SLUTT PÅ MOROA: Barn slutter å bruke tradisjonelle leker tidligere enn før, og teknologi som nettbrett får skylden. Foto: Illustrasjonsfoto: Gøran Bohlin , VG

Salget av leketøy faller

Omsetningen svikter hos flere leketøysgrossister. Nettbrett og mobiltelefoner trekkes fram som forklaringen.

Felicia Alvsing
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Teknologi som mobiltelefoner og nettbrett skaper utfordringer for leketøysbransjen, og dagens barn slutter gjerne med tradisjonelle leker allerede i 8-årsalderen. Det skriver Finansavisen.

Leketøysgrossisten Simba-Dickie Nordic, som blant annet har Disney som merkevare, har opplevd sviktende omsetning og høye underskudd siden 2012.

To andre store grossister, Scanditoy og Norstar, la ned driften i fjor, og flere kjenner seg ifølge avisa igjen i bildet.

Så du denne? Undersøkelse: Barn foretrekker nettbrett fremfor venner

Barn blir «voksne» fortere

Hos leketøysgrossisten Fritz Hansen sank omsetningen med rundt 15 prosent i fjor. Daglig leder Eirik André Hansen mener noe av forklaringen er at barn blir fortere «voksne» enn før.

– En åtteåring kan på mange områder agere som en 14-åring, og det skaper utfordringer for leketøysbransjen, sier han til Finansavisen.

I 2014 kom det frem at norske barn blir introdusert for nettbrett også i barnehagen og på skoler. En undersøkelse viste da at 29 prosent av barnehagene i Norge har tilgang på nettbrett. Samtidig viste en annen undersøkelse at åtte av ti barn har tilgang til nettbrett hjemme.

Det britiske lærerforbundet gikk også ut og advarte mot at flere småbarn ikke lenger er i stand til gjøre enkle oppgaver som å bruke byggeklosser, fordi de er overeksponerte for nettbrett, smarttelefoner og nettbrett. Leder i Utdanningsforbundet, Ragnhild Lied, støttet advarselen.

– Vi har hørt om barn som er flinke med datamaskiner, men som ikke evner å legge sammen to og to. Jeg frykter at barn blir fort fascinerte fordi det skjer så mye ved bruk av nye teknlogiske hjelpemidler. Det er viktig at de lærer å bruke dette, men de må samtidig utvikle andre ferdigheter og kompetanse som de ikke får ved bruk av disse hjelpemidlene, sa hun til VG den gang.

Les også: Advarer mot for mye nettbrett blant småbarn

TAR OVER: Nettbrett og smart-teknologi er blitt mer og mer vanlig blant barn de siste årene. Foto: Jan Haas , NTB scanpix

VG+: Julens beste brettspill (krever innlogging)

Brettspill selger bra

Selv om leketøysgrossister opplever omsetningsnedgang, skriver Finansavisen at det finnes noen som går motsatt vei. Blant dem Bergsala Distribusjon som de siste årene har hatt en resultatgrad på 16-17 prosent før skatt.

– I tillegg til samlekort har vi mange gode brettspill, og dette er et segment som øker. Mange foreldre ønsker å trekke barna bort fra alt det digitale, og kjøper brettspill for å samle familien, sier salgssjef for Norge i Bergsala Distribusjon til Finansavisen.

Norges Optikerforbund om økt nettbrettbruk blant barn: – Kan bli en stor utfordring for synet

Hva tenker du om utviklingen? Diskutér med andre VG-lesere i kommentarfeltet!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder