GNE SERIER: Netflix er blant tjenestene som satser på eget innhold. Som «Orange is the new black» (t.v.) og «Making a murderer». Foto: Netflix Foto: ,

Lett å kjøpe-vanskeligere å si opp: Fire av ti abonnerer på strømme-tv

Forbrukerombudet vil se nærmere på oppsigelser i TV-markedet

Nesten hver fjerde nordmann abonnerer nå på en strømmetjeneste av film, serier og dokumentarer. Klart størst er Netflix som har nesten åtti prosent av disse abonnentene.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det går frem i en spørreundersøkelse VG har fått utført hos Infact. Der viser det seg at hele 37,7 prosent av de spurte abonnerer på tv-strømmetjenestene.

Les også: Disse seriene kommer i 2016

Av disse er det hele 80,5 prosent som oppgir at de har et abonnement hos giganten Netflix.

I fjor så folk 12 milliarder timer med Netflix-underholdning, og halvparten av amerikanske husstander abonnerer nå på Netflix. Fjernkontroller i 70 land har egne Netflix-knapper.

Les også: Han ble styrtrik på Netflix

TV2s strømmetjeneste TV2 Sumo har 36,8 prosent mens 17,5 prosent betaler 79 kroner måneden for seriespesialisten HBO Nordic.

- Burde være like enkelt å si opp som å bestille

Men tjenestene du ofte får bestilt med et par tastetrykk kan være langt mer kronglete å få sagt opp, om de heter TV2 Sumo, Viaplay eller for den saks skyld musikkstrømmetjenester som Apple Music eller Spotify.

Stor guide: Her får du VGs trinnguide til hvordan du sier opp Netflix, HBO, Dplay, Cmore, Viasat, Spotify, Apple Music og TV2 Sumo (krever innlogging.)

Du må gjerne frem med pc-en, lete rundt på de forskjellige leverandørenes hjemmesider, søke gjennom spørsmål og svar hvor du får svar på det meste, bortsett fra akkurat det du lurer på: Hvordan skal jeg komme meg ut av abonnementet som autofornyes etter den første måneden hvor flere tilbyr gratis prøvetitting.

Stor test: Dette er de beste strømmetjenestene for deg

– Det burde være et krav til denne type tjenester at det er akkurat like lett å si opp et abonnement som å skaffe seg det. Det er også ekstra viktig at denne type tjenester som mange med lavere digital kompetanse benytter seg av, er ekstra lette å avbestille, sier rektor ved Høyskolen i Kristiania og ekspert på markedsføring, Trond Blindheim til VG.

Kommentar: Tre måneder med Apple Music – ti observasjoner

Forbrukerombudet varsler nå at de kan komme til å se nærmere på problemstillingen i året som kommer.

– Vi har tenkt at vi i 2016 vil se nærmere på formkrav til oppsigelse på TV-markedet. Det kan i denne sammenheng også bli aktuelt å se nærmere på hvordan forbrukerne kan si opp sitt abonnement hos ulike strømmetjenester, og hvorvidt vilkårene gjør det urimelig vanskelig å si opp tjenesten, sier nestleder i Forbrukerombudet, Bente Øverli.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder