HVA KOSTER DET EGENTLIG? Forbrukerombudet mener priser og vilkår underkommuniseres av kosttilskuddselgere.
HVA KOSTER DET EGENTLIG? Forbrukerombudet mener priser og vilkår underkommuniseres av kosttilskuddselgere. Foto:Sara Johannessen,SCANPIX

Forbrukerombudet: Norske kosttilskudd-selgere villeder kundene sine

Ombudet: - Soleklare lovbrudd

FORBRUKER

«Gratis» prøvepakker kan koste deg dyrt

Aktørene avviser bevisst villeding

Mange som selger kosttilskudd og helseprodukter over nett villeder og lurer kundene sine, viser en fersk rapport fra Forbrukerombudet.

Publisert: Oppdatert: 16.02.15 08:26

18 norske selskaper risikerer nå bøter dersom ikke markedsføringen endres.

En tilsynsaksjon gjennomført av Forbrukerombudet viser at prøvetilbud som annonseres som gratis i virkeligheten kan koste deg dyrt. En gjennomgang av 52 selskaper som tilbyr kosttilskudd viser at 49 opererer med falske gratisprøver og abonnementsfeller.

Av selskapene som brøt markedsføring- og angrerettloven, var 18 norske.

– Vi visste at det fantes mange ulovlige annonser, men ikke at det sto så ille til. Her er det snakk om soleklare lovbrudd, sier forbrukerombud Gry Nergård.

– Ikke rart folk blir lurt

Markedsføringen som nå blir slått ned på, ble funnet i eposter, reklamer på nettet og sosiale medier. Annonsene lover ofte forbrukeren uforpliktende, gratis eller sterkt rabatterte prøvepakker.

Undersøkelsen, som ble gjennomført i slutten av januar, viser at forbrukeren i de aller fleste tilfeller ender opp med å få et løpende abonnement med betalingsforpliktelser.

Ombudet understreker at forbrukere alltid må sette seg inn i vilkårene før de inngår avtaler. Til tross for dette mottar de en jevn strøm av klager fra forbrukere som mener de har blitt lurt inn i abonnementer.

– Utgangspunktet vårt nå var å se om det som står skrevet var villendene, og det var til gangs. Det er ikke rart at folk blir lurt. Det står det er gratis, men vi fant ganske soleklare brudd hos de aller fleste vi sjekket, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad til VG.

Fagdirektøren mener at markedsføringen inneholder så mange elementære feil, at man kan spekulere i om at de bevisst unnlater korrekt informasjon.

– Her har det blitt gjort på en måte som er utydelig for forbrukerne. Man kan jo spekulere i om det er bevisst. Det er helt elementære mangler, og det er altfor dårlig, mener hun.

En lignende undersøkelse høsten 2014 viste at 38 av 38 kontrollerte «gratisprøver» var abonnementsfeller.

VG har forsøkt å kontakte samtlige av de 18 aktørene som risikerer bøter fra Forbrukerombudet. Ingen av de VG har snakket med kjenner seg igjen i Forbrukerombudet spekulasjoner om hvorvidt de villeder kundene bevisst.

Risikerer bøter

Ett av selskapene som opererer med det Forbrukerombudet kaller falske gratisprøver, er den norske kosttilskuddsgiganten Vitaelab AS.

Selskapet, som i 2013 omsatte for 178 millioner kroner, risikerer nå å måtte betale lovbruddsgebyr dersom de ikke innretter seg etter markedsførings- og angrerettsloven ved salget av produktet Vitaepro.

Daglig leder Siv-Kathrin Ramskjell i Vitaelab sier brevet er mottatt, og at de nå skal gå over punktene og tilbakemeldingene Forbrukerombudet har bemerket.

– Vi syns det er bra at forbrukernes rettigheter følges opp, sier hun til VG.

Hun kjenner seg ikke igjen i påstanden om at selskapet spekulerer i å underkommunisere kjøpsvilkårene ovenfor kundene, og at i underkant av én prosent av kundene benytter seg av angrefristen ved kjøp.

– For oss er det viktig at forbrukeren vet hva produktet koster. Vi ønsker å ha kundene våre lenge, og da må de vite hva de kjøper, sier hun.

I forrige uke ble bakmennene i selskapet Uno Life dømt til å betale straffegebyrer på 200.00 og 150.000 hver. Det samme risikerer nå de 18 norske selskapene dersom det ikke blir ryddet opp i markedsføringen.

Innretter seg

Kosttilskuddet Lectinect er blant de 18 som har fått pålegg om forbedring av Forbrukerombudet. Daglig leder Bjørn Harald Andreassen forteller til VG at selskapet vil innrette seg kravene snarest.

– Selvsagt innretter vi oss etter Forbrukerombudets krav! Kritikken går først og fremst på hvordan det kommuniseres til kundene at det er snakk om et abonnement – og for vår del er det jo kommersielt smart at kundene er klar over dette før de bestiller.

Også selskapet Bovita, som markedsfører flere helseprodukter, er i gang med å endre sin markedsføring. Det opplyser daglig leder Tor Wauer.

– Vi trodde at vilkårene var tydelige nok, men jobber nå med å gjøre informasjonen enda mer tilgjengelig. Vi er ikke interessert i å krangle med verken Forbrukerombudet eller kundene våre, og vil derfor føye oss etter Forbrukerombudets krav snarest.

- Skal oppdatere

Det samme sier daglig leder Pål Einar Berge i selskapet Apotech:

– Vår hjemmeside er i utgangspunktet veldig klar, men vi skal oppdatere slik at all informasjon blir i tråd med hvordan Forbrukerombudetvil ha det, sier han.

– Vi er opptatt av at kundene skal være fornøyde, slik at de kommer tilbake til oss. Lettvinte løsninger er det ingen som er tjent med, sier daglig leder i selskapet Almea, Kjell Einar Jakobsen.

Han opplyser at selskapet er i full gang med å etterkomme Forbrukerombudets krav.

Det samme sier Ivar Larsen Fjeldberg, daglig leder i selskapene Pharmanova og Herbal Vital, som begge har fått pålegg om å endre sin markedsføring:

– Nei, i vår annonsering fremgår det klart at det inngås en abonnementsavtale, og vi praktiserer en forbrukervennlig angre- og returpolicy. Men vi ser at informasjonen kan gjøres enda bedre. Vi jobber med å tilpasse oss, sier Fjeldberg.

Sommeren 2014 ble angrerettloven endret. Forbrukerombudet mener selskapene har hatt mer enn nok til å sette seg inn i reglene.

Her kan du lese mer om