REMA-SJEFEN: Ole Robert Reitan under presentasjonen av Æ på Gardermoen i januar. Foto: Vidar Ruud NTB scanpix

Rema faller på kundebarometer

Rema stuper fra andre- til femteplass.

NTB
ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Norsk kundebarometer viser hvor godt fornøyd kundene er med bedrifter de har et fast kundeforhold til, gjennomført av Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

Med 70,9 prosent fornøyde kunder, ned fra 75,3 prosent, dupper de under grensen for såkalt fornøyd kundemasse, som ligger på 75, skriver Dagens Næringsliv.

De stuper dermed fra andre- til femteplass på listen over dagligvarekjeder.

Men de er billigst igjen: Spar over 12.000 kroner i året på å bytte dagligvarekjede

Bare Meny, som topper listen med 76,7 prosent, kan smykke seg med at kundene deres er generelt fornøyd. Kjedens erkerival, Mega, Norges dyreste kjede i VGs matbørs, faller mest utenom Rema.

– Rema har vært uheldig med alt de har gjort. Selv det kjeden trodde var bra, ble dårlig mottatt. Tallene bekrefter alt vi har sett og hørt om Rema de siste månedene, for både tilfredshet og lojalitet faller, sier prosjektleder Pål Silseth i Norsk Kundebarometer.

Les også: Dobbel krise for Rema-Reitan

Han tror likevel Rema henter seg inn og har mindre tro på Mega.

– Mega har over tid gjort det dårlig, og da må det være noe med konseptet. Slik det ser ut nå vil Mega miste markedsandeler, sier Silseth.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder