ANMELDELSE: Virke vurderer tilbudene som kommer frem på fakturaen for å være over streken av lovelig utsendelse av tilbud, og oppfordrer derfor til anmeldelse. Foto:Patrick Da Silva Saether,

Har du mottatt et slikt skriv? Ikke la deg lure: Advarer mot «falske fakturaer»

Med betalingsfrist lille julaften har Irepair International sendt ut fakturaer på flere tusen kroner til norske bedrifter. Men disse er kun ment som et «tilbud» hevder selskapet.

  • Camilla Bergland
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

VG har det siste døgnet mottatt flere tips fra bedrifter som mener seg forsøkt svindlet av selskapet Irepair International.

På fakturablanketten kan det se ut som om man må betale for en tjeneste utført av selskapet som omhandler reparasjon av en knust mobilskjerm. Prislappen er totalt på 4500 kroner. Ifølge selskapet er det derimot bare et tilbud.

Et forsøk på å lokke til seg penger, mener Virke – som også har mottatt fakturablankett av selskapet.

– Dette er et tilbud som er sendt ut på en fakturablankett. Den går over grensen for hva som er etisk og akseptabelt riktig, mener Tor Martin Bjerke, sikkerhetsrådgiver i Virke.

I løpet av to timer i går, mottok Virke 20 klager.

– På skrivet står det at man må betale for en reparasjon av en knust mobilskjerm i 2015. For mottageren kan dette virke som en tjeneste som allerede er utført, og bedriftene kan føle seg tvunget til å betale.

Oppfordrer til anmeldelse

Virke anbefaler nå mottagerne av fakturaen å anmelde forholdene.

– Vi vurderer disse tilbudene å være over streken for lovlig utsendelse av tilbud og at det derfor bør få en påtalemessig vurdering, sier han.

Også Trygg Handel advarer.

FIKK FAKTURA: Thor Martin Bjerke, sikkerhetsrådgiver i Virke, forteller at også de har mottatt fakturablanketten fra selskapet. Foto:Trond Solberg,VG

– Disse utsendelsene er uten tvil ment for å lure bedrifter som er midt oppe i jule-rushet, og vi anbefaler alle som mottar en slik faktura til å anmelde dette til nærmeste politistasjon, skriver de på sin hjemmeside.

Samme adresse

Forbrukerombudet har mottatt flere klager.

– Dette omhandler næringslivet, og ombudet har ikke myndighet til å gå inn i sakene, sier juridisk direktør i forbrukerombudet Frode Elton haug.

Og oppfordrer bedrifter til å kaste skrivet, eller politianmelde det.

Han opplyser også at selskapet har oppført samme fakturaadresse som forbrukerombudet har, -Sandakerveien 138 i Oslo.

– Kun et tilbud

Etter spørsmål fra VG beklager nå selskapet at enkelte føler seg lurt. På spørsmål om de forstår at bedrifter føler seg forsøkt svindlet svarer de følgende:

– Dette beklager vi på det sterkeste. Men det er ingen faktura, kun et tilbud. På fakturaen står det ikke noe faktura nr. eller kunde nr. De som ikke ønsker og benytte seg av tilbudet kan bare kaste det.

– Tilbudet går ut på at alle mobiler som er tilknyttet selskapet blir reparert gratis for hele 2015 med 24. måneders garanti. Har en bedrift to til tre ødelagte mobiler i løpet av året vil man spare på det. Vi beklager selvfølgelig at noen føler seg lurt, men da er det som sagt bare og se bort fra tilbudet vi har sendt dem.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder