FULL KLAFF PÅ EKSAMEN: Pål Atle Lystad (øverst f.v), Oskar Aas, Nilei Kattarina Huang, Martha Gjerme (nederst f.v), Lars Dalsegg og Lena Jeanette Fossheim gir sine beste råd for hvordan man får gode karakterer på studiene. Foto: ,

Slik ble de toppstudenter

Tankekart, nettverk og gestikulering med hendende. Her forteller superstudentene hvordan de får toppkarakterer.

Lena Jeanette Fossheim har én B på vitnemålet. Den har hun blitt anbefalt å la stå – fordi den gjør at hun ser mer menneskelig ut.

Superstudenten fra Hønefoss jobbet fullt mens hun tok bachelorgrad i Jus og ledelse og mastergrad i Strategi og ledelse ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold.

MENNESKELIG: Lena Jeanette Fossheim har én B på vitnemålet. Den har hun blitt anbefalt å la stå fordi den gjør at hun ser mer menneskelig ut. Foto: PRIVAT,

– Jeg pleier å fleipe med at jeg en dag vil bli avslørt: Jeg er egentlig ikke smart – jeg har bare veldig god studieteknikk, sier Fossheim til VG.

LES OGSÅ: EKSPERTENES BESTE STUDIERÅD!

Fossheims hemmelighet er å først sette seg godt inn i faget. Hun leser læreplanen nøye og bruker lang tid på å sette seg inn i pensumbøkenes innholdsfortegnelser før hun setter i gang. Deretter begynner hun å lese.

– Jeg leser bare én gang, men til gjengjeld bruker jeg svært lang tid. Samtidig som jeg leser lager jeg tankekart med masse farger og figurer – det ser nesten ut som en enorm barnetegning. Tankekartene er alltid i stor plakatstørrelse, sier hun.

Til slutt går hun tilbake til læreplanen og ser den i sammenheng med tankekartet. Da setter Fossheim sammen det hun har lært og sorterer tankene.

Nå er hun ferdig med alle eksamener – med unntak av masteravhandlingen som hun nå skal få i gang med. Studieteknikken har gitt henne kun A-er på vitnemålet – med unntak av én B.

– Jeg hadde lyst til å ta den opp, men skolen anbefalte meg å la den stå. De mente at den gjør at jeg ser mer menneskelig ut, ler superstudenten.

TOPPSTUDENT: Pål Atle Lystad (29) fra Ørsta har kraftig dysleksi. Likevel fullførte han bachelorgraden sin med toppkarakterer. Foto: ,

Pål Atle Lystad (29) fra Ørsta har kraftig dysleksi. Likevel fullførte han bachelorgraden sin med toppkarakterer.

– Det er helt vanvittig! Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle klare det, sa Lystad til Dine Penger tidligere i sommer.

Toppstudenten sier at alle må finne sin egen studieteknikk.

– Alle lærer på sine egne måter, og det hjelper ikke å lese boken igjen og igjen hvis ikke du forstår hva som står der, sier han.

29-åringen anbefaler å kombinere forskjellige måter å lære på – og han sier at man aldri må være redd for å spørre om hjelp.

For Lystad, som studerte til å bli yrkesfaglærer ved Høgskolen i Oslo og Akershus, var kona nøkkelen:

– Hun har også pedagogisk utdannelse, så jeg diskuterte ofte pensum med henne. Hvis ikke jeg helt forsto innholdet i boken så diskuterte vi det helt til vi kom frem til en fornuftig sammenheng. Det hjalp meg masse, sier han.

For Oskar Aas (21) er planlegging, effektivitet og nysgjerrighet nøkkelen til toppkarakterer.

PLANLEGGER: For Oskar Aas (21) er planlegging, effektivitet og nysgjerrighet nøkkelen til toppkarakterer. Foto: PRIVAT,

Aas er en travel mann. Ved siden av studiene driver han studentbedriften Klimaspillet SB som snart blir en stiftelse, spiller aktivt fotball, og er aktiv i flere studentforeninger og prosjekter.

Det er nettopp dette som gjør Aas til en god og effektiv student, mener han selv.

– Når jeg først er på skolen så er jeg nødt til å være effektiv. Hvis ikke så får jeg jo ikke tid til alt det andre jeg driver med, sier superstudenten.

Han går tredje året på industriell økonomi på Norges Miljø- og biovitenskapelige universitet og tilpasser studieteknikken etter hvert enkelt fag.

– I starten av semesteret spør jeg alltid foreleseren om hvordan han eller hun anbefaler å angripe stoffet. Noen ganger anbefaler de å lese, andre ganger anbefaler de å gjøre oppgaver, sier han.

