SUPER-SUPER-BILLIG: Priskrigen på julemat har gjort enkelte varer ekstremt billige.

SUPER-SUPER-BILLIG: Priskrigen på julemat har gjort enkelte varer ekstremt billige. Foto: Illustrasjonsfoto: Terje Bringedal , VG

Den elleville priskrigen: Skrur prisene ned - igjen

Kiwi: – Holder på til juleklokkene ringer

Extra-sjefen: – Aldri opplevd lignende

Etter en uke med vill priskrig mellom matkjedene, fortsetter butikkene å skru konkurransen opp – og prisene ned.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Mens norske julekunder godter seg over marsipaner til 1 krone per enhet, er det fortvilte kjøpmenn som selv må dekke det økonomiske tapet.

Ingen kan svare på hvor langt de er villige til å strekke den elleville priskrigen, men lavpriskjedene fortsetter å dumpe prisene for å vinne nordmenns gunst.

En runde innom butikkene Rema 1000, Coop Extra og Kiwi fredag, viser at matgigantene fortsetter å selge varer til «gi bort-pris» - og allerede svært lave priser på utvalgte produkter, er blitt enda lavere.

• En pakke Fjordland risgrøt koster nå 1,5 kroner på Rema 1000 (tidligere 2 kr.)

• En halvliter Tomtegløgg koster nå 2 kroner + pant på Kiwi (tidligere 3 kr.)

• En pepperkakeboks koster nå 1 kroner på Coop Extra (tidligere 1,5 kr.)

Se: Så mye fikk vi for 50 kroner!

– Aldri opplevd lignende

Kiwi-kjeden er overveldet over nordmenns handlevilje i førjulsstria, men sier de ikke har noen planer om å gi seg med det første.

– Disse julevareprisene kommer vi til å holde helt til juleklokken ringer på julaften, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, til VG.

For lavpriskjeden er det aller viktigste å prise ut konkurrentene, selv om det betyr økonomisk tap for butikken.

– Vi jobber hver dag for å være billigst, og vi styrer ut fra vår egen prisstrategi, men følger i tillegg nøye med på konkurrentene våre. Det gjør vi for at vi skal være sikre på at vi er minst like billige på alle varer.

Stor julematbørs: Her får du billigst julehandel!

Butikken opplever allerede å ha gått tom for en rekke varer, snaue to uker før juleaften.

– Vi har aldri opplevd å gå tom for enkelte julevarer så tidlig før, og det er trist om kunder opplever at vi ikke har de vare de etterspør. Vi gjør alt vi kan for å få tak i flere varer, men mange av leverandørene har ikke mer på lager, sier Arvin.

Selvsikre

– Vi står ved løftet til våre kunder – de får den laveste sluttsummen på kassalappen når de handler hos oss, skriver kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer hos Rema 1000 til VG i en epost.

Også Rema har merket økt etterspørsel etter at de begynte å tilby julevarer til kronestykker. På noen varer har de måttet innføre begrensninger.

Ble nektet å kjøpe tre pakker marsipan: Priskrig fører til varebegrensninger

– Dessverre er det enkelte produkter går ut av butikken fortere enn det er mulig å fylle opp med nye varer. Vi gjør fortløpende vurderinger for å sikre at alle våre kunder kan gå julen i møte med varer fra Rema 1000, skriver Beyer.

Argusøyne på konkurransen

Håvard Jensen, direktør i Coop Extra, står på frontlinjen i priskrigen.

– Det er kundene som er vinnerne. Hos oss er de i hvert fall fornøyde. Utfordringen er å holde varebeholdningene oppe, sier han.

Les også: Dette er Norges BESTE julemat

Direktøren var selv innom et par av sine butikker senest i lunsjen fredag, og fant rikelig med surkål til gi bort-priser. Han tør ikke spekulere i hvor lenge de elleville prisene vil vare, men lover å holde ut til det siste.

–Vi følger med på konkurrentene med argusøyne, og har egne prisjegere ute i deres butikker som skanner priser og sender inn. Enkelte varer hos oss har endret pris seks ganger på én dag, sier Jensen.

Til tross for mange år i bransjen har direktøren aldri vært med på noe lignende:

– Dette er den mest ekstreme priskrigen jeg har vært borti så langt.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder