BESTILTE SAMSUNG GALAXY: Fikk makrell-i-tomat i posten. Foto:PRIVAT,

Kjøpte mobil til 4500 kroner – fikk makrellboks

Kjæresteparet Ida (18) og Martin (20) fikk sjokk da de åpnet pakken som skulle inneholde en splitter ny telefon.

Marie Moen Kingsrød
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Skuffelsen ble stor da det slett ikke var noen telefon de fikk tilsendt, men en boks med makrell-i-tomat. Kjæresteparet fra Sarpsborg hadde kjøpt telefonen på Finn.no for 4500 kroner.

– Jeg ble selvfølgelig veldig lei meg. Vi er unge, og for oss er det snakk om mye penger, sier Ida Marie Helgeland (18) til VG.

– Så helt ekte ut

Hennes bedre halvdel, Martin Torp (20), skulle overraske da paret hadde vært sammen i tre år. Derfor bestilte 20-åringen drømmetelefonen til Helgeland. Han fant en splitter ny Samsung Galaxy Edge på Finn.no som han fikk prutet ned til 4500 kroner.

Les også: Her har han akkurat lurt til seg tusenvis av kroner i iPhone-svindel

BLE LURT: Martin Torp (20) og Ida Marie Helgeland (18). Foto:PRIVAT,

– Jeg gledet meg utrolig mye til å få den. Da vi gikk til posten for å hente den kunne vi ikke pakke den opp før vi betalte på postoppkrav. Men esken så helt ekte ut, og den var tung, så vi betalte, sier Helgeland.

Pakken var pakket inn i sølvpapir og hadde samme størrelse som en reell telefoneske.

– Men da vi tok den opp forsto vi at dette bare var tull. Avsenderen hadde lagt makrell-i-tomat i esken for å gi den tyngde. Vi ble lurt, og jeg synes det er utrolig leit, sier 18-åringen.

Anmeldt til politiet

Hun forklarer at de aldri hadde mistanke om at dette kunne være svindel.

– Hele samtalen med selgeren virket ekte og troverdig. Man velger gjerne å stole på folk. Men jeg kommer til å være skeptisk fremover, sier Helgeland.

Les også:Kenneth bestillte United-klokke - se hva han fikk!

I ettertid har kjæresteparet funnet ut at selgeren brukte falskt navn da han solgte dem «telefonen». De har anmeldt saken til politiet. Helgeland sier at de i etterkant har funnet den virkelige identiteten til gjerningsmannen, og saken etterforskes av politiet.

VG kjenner ikke hans identitet.

DETTE ER TELEFONEN DE SKULLE HA FÅTT: Samsung Galaxy Edge. Foto:Ilya S. Savenok,Afp

Politiet advarer mot ny svindelmetode: – Vanskelig å oppdage

Finn: – Ikke til å unngå

PR- og informasjonssjef i Finn.no, Lene Kallum, sier til VG at det fra tid til annen skjer svindelforsøk som dette.

– Kun en liten andel er svindelannonser. Det kommer inn 135.000 annonser på Finn.no hver uke. Det er stort antall, og dessverre er det ikke til å unngå at det kommer noen råtne epler, sier Kallum.

Hun forklarer at Finn.no gjør så godt de kan med å luke vekk de useriøse.

– Vi har annonsekontroller for å prøve å unngå slike tilfeller, sier hun.

Pass på:Victor (10) brukte 58.000 på mobilspill

– Forsikringsselskapene dekker det ikke

Geir Petter Gjefsen, leder forbrukertrygghet i Finn.no, sier at du neppe får igjen slike svindel-tap på forsikringen.

– Du skal jobbe hardt for å få igjen penger fra forsikringsselskapene etter en slik hendelse. Forsikringsselskapene dekker det ikke. Med postoppkrav tror mange at de er sikre, men denne hendelsen er et eksempel på at du ikke er det: Med postoppkrav er du sikker på at det kommer noe – men du vet ikke hva. Det er stor forskjell på makrell-i-tomat og en telefon, sier Gjefsen.

VG misbrukt:Ikke la deg lure av denne!

Han sier at det er de norske, ikke åpenbare, svindlerne som er det største problemet.

– Det tyder på at det er nordmenn som står bak flere av disse hendelsene, sier Gjefsen.

Han anbefaler egne betalingsløsninger på nett for å handle tryggest mulig.

Festivalsvindel: Selger samme billett til flere mennesker

Nordmenn står bak

Også Kripos er av samme oppfatning som Finn.no – det er gjerne nordmenn som står bak denne typen svindel.

– Vi anbefaler alltid at dette anmeldes til lokalt politi slik at de får sett på saken. Det er god grunn til å tro at gjerningspersonen befinner seg i Norge – og kan spores opp – med mindre ting bestilles fra utlandet. Når det gjelder kjøp og salg av varer på nett anbefaler vi at folk har en sunn skepsis til hvem de gjør forretninger med og at de retter seg etter den veiledningen som nettstedet gir, sier Axel Wilhelm Due, kommunikasjonsrådgiver i Kripos, til VG.

Han presiserer at det alltid er en risiko å sende penger til ukjente personer.

NorSIS: – Bruk sunn fornuft

EKSPERT: Birgitte Førsund. Foto:NorSIS,

Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) har tall som viser at nettsvindel som dette er stort problem.

– Gjennom Mørketallsundersøkelsen vet vi at samlet tap av datakriminalitet var på cirka 19 milliarder kroner i 2014. Den samme undersøkelsen viser samtidig at bare en brøkdel av datakriminaliteten anmeldes, fordi mange tror ikke politiet kan gjøre noe likevel, sier kommunikasjonsansvarlig i NorSIS, Birgitte Førsund, til VG.

De oppfordrer forbrukere til å anmelde slike hendelser til politiet, samt å følge NorSIS sine råd (se de nederst i saken).

– Bruk sunn fornuft slik man gjør ellers i det fysiske liv utenfor nettet – er noe for godt til å være sant – så er det nettopp det, sier hun.

Førsund synes ikke det er rart at plattformer som Finn blir brukt til kriminalitet.

– Det er utbredt at nettsvindlere velger å bruke de største markedsplassene vi har på nettet, sier hun.

Slik unngår du å bli nett-svindlet

Her er NorSIS sine råd for å unngå svindel ved nettkjøp:

1. Sjekk selgeren

Nettsider som tilbyr handel mellom privatpersoner har noen ganger system for å rangere selgere og kjøpere basert på andre sin erfaring. Her kan du få en nyttig informasjon. Hvis selgeren ikke har noen vurderinger, bør du være forsiktig. Før du kjøper noe, bør du bruke en søkemotor til å sjekke hvilken person du handler med.

2. Se på domenene

Et domene er det som identifiserer hvem som eier en nettside eller en e-postadresse. For å se hvilket domene en e-post kommer fra, må du se på alt etter krøllalfa. Hvis du for eksempel får en e-post fra ett domene, som linker til en side på et annet domene, bør du være på vakt.

3. Se etter dårlig språk

Dårlig språk kan tyde på at du har med en svindler å gjøre. Samtidig ser NorSIS at svindlere har blitt mye bedre til å skrive korrekt norsk, så vær kritisk selv om språket er bra.

4. Velg et betalingssystem du kan stole på

Det finnes mange betalingssystemer på nett, noen kan man stole på, andre er litt mer tvilsomme. Du bør bruke en betalingsmetode som skjuler kredittkortinformasjonen din for nettsiden. Eksempler på dette er PayPal eller Netaxept fra Nets som blant annet Finn.no benytter.

Vær veldig forsiktig med forskuddsbetaling, men hvis du bruker tjenester som PayPal og Netaxept har du kanskje mulighet til å få pengene tilbake hvis leverandøren ikke leverer varene. Vær likevel oppmerksom – feil har også skjedd med denne typen betalingsmetoder.

Betaling til privatpersoner kan det være vanskelig å gjøre sikkert. Derfor har flere nettsteder utviklet systemer der nettstedet er en mellommann som holder pengene til handelen er fullført. Bruk disse systemene hvis de er tilgjengelig.

5. Vær oppmerksom!

Uansett hva slags type svindel det er snakk om, så finnes det mange variasjoner. Det er ikke alltid åpenbart at det er svindel. Det er derfor viktig å være kritisk selv om det kan ser troverdig ut i starten. Ofte er svindelen gradvis. Man sender for eksempel penger inn for å betale for en vare. Deretter skjer det noe feil, du må betale for toll, pengene kom ikke fram eller andre «uforutsette» utgifter. Siden man allerede har startet betalingen, er det vanskelig å innse at man har blitt lurt, dermed ender man opp med å betale mye mer enn det originale beløpet.

PS! Finn eies av Schibsted som også eier VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder