FØRSTEMANN: Bildet til venstre viser publikum som løper inn for å sikre seg de beste salgene først under åpningen av Black Friday-salget på kjøpesenteret Valley River Center i Eugene, Oregon, USA, i 2012. Til høyre er Anton Hagberg, leder for komplett.no, som har Black Friday som årets største omsetningsdag. Foto:BRIAN DAVIES, THE REGISTER-GUARD, og KOMPLETT,AP

Amerikansk start på norsk julehandel

For fem år siden visste få nordmenn hva Black Friday er. Nå er
det årets største omsetningsdag for enkelte butikker.

  • Øyvind Gustavsen
Publisert:

– Først i fjor så vi at mange markedsførte dette som et konsept. Det er særlig skobutikker, klesbransjen og elektronikkbutikker som har hevet seg på, sier Johanne Kjuus, leder for analyse- og bransjeutviklingsavdelingen i Hovedorganisasjonen Virke.

– Tøffere konkurranse

De følger omsetningen i varehandelen uke for uke gjennom hele året. De noterer seg at stadig flere butikker introduserer Black Friday.

– Konkurransen om julegaver blir stadig tøffere. Mange gir ikke så mange fysiske gaver, men heller opplevelser og tjenester. For at handelsstanden skal få sin del av kaken, er de avhengig av salg før jul og ikke bare i januar.

Hun legger til at mange nordmenn har så god økonomi at man kjøper det man trenger gjennom året.

– Vi trenger ikke lenger å ønske oss det vi trenger til jul. Julegaver blir for mange bare merkjøp, sier hun.

Komplett.no er én av stadig flere norske butikker som har omfavnet salgstradisjonen Black Friday fra USA. Der er settes julehandelen i gang med et gigantsalg dagen etter Thanksgiving. Siden Thanksgiving alltid feires den siste torsdagen i november, har salgsdagen fått navnet Black Friday.

– Vi hadde 360.000 besøkende på våre nettsider i løpet av Black Friday i fjor. I år håper vi å øke dette tallet med ti prosent. Det er uten sammenligning den dagen i året vi har størst omsetning, sier Anton Hagberg, leder for komplett.no

Fem år siden

Komplett.no testet ut Black Friday for første gang for fem år siden, etter at en ansatte hadde opplevd det i USA.

– Responsen var overraskende bra. Nå forbereder vi med betydelig markedsføring, eget sortiment og store rabatter.

– Er det ikke litt rart å etablere en salgsdag fra USA, som opprinnelig etterfølger en feiring vi ikke har i Norge?

– Vi synes det er bra å starte julehandelen litt skikkelig. Å tenne julelys i gaten er ikke så lett når man driver netthandel.

– Har du inntrykk av at nordmenn vet hva Black Friday er?

– Det store flertallet kjenner det ikke så godt ennå, men det flere og flere blir kjent med det. Jeg tror tradisjonen har kommet til Norge for å bli.

Ifølge Virke gikk omsetningen av varehandel ned i uke 49, der Black Friday befinner seg, sammenlignet med 2012. Kjuus tror det skyldes dårlig vær mange steder i landet i uke 49 i fjor.

70 prosent vekst

Elkjøp har i år utvidet Black Friday-salget fra sin nettbutikk til varehusene.

– Vi har den største satsingen på Black Friday noensinne. Vi hadde en økning i omsetning på 70 prosent på denne dagen fra 2012 til 2013. Mange starter julesalget denne dagen og kjøper gode gaver for en billig penge, sier kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt.

– Er Black Friday årets største omsetningsdag for dere?

– Et par av romjulsdagene og den første dagen i januarsalget kniver om å være enkeltdagen med aller mest trøkk hos oss. Veksten knyttet til Black Friday har vært sterk, men enn så lenge når den nok ikke helt til topps.

Her kan du lese mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder