Kristian Waalen løper minst tre ganger i uken; han er blitt avhengig av endorfinene og sier han får dårlig samvittighet når han ikke trener. Foto:Marius Vervik,VG

Maratonmann på 142 kilo

SANDNES/OSLO (VG) Kristian Waalen (27) veier 142 kilo. Men det hindrer ham ikke i å stille til start i Oslo Maraton på lørdag.

  • Stella Bugge

Artikkelen er over fem år gammel

Og vi snakker ikke om halvmaraton, men hele 42 195 meter.

– Vekten har ikke så mye å si for hva du kan gjøre, mener Waalen. Og han vet hva han snakker om selv om han aldri har løpt en ordentlig maraton tidligere.

Hør bare; i fjor løp han halvmaraton i Oslo og i år har han løpt samme distanse i både Bergen og Stavanger. I oljebyen klokket han inn på 2:40:56 den 30. august i år – over 20 mindre raskere enn i Bergen.

– Jeg har funnet ut at jeg er litt glad i smerte – at du presser deg lenger enn vanlig, sier den spreke 27-åringen som liker seg aller best på sykkelsetet.

FAVORITTØVELSEN: Kristian liker seg aller best på sykkelsetet og får verdifull ekstratrening når han sykler til og fra jobb - 8,5 km hver vei. Foto:Marius Vervik,VG

For i tillegg til merittene nevnt ovenfor har Waalen deltatt i flere sykkelritt, blant annet Nordsjørittet, et 9-mils sykkelløp som fra Egersund i sør til Sandnes i nord.

Ny livsstil

Men det store målet til Kristian Waalen er å gå ned i vekt – uten slankeoperasjon.

– Mitt første vektmål er 99 kilo, sier den 185 cm høye IT-utvikleren fra Sandnes. Før han begynte å trene og legge om livsstilen i juni i fjor viste vekten hele 186 kilo.

Han hadde da gjennomført et livsstil kurs i regi av Helse Vest, men det var ikke det som var utslagsgivende. Det var derimot møtet med en personlig trener.

– Jeg har en personlig trener som krever blod og svette. Det er ikke kosetimer akkurat. Da fant jeg ut at dette ikke er så galt selv om man føler seg helt forferdelig de første dagene etterpå. Men kommer du over gangsperren går det ganske greit, forteller Waalen.

Trener mye

I oppladningen til Oslo maraton løper Waalen tre ganger i uken, i tillegg til en time styrketrening og sykling to ganger ukentlig. Og så sykler han selvfølgelig til og fra jobb, som er 8,5 km hver vei.

Kaloritelling er det lite av.

– Jeg har ikke helt funnet ut hvor mye jeg kan spise, men så brenner treningen ganske mye. Min regel er at det ikke finnes «nei-mat», men jeg passer meg for chips og sjokolade og prøver å lage mest mulig mat fra bunnen av, sier Waalen, som bor alene.

TYNGRE: Kristian Waalen var oppe i 186 kilo før han la om livsstilen og begynte å trene. Foto:Yao Bo Lu,

Litt problemer med hoftene, som heldigvis er blitt bedre, har gjort at han ennå ikke har fått testet hvordan det er å løpe drøye 42 km.

– Men jeg har jo sprunget 21 km før, så jeg får bare springe 21 til da, sier Waalen optimistisk.

Historien bak påmeldingen, forteller 27, åringen, var at en venninne utfordret ham.

– Så trakk hun seg, men jeg hadde allerede bestilt billetten. Nå vil jeg se hvor langt jeg kan strekke meg, avslutter Waalen.

Planen er å løpe maraton i intervaller, 12 minutters jogging og tre minutter rask gange.

– Jeg håper å fullføre innen seks timer.

– Veldig imponert

En så godt trent mann som Kristian Waalen kommer sannsynligvis til å klare maraton, selv om han veier mer enn de fleste.

Det mener Kjetil Retterstøl, overlege på lipidklinikken ved Rikshospitalet og professor i ernæring ved Universitetet i Oslo.

– Jeg er veldig imponert og er ikke bekymret i det hele tatt. Han har åpenbart trent seg i form, sier Retterstøl.

Men et slikt løp er selvsagt ikke helt risikofritt.

– Jeg kan se for meg at han kan få en skade i kne eller ankler eller vrikk når han blir sliten. Det er jo litt som å løpe med en tung ryggsekk, og det er når man blir sliten at skader gjerne skjer, sier Retterstøl.

For en utrent og alvorlig overvektig person er det derimot neppe et sjakktrekk å stille til start på en maraton.

– Opp gjennom historien er det nok ikke mange mennesker på 140 kilo pluss som har løpt maraton, det er en prestasjon, mener Retterstøl.

Råd til alle

Ikke drikk og spis for mye før du skal løpe en hel- eller halvmaraton, råder overlegen. Og så bør man selvsagt ha et godt treningsgrunnlag.

– Man skal ikke ha for mye mat i magen, da kan magen slå seg vrang slik at man kaster opp og ikke klarer å drikke underveis, sier overlegen.

Hvor lang tid i forveien man bør slutte å spise er veldig individuelt, noen kan ta en banan en halvtime før mens andre bør slutte å spise helt minst to timer før løpet.

– For de som løper med pulsklokke kan det være lurt å se på den av og til. Bikker den 170 og 180, noe den kanskje ikke bør, kan klokken hjelpe deg å holde igjen, sier Retterstøl.

Rekordmange

år er det over 25 000 påmeldte til Oslo Maraton. Det er ny rekord. Både hel- og halvmaraton er fulltegnet. Rundt 21 prosent av de som maratonløperne er kvinner, mens fordelingen er 44 prosent kvinner og 56 prosent menn på halvmaraton. Antall deltakere som bryter et løp ligger på ca 20 prosent, opplyser Oslo maraton.

Mer om

  1. Trening
  2. Helse

Flere artikler

  1. Kristian (142 kilo) klarte maraton

  2. Pluss content

    Maratonmannen (132 kilo) er blitt Ironman

  3. Pluss content

    Maraton-Kristian (141 kilo): Min kamp mot kiloene

  4. Pluss content

    Røykeslutt, slanking, trening og jobb: Tren opp viljestyrken!

  5. Pluss content

    Tipsene for å toppe formen: Slik gjør du drømmeløpet

  6. Pluss content

    Espen gikk ned 83 kilo på et år!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder