SJEKK I VEI: Sosiale medier privat på jobben kan faktisk gi deg fordeler, mener eksperter VG har pratet med. Foto:Jan Haas,NTB scanpix

Eksperter anbefaler: #vgdigitaleliv: – Ja, sjekk Facebook på jobben!

Sniker du deg inn på sosiale medier i arbeidstiden, uten at sjefen ser deg? – Fortsett med det. Det kan gjøre deg til en bedre ansatt, ifølge eksperter.

Marie Moen Kingsrød
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Over en av to menn sjekker sosiale medier i arbeidstiden. Rundt en av tre kvinner gjør det samme. Det viser en ny undersøkelse InFact har gjennomført for VG.

Over 70 prosent av de som svarte i undersøkelsen mener at det ikke påvirker produktiviteten. 12,6 prosent synes sosiale medier påvirker negativt, og 5,5 mener det påvirker positivt.

Hvordan har bruken av smarttelefoner og sosiale medier påvirket deg?Fortell din historie! #vgdigitaleliv

Motvirker stress og kjedsomhet

Ifølge ekspertene VG har pratet med kan faktisk privat bruk av sosiale medier – i arbeidstiden – ha positive effekter.

– På den ene siden kan det motvirke stress og kjedsomhet, inspirere og få deg til å bolstre kreativitet. På den annen side kan det forringe optimal jobbytelse og produktivitet ved at man blir distrahert og ufokusert, sier forsker og psykologspesialist ved Universitetet i Bergen og Bergensklinikkene, Cecilie Schou Andreassen, til VG. Hun forsker på sosiale medier og arbeidsliv.

Hun forklarer videre at internasjonal forskning også har vist at svært mange er innom sosiale medier for personlige formål i arbeidstiden: Så mange som fire av fem, ifølge henne. Andreassen og kolleger ved UiB publiserte nylig en studie om privat nettsurfing på jobb blant 11018 norske arbeidstakere i det anerkjente tidsskriftet Journal of Computer-Mediated Communication.

Undersøkelse: Mer produktivt

En studie gjennomført av Microsoft tidligere i år viser at bruk av sosiale medier kan ha en positiv innvirkning på en arbeidstaker. 10.000 personer deltok i undersøkelsen – og 46 prosent av dem opplevde en kraftig eller til dels kraftig økning i deres produktivitet dersom de surfet i arbeidstiden.

– Personlig betrakter jeg at korte og kontrollerte nettsurfing-pauser på sett og vis kan velgjøre produktivitet og effektivitet. Slike pauser kan fungere som en tilfredsstillende forfriskning, og ikke nødvendigvis være en negativ tidstyv eller distraksjon, sier Schou Andreassen.

Men forskeren presiserer at retningslinjer for bruk på arbeidsplassen

FORSKER: Psykolog Cecilie Schou Andreassen Universitetet i Bergen. Foto: Ole Kristian Olsen Foto: ,

kan være formålstjenlig.

– Vår forskning viser blant annet at klare retningslinjer og begrenset tilgang på slike nettsider på jobb fungerer, sier Schou Andreassen.

LES OGSÅ: Slik påvirker mobilen hjernen din

Før kabal - nå sosiale medier

Øyvind Solstad, VGs ekspert på sosiale medier, mener at arbeidstakere trenger et pust i bakken.

– Før satt folk og spilte kabal på PC-en. Nå er vi på sosiale medier. Man kan jo spørre seg selv: Var det så mye bedre å spille kabal? Uansett trenger vi et avbrudd fra arbeidet, sier Solstad.

Videre forklarer han at det kan være fordelaktig i forhold til jobb å få inspirasjon fra sosiale medier.

– Mange arbeidsgivere synes det er viktig at arbeidstakeren er på sosiale medier, og har en bred forståelse av hvordan det fungerer. Dessuten kan ikke sosiale medier bare brukes privat; mange små bedrifter bruker det som intranett. Dessuten kan man holde seg oppdatert på hva kollegaene holder på med, sier Solstad.

- Helt uproblematisk

Rune Aale-Hansen er generalsekretær i Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS)-forbundet Negotia. Han synes ikke at norske arbeidstakere skal nektes å bruke sosiale medier privat i arbeidstiden.

– Jeg har fortsatt ikke hørt om bedrifter som har regler for hvor mange kaffepauser eller private samtaler man kan ha på jobben. Å sjekke sosiale medier privat blir det samme – bare at det er snakk om ny teknologi. De aller fleste er uansett lojale og gjør det de skal på jobb, men av og til trenger man et avbrekk. Jeg synes det er helt uproblematisk, sier Aale-Hansen.

Han synes heller ikke at arbeidsgivere skal sette grenser for bruk av sosiale medier.

– Jeg vil oppfordre sjefene som er skeptisk til ny teknologi å sette seg ordentlig inn i det. Hvis bruken går over alle grenser må man selvfølgelig prate om det med den aktuelle arbeidstakeren. Men jeg synes ikke man som sjef skal generalisere og lage regler for alle, sier Aale-Hansen.

Ikke del jobben

Generalsekretæren presiserer at jobb og sosiale medier også bør distanseres fra hverandre til en viss grad. Han anbefaler ikke å for eksempel dele for mye som er jobbrelatert.

– Du kan ikke flykte fra det du har lagt ut på nettet. En senere potensiell arbeidsgiver kan sjekke referanser via sosiale medier. Det gjelder å være bevisst i forhold til dette, særlig i arbeidssammenheng, sier han.

Synes du det er greit å sjekke sosiale medier privat i arbeidstiden? Si din mening i kommentarfeltet!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder