PRØVEKJØRT: Blant andre Porsche, Mercedes, Honda, Ford og Volkswagen. Foto: VG/produsentene ,

Ti biler VG har testet for deg

Fra fartsfantom til familiebiler - her er et utvalg VG har prøvekjørt blant årets modeller.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– En ny kjøremaskin er født, fastslår VGs biljournalist Hanne Hattrem etter å ha prøvekjørt nye Porsche 911 Carrera.

NB! Fartsfantom-alarm: Carreraen har «Nirvana»-knapp... Det betyr 20 sekunder med fullt trykk...

– Den kan kjøres til det ekstreme, men du trenger ikke være ekspert for å gjøre det godt bak rattet, skriver hun.

Porshe på 1960-tallet? Se bildespesial med den nye og de gamle modellene av 911 her

Mens Porsche Carrera beskrives som lettkjørt - er hissigproppen Macan GTS - Porsches junior-SUV - for spesielt dedikerte, ifølge testen.

Her er dommen etter tre prøvekjørte:

1. Porsche 911 Carrera:Morsk, sinna, lettkjørt

2. Prøvekjørt Porsche Macan GTS:Macan til moro!

3. Test av Volkswagen e-Golf:Innertier!

Norske bilkjøpere har trykket e-Golf til sine stikkontakter. Ved utgangen av oktober var det registrert 7533 VW e-Golf, 3447 Tesla Model S og 3039 Nissan Leaf elbiler. På 7.plass for elbilene finner vi Mercedes B-electric, med 1163 registrerte, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Elbil-eier? Dette kan være farlig!

VG:s terninger viser 6 prikker

– Det er det høyeste registrerte salgstallet for e-Golf i noe marked, sier informasjonssjef for Volkswagen i Norge, Anita Svanes.

Har du lest denne? Nå har høstmørket kommet for alvor: Slik forbedrer du lyset best mulig

REKKER MYE, MEN IKKE ALT: Rekkevidden er oppgitt til 20 mil, regn med mellom 13 og 19, sier VW, avhengig av temp og kjørestil. Foto: Hanne Hattrem , VG

Så, ny topp-SUV fra Mercedes: CLC. Første generasjon kan ha blitt for macho, med utseende som en «børstraktor». Andre generasjon er totalforvandlet. Luksus, perfekt sittestilling, tykt og godt ratt, seter i aller øverste klasse. Solide kjøreegenskaper. Med mer. Les hele testen her.

Her er også en «budsjett-Mercedes», med trolig klassens største bagasjeplass.

Fire tester til:

4. Ford F-serie - USAs mest kjøpte bil de siste 32 årene

5. Mercedes C-klasse C350Te:På grensen til utsøkte kjøreegenskaper

6. Mercedes GLC:Alt er forandret i ny topp-SUV

7. Volkswagen e-Golf:Innertier!

Mer luksus: Med masse utstyr og eksklusive interiørløsninger har Ford lansert sin luksusvariant av Mondeo: Vignale. Til og med lakken er spesiallagd.

EGET DESIGN: Både grillen, tåkelysene og kromdetaljene langs Mondeoens side er Vignale-eksklusive. Lakken er også spesiallagd til denne luksus-varianten Foto: VG ,

Her er prissammenligningen:

* En Ford Mondeo stasjonsvogn med automat, forhjulstrekk og 180 hk sterk dieselmotor koster 483.000 kroner i Vignale-utførelse. Samme modell koster 406.000 kroner med «bare» Titanium utstyrsnivå

* En Ford Mondeo stasjonsvogn med firehjulsdrift, automat og den samme 180 hk sterke dieselmotoren koster 508.000 kroner som Vignale. Samme modell med Titanium-nivå får du for 448.000 kroner.

Den neste bilen på listen gir deg konklusjonen etter prøvekjøringen:

8. Ford Mondeo Vignale:Fords «luksus»-cruiser

Og her er to til:

9. Honda HR-V: Forvandlet – og med smarte løsninger

10. Opel Astra: Storveis, bare én ting mangler

GAMMEL OG NY: Den utgående Astra-modellen har blant annet mindre åpning i grillen. Foto: Produsenten ,

Den nederste, femte generasjons Astra; er Opels mest moderne bil, mener VGs testjournalist. På hvilken måte? Svaret finner du her

På jakt etter ny bil, men fant ikke det du lette etter? Eller vil du sjekke om bil-typen du har er prøvekjørt av VG? Alle biltester finner du her!

Test av Mercedes B-klasse Electric og VW e-Golf. Her er VW e-Golf. VGs bilekspert Dag Edvardsen. Foto: Hanne Hattrem / VG Foto: Hanne Hattrem , VG

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder