PRISKRIG: Etter jul har det blant annet vært priskrig på frukt og grønt i dagligvarebransjen. Foto: Nina Andersen ,

De yngste mest prisbevisste

VGs matbørs: Kiwi billigst

Syv av ti nordmenn synes prisen er viktig når de kjøper mat. De yngste er flinkest til å sjekke prisene.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det viser en undersøkelse InFact har gjennomført for VG.

Hele 67 prosent av de unge mellom 18–29 år oppgir at de sjekker prislappen før de handler matvarer.

Det er langt flere enn blant de eldre: Bare 50 prosent av de spurte over 65 år oppgir at de sjekker pris før de handler.

Det er også slik at kvinner er noe mer prisbevisste enn menn, viser undersøkelsen: Mens 60 prosent av kvinnene sjekker priser før de handler, gjør 55 prosent av mennene det samme.

I VGs matbørs for januar, som ble publisert fredag, kommer det frem at Kiwi er i ferd med å få et prisovertak over erkerivalen Rema.

Prisforskjellen, som før jul var helt nede i 40 øre på en handlekurv bestående av over 60 varer, er nå økt til over 7 kroner.

Rema selv svarer slik når de blir konfrontert med resultatet:

LOVER BEDRING: Rema-direktør Mette Fossum Beyer. Foto: Rema 1000 ,

– Dette er for dårlig, og når dette leses er prisene våre satt ned. Den steinharde konkurransen kommer heldigvis fortsatt våre kunder til gode. Vi skal alltid ha de laveste prisene, og må jobbe enda hardere for å sikre det i fremtiden, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer.

Se hele matbørsen her!

Når folk blir spurt om hvor viktig pris er når de handler matvarer, oppgir mer enn 70 prosent at de synes pris er fra middels viktig til svært viktig. Bare 5,7 prosent synes matpriser er uviktig.

* Unge sjekker også pris mer enn de eldre. De unge mellom 18–29 år er også hakket mer prisbevisst enn de eldre, viser Infact-tallene.

Den nye landbruksministeren: Ingen grenser for billigmat

Undersøkelsen viser for øvrig at det er noen forskjeller mellom landsdelene når det gjelder hvor prisbevisste forbrukerne er:

Mens bare 12 prosent av de spurte på Østlandet (utenom Oslo) svarer at pris er «svært viktig» når de skal handle inn matvarer, ser pris ut til å være langt viktigere for dem som bor vest og nord:

Både på Vestlandet og i Nord-Norge svarer nemlig hele 22 prosent at prisen er svært viktig for dem.



Kommersielt samarbeid: Rabattkoder