DISSE BLE SJEKKET: TV2 sjekket i samråd med forskningskonsernet Swerea kvaliteten på dyre kontra billige barneklær. FOTO: TV2.
DISSE BLE SJEKKET: TV2 sjekket i samråd med forskningskonsernet Swerea kvaliteten på dyre kontra billige barneklær. FOTO: TV2.

Dyre vs. billige barneklær: Merkeklær gikk rett i vasken!

FORBRUKER

Etter 20 vask viser det seg at dyre barneklær ikke er av bedre kvalitet enn billige.

  • Marie Kingsrød
Publisert:

Forbrukerprogrammet «TV2 hjelper deg» har i samråd med forskningskonsernet Swerea IVF testet kvaliteten på billige barneklær kontra dyre barneklær. Etter 20 vask viser det seg at det er liten forskjell på kvaliteten.

- Ut ifra de klærne vi har tittet på, så er det ingen stor forskjell mellom de dyre og billige klærne, sier Helena Hjältnäs, gruppeleder for prøving og sertifisering i Swerea.

Dette testet TV2 og Swerea:

RØD BUKSE:

Rød bukse, Burberry
Pris: 999 kroner.
100 prosent bomull

Sammenlignet med:

Rød bukse, H&M.
Pris: 99 kroner.
100 prosent bomull

Forskjell:
Det er liten i forskjell i utseendeforandringen på buksene etter vask. Også veldig liten forandring på farger. Endringen av dimensjoner er også like for begge buksene.

LYS BODY:

Body striper hvit/rosa, Gant
Pris: 299 kroner
100 prosent bomull

Sammenlignet med:

Body striper hvit/grå, Cubus
Pris: 49,50
100 prosent økologisk bomull

Forskjell:
Forskjellen i utseendeforandringen er liten. Ingen fargeforandring. Cubus sin body virker å ha krympet noe mer enn Gant bodyen.

BLÅ CARDIGAN:

Blå cardigan/jakke, Ralph Lauren
Pris: 799 kroner
100 prosent supima bomull

Sammenlignet med:

Blå cardigan/jakke, H&M
Pris: 79,90
100 prosent bomull

Forskjell:
Liten forskjell i utseendeforandringen. Det er også veldig liten fargeendring. H&M sin cardigan har noen flere nupper. Ralph Lauren sin cardigan har krypet mer enn H&M sitt produkt.

Les også: Saumfarer nettet for brukte merkeklær

Dyrere - ikke nødvendigvis bedre

Lill Margrethe Vramo er forsker på materiell kultur ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Hun tror at mange foreldre kjøper merkeklær til barna fordi de tror det er av bedre kvalitet.

- Mange tror nok at desto dyrere - jo bedre. Og derfor tar de seg råd til å kjøpe dyre klær, sier Vramo.

Hun forteller at en årsak til at foreldre kjøper merkeklær kan være for å vise at de verdsetter barna.

- Det helt klart et press på å være lik alle andre, og å passe inn i fellesskapet. Noen foreldre føler vel at dyre plagg viser at de verdsetter barna sine, sier forskeren.

- Kan det få konsekvenser for barna som blir kledd opp med dyre merkeklær fra de er små?

- Foreldrene som gjør det bør tenke seg om. Det er ikke alltid de viser et godt forbilde for barna ved å gjøre det. De tror jo de kan få alt de vil ha. Det er ikke bra, sier Vramo.

Mener merkeklær er best

Tobarnsmamma og bloggeren Rannveig Heitmann har skrevet på bloggen sin at «merkeklær er det beste for barna». Hun skriver også at hun kun kjøper de beste klærne, uansett hvordan prislappen ser ut.

- Jeg mener at klær som er dyrere har bedre kvalitet. Det sier seg selv, egentlig. Sønnen min har blant annet ganske mange skjorter fra Gant. De er så fine, sier Heitmann.

Hun blir imidlertid overrasket når hun blir konfrontert med resultatene av TV2s test som viser at det ikke er noen forskjell på dyre og billige barneklær etter 20 vask.

- Det er sykt, og skikkelig overraskende. Det hadde jeg ikke trodd, sier bloggeren.

Dette sier produsentene

Salgssjef hos Gant Norge, Trude Skamsar, har sett på resultatene som testen viser. Hun sier til VG at den høye prisen på Gant-produktene avgjøres av flere faktorer.

- Blant annet design, kvaliteten og ikke minst produksjonskostnaden og hvor produktet produseres avgjør prisen. Stoffet i bodyen som TV2 har testet er fra en svensk leverandør, jerseyen blir strikket i Sverige - så sydd sammen i Latvia under gode forhold, sier Skamsar til VG.

Hun forteller videre at Gant sine varer produseres i mindre volum, noe som reflekteres i prisen.

Burberry ønsker ikke å kommentere denne saken.

VG har ikke lykkes med å komme i kontakt med Ralph Lauren, men TV2 har fått en E-post fra dem. De vil kun gi følgende kommentar:

- I mer enn 47 år har Ralph Lauren produsert livsstilprodukter av unik verdi, designet og produsert etter aller høyeste standard. Alle våre produkter gjennomgår strenge prosedyrer på kvalitetssikring og kvalitetskontroll, sier seniordirektør i bedriftskommunikasjon i Ralph Lauren, Ryan J. Lally.

Slik ble testen gjennomført:

** TV2 hjelper deg har vasket alle testklærne 20 ganger i hver sin maskin. Til sammen ble det gjort 120 vask.

** Jakkene ble vasket på 40 grader, buksene på 30 grader og bodyene på 60 grader.

** Alle klærne ble vrengt, og det ble brukt ballast for å få en mer realistisk vask (sjelden man vasker klær enkeltvis).

** Deretter sammenlignet Swerea IVF de uvaskede med det vaskede for å sjekke om det var fargetap, nupping eller kryp. I tillegg til generell allmennutseendebedømming på knapper, sømmer og kanter.

Her kan du lese mer om