Foto: ,

Reklamefilmer beregnet på 17-åringer vises til fireåringer

Spill anbefalt for 4-åringer «belønner» barna dersom de ser gjennom reklamer som viser innhold beregnet på 17-åringer.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– I en reklame ser man hoder kappes av og blodet sprute. Dette er helt grotesk i et spill for barn, sier familiefar Rune Aae til VG.

Familiefaren referer til spillet «Block Craft 3D», et spill med anbefalt aldersgrense 4+, som går ut på å bygge ting med store byggeklosser. I spillet kan man kjøpe edelstener, såkalte «Gems», for ekte penger, eller opptjene edelstener ved å se på reklamesnutter for andre app-spill. Edelstenene fungerer som en slags valuta, og du kan blant annet bruke disse til å låse opp funksjoner, kjøpe deg nyttige verktøy eller få enkelte funksjoner til å gå raskere.

Les også: Victor (10) brukte 58.000 i mobilspill

«Intens, realistisk vold»

Rune Aae forteller at det var konen som tilfeldigvis oppdaget det de ser på som groteske reklamer mens deres ti år gamle datter spilte spillet. Blant annet så de reklame for spillet til den kjente TV-serien «The Walking Dead». I beskrivelsen til dette spillet står det blant annet at det inneholder hyppig og intens realistisk vold. «The Walking Dead»-spillet har aldersgrense 17+. I beskrivelsen til andre spill det reklameres for i «Block Craft 3D» finner vi blant annet, mild realistisk vold, seksuelt innhold og fantasivold.

– Det sier seg selv at det ikke kan være sånn. Alle foreldre har ulik oppfatning av hva som er greit for deres barn, men vi mener man må kunne stole på at barna ikke får se upassende innhold når de spiller spill med så lav aldersgrense, sier Aae.

POPULÆRT: Blockcraft retter seg mot de aller yngste spillerne. Foto: Skjermdump ,

Forbrukerombudet reagerer

Av ti reklamesnutter VG så i app-spillet, hadde kun ett en anbefalt aldersgrense like lav som «Block Craft 3D». De resterende ni hadde aldersgrenser fra 9+ til 17+.

Forbrukerombud Gry Nergård, forteller at de ikke har vært borte i denne problemstillingen med app-spill tidligere, men at det i realiteten bør være slik at reklamene i spill er tilpasset spillets målgruppe.

– Vi har jobbet med dette når det kommer til TV og kino. Det skal ikke være sånn at barn skal se reklame for voksenfilmer når de ser barnefilm på kino eller TV. Og på samme måte bør det være med spill, sier Nergård til VG.

Forbrukerombudet sier at denne problemstillingen ikke følger en eksplisitt lovgivning, men at det må regnes for god skikk-regler å holde slikt innhold borte fra spill ment for barn.

Les også: Legoland får Ninjago-univers

Belønnes for å se reklame

Kjellaug Tonheim Tønnesen er rådgiver i Barnevakten, en organisasjon som gir råd om barn og medier, synes det er hårreisende at barn får belønning for å se reklame i spill.

– I denne saken er det to kritikkverdige elementer. Det ene er at innholdet i disse reklamesnuttene ikke egner ser for barn i den alderen. Det andre er at spillet belønner barna for å se reklame, og sånn kan det ikke være, sier Tønnesen til VG.

Les også: Bekymret for at barna skal få narkotika i Halloween-kurven

Vil ta det videre

Rådgiveren forteller at det i flere populære apper for barn er slik at barna blir sittende og se på reklamefilmer for å få diamanter og andre goder, og at dette er noe de vil gå videre med til forbrukerombudet.

– Som rådgiver og mamma mener jeg at dette er noe rette instanser bør utfordres til å ta tak i. Er det greit at kommersielle aktører får lure barn med «betaling» for å se på reklamefilm etter reklamefilm? Og er det greit at man i et spill for unge brukere viser reklame med spill merket med høy aldersgrense? Her må noe gjøres mener jeg.

Utviklerselskapet bak det aktuelle spillet har ikke svart på VGs henvendelser i denne saken.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder