NSB: Diskuterer om omfanget av buss for tog er for stort

VGTV tok buss for tog: Så lang tid brukte vi

Buss for tog-kaos kan forekomme over hele landet i høst: Tog-kaoset: - Veldig slitsomt

Når NSB setter opp buss for tog kan Marianne Kristiansen bruke to og en halv time hjem til Moss. Det er en rute som egentlig skal ta 40 minutter.

  • Marie Golimo Kingsrød
  • Erik Haugen Aspaas

Artikkelen er over fem år gammel

Fra tid til annen ser NSB seg nødt til å sette opp buss som alternativ til tog; dersom det forekommer arbeid på jernbanen eller at det skjer tekniske feil.

I sommer har for eksempel Jernbaneverket utført arbeid på jernbanen, og Østfoldbanen har blitt stengt fra 28. juli og skal åpne igjen mandag 18. august. Dette har skapt trøbbel for pendlere, som mener de har blitt kraftig forsinket flere dager.

Pendlerne raser mot NSB på grunn av ordningen. Mandag skal arbeidet på Østfoldbanen være ferdig. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er slutt på buss for tog-problematikken, ifølge Jernbaneverket:

Helt fram til midten av september foretas det planlagt arbeid på jernbanen rundt om i landet, og tog erstattes med buss. Blant strekningene som blir rammet er Egersund - Stavanger, Roa-Jaren/Jøvik, Oslo Lufthavn-Eidsvoll/Dombås, Ringebu-Lillehammer og Asker-Drammen. Hele listen kan du lese på Jernbaneverkets nettsider. Dette er bare de planlagte buss for tog-erstatningene.

VG tok buss for tog

Så, hvordan fungerer egentlig ordningen? VGTV sjekket det ut, og ble med på en helt vanlig pendlertur fra Oslo S til Råde. VGs journalister ankom Råde nesten en halvtime etter tidspunktet NSB skriver på sine nettsider at vi skulle vært framme.

- Noen dager har jeg brukt to og en halv time hjem på en rute til Moss fra Oslo som egentlig skal ta 40 minutter, sier pendler Marianne Kristiansen til VG.

Videre forteller hun at det er tungt å pendle på denne måten.

- Det er veldig slitsomt. Jeg skal hente barna i barnehagen, rekke ting på jobben. NSB har sikkert sine grunner, men det er veldig tungvint og tar lang tid når det er buss for tog, sier Kristiansen.

Du kan høre mer om hva passasjerer mener om buss for tog i VGTV-videoen øverst i saken.

KØ, KØ, KØ: Tidligere denne måneden har det vært flere eksempler på kaos som følge av buss for tog på Østfoldbanen. Foto:Jørgen Braastad,VG

- Skjer ofte

Harry Korslund, pressekontakt i Jernbaneverket, sier at NSB må sette opp buss for tog når de arbeider på jernbanen.

- NSB må ganske ofte sette inn buss for tog for tiden. Og det går saktere på landeveien enn på jernebanen. Det er en ulempe vi gjerne skulle vært foruten, men nå har vi så mange aktiviteter på gang som er helt nødvendige. Det lar seg ikke gjøre uten at passasjerene blir påvirket, sier Korslund.

- Hvorfor foretar dere ikke så mye som mulig av dette arbeidet i fellesferien - når det ikke er like mange passasjerer det går utover? Det er også jernbanearbeid utover hele høsten.

- Den viktigste årsaken til at det blir jobbing etter at de fleste har avsluttet ferien er på grunn av omfanget av de jobbene som skal gjøres. Det er en klar sammenheng mellom hvor mye arbeid som skal gjøres, og hvor lang tid det tar.

- For eksempel arbeidet på Østfoldbanen startet dere ikke med før 28. juli, og det er ikke ferdig ennå. Hvorfor begynte dere ikke da det var fellesferie?

- Det er et komplisert samspill som må planlegges i god og lang tid på forhånd. Planlegging av den typen brudd i trafikken er et resultat av et samarbeid mellom NSB og jernbaneverket. Vi klarer ikke komprimere arbeidet nok til at det bare kan legges til fellesferien, sier Korslund.

Videre forklarer han at de har mange arbeidsdager på gang - både i helger og uker. Dette fører til hyppig buss for tog-bruk i høst.

- Vi skulle ønske at vi kunne unngå alle ekstra problemer, forsinkelser og utfordringer, men det er vanskelig å få til i praksis, sier han.

- Forstår at det virker tungvint

FORSTÅR FRUSTRASJONEN: Kommunikasjonsrådgiver i NSB, Nina Scholz, forstår at folk synes buss- for togordningen er tungvint. Foto: NSB,

NSB skriver på sine nettsider at buss normalt tar lenger tid enn tog. Et annet problem - som fører til forsinkelser - er at passasjerer som skal bytte mellom buss for tog til tog, ikke rekker igjen toget på stasjonen med bussen. Slik at passasjerene må vente på neste tog for å komme seg videre. Dette kan føre til kraftige forsinkelser.

Passasjerene klager på dårlig logistikk. Hva tenker dere om dette?

- Bussene fra Oslo S er satt opp slik at det skal være rom for forsinkelser. Hvis større forsinkelser i trafikken likevel gjør at bussen ikke rekker togavgangen, må passasjerene vente på neste tog. For togene kjører til oppsatt rutetid. Grunnen til at toget må kjøre som oppsatt, er at hvis et tog blir forsinket fra en stasjon, så forplanter det seg videre og det blir forsinkelser for flere passasjerer og for annen togtrafikk. Jeg forstår at det kan virke tungvint, men det er mange hensyn å ta, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB, Gina Scholz, til VG.

Hun forklarer at de selvsagt synes det er leit at passasjerer blir frustrerte og kommer fram mye senere enn de egentlig skal.

- NSB Persontog diskuterer jevnlig om omfanget av buss for tog er for stort i Norge, men samtidig må Jernbaneverket gjennomføre arbeid og vedlikehold på skinnene. Vi skulle gjerne vært foruten disse forsinkelsene, samtidig som at infrastrukturen må bli bedre, sier Scholz.

Flere artikler

  1. Nok en sommer med arbeid på Oslo S

  2. Nok en sommer med arbeid på Oslo S

  3. Må velge mellom stillestående kø og streikefulle busser: – Pest eller kolera

  4. Togtrøbbel i Oslo

  5. Togene i gang på Østfoldbanen

  6. Pendler Stephan lager bildedagbok av togets forsinkelser

Fra andre aviser

  1. Buss for tog skapte kaos i morgenrushet. – Dette er helt håpløst

    Aftenposten
  2. Jobbstart – og tre ukers togstans på Østfoldbanen

    Aftenposten
  3. Neste uke går togene som normalt igjen

    Aftenposten
  4. Kulden stopper togene

    Aftenposten
  5. 14.000 togavganger blir innstilt på grunn av vedlikeholdsarbeid i sommer

    Aftenposten
  6. Passasjerer innesperret på tog etter strømbrudd

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder