vegne av dem som blir lurt til å kjøpe disse produktene. På egne vegne blir jeg ekstremt irritert. De er kleggen man aldri blir kvitt, sier Kloppen.

REKLAMEBLOGG: Slik så det ut sist Solveig Kloppen «reklamerte» for slankemidler. Foto: SKJERMDUMP Foto: ,

Også artisten Lene Nystrøm er profilert i disse kampanjene. Og innholdet i hennes blogg er tilnærmet identisk Kloppens. Her er et lite utdrag:

«Uansett hvor du ser, finnes det blogger, reklamer eller leger som kaller «Garcinia Cambogia» den nye mirakeldietten som vil stimulere vekttap (…) Vi begynte med at jeg meldte meg frivillig som prøvekanin...»

– Dette er selvsagt noe jeg aldri ville vurdert å stille opp for, sier Lene Nystrøm, via hennes manager Ole Fredrik Jonsbråten til VG.

Videre forteller Jonsbråten at Lene Nystrøm håper det ikke er mange som har latt seg svindle av et slikt lavmåls produkt og mennesker.

– Dette vil som alltid og på lik linje med all annen form for misbruk, oversendes og vurderes av vår advokat John Chr. Elden, legger Jonsbråten til.

BLOGG: Her er blogginnlegget som Lene Nystrøm visstnok skal ha skrevet. Foto: SKJERMDUMP Foto: ,

– Jeg føler meg dum

Tanya Nysveen sitter på en café på Bislett i Oslo og forteller om da hun kjøpte produktet Lene Nystrøm og Solveig Kloppen snakker så varmt om. Hun drikker en kopp kaffe og rister på hodet over hvor lettlurt hun var.

– Jeg klikket på en annonse på Facebook, så at Solveig Kloppen anbefalte slankepillene og bestilte. Det hele var gjort i løpet av fem minutter, forteller Nysveen.

Men det skulle ikke gå lange tiden før hun fikk følelsen av at noe var galt.

– Usikkerheten kom nesten rett etter jeg hadde betalt. Så jeg gikk inn på siden igjen, leste litt nøyere, sjekket ulike linker og tenkte; «Nå har jeg blitt lurt!».

Videre forteller Nysveen at hun trodde aldri at hun kom til å være blant dem som gikk på noe slikt. Men forklarer at hovedgrunnen var fordi Kloppen hadde promotert produktet.

– På bildet var hun lite tilgjort og språket slo meg som ganske muntlig. Det virket som noe Solveig Kloppen kunne ha skrevet. Uansett føler jeg meg veldig dum som klarte å bli lurt så grundig, avslutter Nysveen.

Ikke så mange tør å stå frem etter å ha gått på noe slikt. Men Tanya ønsker å få frem hvor utspekulerte og dyktige disse menneskene er. Produktet har hun aldri mottatt og heldigvis betalte hun med Mastercard. Dermed er pengene tilbake på hennes egen konto.

Amerikansk-basert

VG forsøkte å komme i kontakt med Direct Garcinia Cambogia, firmaet som selger pillene, for en kommentar til saken. Det viste seg å bli svært vanskelig.

De har et norsk kundesenter, eller i hvert fall et norsk 800-nummer. Personen som operer det snakker norsk, om noe gebrokkent, og forteller at han befinner seg i Miami, USA. Ifølge Telenor, som sporet nummeret for oss, klarte de bare å finne ut av at det tilhørte et firma med et amerikansk organisasjonsnummer, men ikke noe mer.

Da vi tok kontakt med kundesenteret for å få kontaktinformasjon fra en som kunne uttale seg om saken, fikk vi aldri noe ordentlig svar.

– Har du en sjef, eller overordnet jeg kan snakke med angående det at dere bruker norske kjendiser, uten deres samtykke, til å promotere produktene deres?

– Dette er USA. Og det fungerer ikke slik som i Norge. Jeg kan ikke bare gi deg kontaktinformasjon.

– Men hvordan skal jeg komme i kontakt med rette vedkommende, da?

– Du kan sende en e-post til kundesenteret vårt.

Dermed gjorde vi det. Det har i skrivende stund gått tre uker siden den ble sendt, men uten et svar.

Firmaet tilbyr også en Chat-tjeneste for kundene sine, men der er det den samme leksen. De kan ikke gi ut informasjon om sine overordnede og nekter å hjelpe oss med å komme i kontakt med dem.

Les også:Klagestorm mot norsk firma

Ulovlig

VG fikk Forbrukerrådet til å se nærmere på firmaet. Og det tok ikke lange tiden før kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos fant uregelmessigheter i forhold til norsk lov.

– Etter e-handelsloven § 8 skal en internettbutikk informere om selskapets juridiske navn, adresse, e-postadresse og øvrige opplysninger som gjør det mulig å komme i direkte forbindelse med tjenesteyteren. Det skal også informeres om selskapets organisasjonsnummer. Det kan vi ikke se at er gjort i informasjonen vi har. Vi fant heller ingen returadresse for slankeproduktene i vilkårene, men kun e-post og kundetelefon, forklarer Skaug Halsos.

Videre forteller kommunikasjonsrådgiveren at selv om du har bestilt og betalt produktet, har du fortsatt den norske angrerettloven på din side. Så lenge firmaet eksplisitt henvender seg til norske kunder.

– Den gir deg rett til å angre i fjorten dager etter at varen er mottatt og ikke fra bestilling. Selv om du har et abonnement vil du ha angrerett hver gang du mottar varen. Videre kan du ikke avtale deg bort i fra forbrukerkjøpsloven, det vil si at du kan kreve erstatning for økonomisk tap i forbindelse med slankeproduktet, avslutter Skaug Halsos.

Regionsdirektør Torgeir Øines forteller også til VG at de har mottatt spørsmål knyttet til Direct Garcinia Cambogia.

Regionsdirektør Torgeir Øines i Forbrukerrådet forteller til VG at de har mottatt tre henvendelser på firmaet. FOTO: LINE MØLLER / VG Foto: ,

– Vi har registrert tre henvendelser fra forbrukere som har spørsmål knyttet til firmaet, forteller Øines.

– Hvor vanlig er det med useriøse nettbutikker?

– Forbrukerrådet har ikke oversikt over omfanget av nettsvindel, men er i jevnlig kontakt med forbrukere som opplever slike problemer, avslutter Øines.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder