TA DEG EN HØNEBLUND: Så sant du ikke har søvnproblemer, kan såkalte «powernaps» være veldig bra for deg.
TA DEG EN HØNEBLUND: Så sant du ikke har søvnproblemer, kan såkalte «powernaps» være veldig bra for deg. Foto: illustrasjon/Microstock,

Sjekk hvor lenge du bør sove på dagtid: Slik kan «powernaps» øke hjerne-kapasiteten

FORBRUKER

Flere studier viser at en høneblund i løpet av dagen forbedrer hjernens kapasitet. Sjekk hvor lenge du bør sove for å få mest ut av en «powernap».

  • Marie Kingsrød
Publisert: Oppdatert: 27.03.15 14:40

– «Powernaps» kan ha flere positive effekter. Med henhold til læring og hukommelse er det en del undersøkelser som tyder på at å ta en lur kan være positivt. Dette kan være relatert til at søvnrelaterte prosesser i hjernen som bedrer hukommelsen eller det faktum at når man sover blir man ikke eksponert for forstyrrende inntrykk, sier søvnforsker og professor ved Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen, til VG.

En gjennomgang av søvnstudier viser hvor lange «powernaps» du må ta for at hjernen og kroppen din skal få mest mulig ut av det. VG har også pratet med to av Norges fremste søvneksperter, Ståle Pallesen og Bjørn Bjorvatn om tematikken – og de har sett på forskningen.

En studie gjennomført ved University of California viser blant annet at de som sover 90 minutter i løpet av dagen gjør det bedre på kognitive tester. De har bedre evne til å ta til seg informasjon, og løse oppgaver.

Her er oversikten over hvordan en powernap (med ulik varighet) påvirker deg:

10 til 20 minutter

Mange søvnforskere mener at man kan yte mye bedre bare etter en 20 minutters lur. Ifølge National Sleep Foundation vil man for eksempel – dersom man er trøtt og kjører bil, og stopper å sover i 20 minutter – vil man bli mindre døsig og mer våken.

En studie ved Flinders University i Australia har blant annet funnet at ti minutters-blunder gir best konsentrasjon.

– Når det gjelder ytelse og prestasjoner (f.eks. idrett, jobb og bilkjøring) er det godt dokumentert at dersom man har et søvnunderskudd så vil en kort blund virke positivt, sier søvnforsker Pallesen til VG.

20 til 45 minutter

Ifølge National Sleep Foundation viser forskning (ekstern lenke) kan lengre «powernaps» (30 til 60 min) bedre minnet og øke kreativiteten. En studie ved NASA, på 747 søvnige piloter og astronauter, fant at en 40-minutters lur forbedret ytelse med 34 prosent, og årvåkenhet med 100 prosent.

En omfattende studie fra Hellas i 2007, basert på 23 681 mennesker, viste at de som tar en lur tre ganger i uken, i minst 30 minutter, hadde 37 prosent lavere risiko for å dø av hjerterelatert sykdom.

En annen studie, uført ved Allegheny College, viser at «powernaps» i over 45 minutter kan hjelpe mot høyt blodtrykk.

60 minutter

En times lur er det beste dersom du vil forbedre din evne til å huske informasjon, ansikter og navn, skal vi tro forskningen.

En ny tysk studie ved Saarland University, som ble publisert denne måneden, har funnet ut at å ta en 45 til 60 minutters lur kan øke en persons minne fem ganger. Studien ble publisert i tidsskriftet Neurobiology of Learning and Memory, og var basert på 41 studenter.

Men; til tross for at en «powernap» på over 60 minutter kan være bra for deg, kan det også få deg til å føle deg groggy (søvndrukken).

60 til 90 minutter

Skal du løse kreative oppgaver – er det 90 minutters «powernaps» som gjelder. Forskning viser at å komme i REM-søvn er veldig viktig for å lage nye forbindelser i hjernen, og for å løse kreative problemer.

En 2012-studie, publisert i tidsskriftet Neurobiology of Learning and Memory, baserte seg på tre studentgrupper som gjorde like oppgaver. Men de sov ulikt: Den ene gruppen fikk ikke sove, den andre gruppen fikk sove i ti minutter og den tredje gruppen fikk sove i over 60 minutter.

Ikke overraskende viste det seg at de som sov presterte bedre samme dagen enn de som ikke sov. Men et interessant funn var at de som sov i over 60 minutter også presterte bedre neste uke – i motsetning til de andre.

Søvnproblemer? Ikke ta «powernaps»

Søvnforsker og lege Bjørn Bjorvatn sier at en «powernap» er fordelaktig for mange, men ikke for de med søvnproblemer.

– «Powernaps» kan være nyttige hvis man er på underskudd av søvn. Men som søvnekspert vil jeg understreke betydningen av å få nok søvn – hver natt. Hvis man har søvnproblemer, kan høneblunder på dagtid forverre situasjonen, fordi søvntrykket vil reduseres, og dermed kan søvnen bli enda dårligere. Vi fraråder derfor høneblunder hvis man sliter med nattesøvnen, sier Bjorvatn.

Søvnforsker Pallesen presiserer at tidspunktet man velger for høneblunden er viktig.

– Jo senere på dagen man «napper» og – og desto lengre den varer – jo større er sannsynligheten for at man går ned i dyp søvn. Våkner man opp fra dyp søvn så vil man føle seg ganske groggy. Og da er sannsynligheten også større for at nattesøvnen blir negativt påvirket, sier Pallesen.