Aas er nemlig ikke redd for å stille spørsmål. Han mener det er årsaken til at flesteparten av karakterene på vitnemålet er A.

– Jeg spør alltid foreleser eller støttelærer om de tingene jeg ikke forstår. Alt for mange er redde for å fremstå som dumme når de stiller spørsmål. Jeg er stikk motsatt, jeg spør hele tiden. Og da lærer jeg jo masse, sier Aas.

Etter å ha studert psykologi ved Universitetet i Oslo i ett år, har Nilei Kattarina Huang (20) opparbeidet seg A i snitt.

UNNGÅR SKIPPERTAK: Nilei Kattarina Huang Foto: Privat Foto: ,

- Det handler mye om viljestyrke og ambisjoner. Jeg tror det er viktig å innse at toppstudenter ikke er født sånn, sier Huang.

Hun starter lesingen tidlig i semesteret for å unngå skippertak i eksamensperioden. Notater og kollokviegrupper er stikkord hun bruker for å beskrive sin fremgangsmåte.

- Først leser jeg meg gjennom pensumbøkene. Så skriver jeg notater. Notatene mine er formet som et essay, hvor jeg drøfter ting frem og tilbake, sier hun.

I tillegg til å gå på hver forelesning og lese pensum selv har Huang en kollokviegruppe som hun diskuterer pensum med.

- Vi diskuterte ting frem og tilbake og reflekterte over pensum. Det er utrolig viktig for læringen, sier hun.

Nå har 20-åringen begynt på samme studie ved Universitetet i Bergen, og allerede begynt med årets pensum.

- Jeg er veldig forelsket i det jeg studerer – og synes det er gøy å lese. Det har jo også mye å si, sier hun.

For Lars Dalsegg (22) er nøkkelen til gode karakterer å studere i nettverk.

BLOMSTRER I NETTVERK: BI-student Lars Dalsegg Foto: PRIVAT Foto: ,

Dalsegg studerer siviløkonomi på BI og så langt har han nesten bare A-er på vitnemålet. På videregående hadde han et gjennomsnitt på 5.

- Forskjellen er at på videregående studerte jeg alene. Jeg leste pensum og lærte meg så mye som mulig på egen hånd. På BI, derimot, studerer jeg sammen med andre. Vi stiller spørsmål og forklarer pensum for hverandre. Det gjør at jeg får en mer helhetlig tilnærming til stoffet, sier han.

Som førsteårsstudent tok han seg et verv i Næringslivsutvalget på BI. Der traff han studenter som lå ett eller to år foran han i studieløpet.

- De hjalp meg til å vite hva man bør lese på og hva som er essensen i fagene jeg tok.

I sommer har han blitt utvalgt av BI til å representere skolen i en internasjonal case-konkurranse mot økonomistudenter fra andre skoler.

- Slike muligheter åpner seg dersom man gjør det bra. Det bidrar til å forsterke motivasjonen, sier han.

Martha Gjermo (25) mener nøkkelen til A’er er strategisk lesing og praktisk tankegang – i tillegg til en god makker.

FINN EN GOD MAKKER: Martha Gjermo råder studenter som vil prestere på topp om å finne en god makker å sparre med. Foto: Samuel Byström,

Det første halvannet året av hennes Bachelor i Administrasjon og ledelse fikk hun bare A’er.

– Mitt første råd er å lese strategisk. Det pensumet du har fått en god gjennomgang av på forelesning trenger du ikke lese så nøye etterpå. Bruk heller tiden til å lese pensumet som er ekstra vanskelig eller som ikke er tatt opp grundig på forelesning. Men sørg for å ha gode forelesningsnotater slik at du kan lese deg godt opp i forkant av eksamen, sier Martha Gjermo, som mener mange stresser for mye med å lese absolutt alt på pensumlisten.

Hun mener at hun har fått svært mye igjen for å løse oppgaver og tenke praktisk rundt pensumlitteraturen.

– Finn en god makker du kan studere sammen med. Hun bør være på ditt nivå, dere bør teste hverandres kunnskaper og løse vanskelige problemstillinger i pensumet sammen. Dessuten er det veldig viktig å være kritisk, det skjerper deg og gjør at du kommer dypere inn i stoffet, mener Gjermo som studerer ved Høyskolen i Oslo og Akershus.

HVA ER DINE BESTE TIPS FOR Å PRESTERE GODT PÅ STUDIER? DEL DINE TIPS I KOMMENTARFELTET!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder