Facebook stoppet direktoratets pressa til sex-annonse

  • Marie Kingsrød Moen
Publisert: Oppdatert: 01.02.15 18:49

Del saken på:

Lenken er kopiert
FORBRUKER

Ekspert: - Facebook er for strenge

Bufdir: - Forstår ikke avgjørelsen

Facebook nekter å publisere Bufdir sin annonse «Pressa til sex?». De mener reklamen prøver å selge et seksuelt produkt eller tjeneste.

Barne-, ungdoms- og familie-direktoratet (Bufdir) kjører for tiden kampanjen #IKKE GREIT. Den går ut på at unge skal kunne spørre direktoratet, under deres spørretjeneste ung.no, om hva som er akseptabelt, og hva som ikke er det – når det kommer til blant annet seksualitet, mobbing og vold.

– Ungdom uttrykker tydelig for oss at de ikke vet hva som er greit og ikke greit når det kommer til spesielt seksuelle handlinger. Derfor er denne kampanjen viktig, slik at unge kan melde ifra om de har opplevd noe som ikke er så greit, sier Beate Aas, redaktør i Ung.no, til VG.

For å nå ut til flest mulig unge har Bufdir annonsert kampanjen på Facebook. Blant annet ved et bilde hvor det står:

«Presset til sex? #IKKEGREIT. Hvor går grensen mellom kos og seksuelle overgrep? Hva er normalt, og hva er ulovlig?»

I to uker lå denne annonsen på Facebook. Sist lørdag fikk direktoratet melding fra nettsiden om at reklamen måtte stoppes. Det reagerer Bufdir på.

Derfor nekter Facebook

Dette skriver Facebook til direktoratet på spørsmål om hvorfor annonsen ble slettet:

«Annonsen din ble avvist fordi den bryter våre retningslinjer for annonsering. Annonser kan ikke promotere salg eller bruk av produkter eller tjenester for voksne (f.eks. produkter som forbedrer den seksuelle ytelsen, forføringsteknikker, sexklubber og -show).

Denne beslutningen er endelig, og det kan være vi ikke svarer på flere forespørsler angående denne annonsen.»

I Facebook sine retningslinjer står dette som et eksempel på hva som er akseptabel annonsering:

«Gratis kondomer hos ditt lokale studenthelsesenter.»

«Bruk våre kondomer til å praktisere trygg sex.»

Og hva som er uakseptabelt:

«Kondomer som øker din nytelse.»

VG har flere ganger forsøkt å få en kommentar fra Facebook om saken, men har ikke fått svar.

Bufdir forstår ikke avgjørelsen

På bakgrunn av dette forstår ikke Bufdir Facebook sin avgjørelse, og de mener annonsen ikke bryter med retningslinjene. Direktoratet har i flere dager forsøkt å komme i kontakt med nettsiden igjen, men de svarer ikke. VG har heller ikke lykkes med å få en kommentar fra Facebook i denne saken.

– Vi undrer oss over praksisen til Facebook, når de kan stoppe en viktig annonse slik. Og vi forstår ikke hvorfor den må stoppes. Vi har vært veldig bevisst på å ikke spille på sex i kampanjen, og vært nøye på å velge riktig bilder slik at de ikke oppfattes som støtende for noen, sier Aas.

Hun forklarer videre at det er svært viktig for direktoratet å kunne annonsere på Facebook.

– Vi vet at unge er på sosiale medier. Facebook er den kanalen det er enklest å annonsere på slik at vi treffer målgruppen. Dessuten er det akkurat denne annonsen, som har blitt stoppet, som kanskje når ut til flest i denne kampanjen. Mange unge synes det er vanskelig å sette grenser når det kommer til sex, og vi får hyppig henvendelser om det, sier redaktøren.

– Stort minus å ikke annonsere på Facebook

VGs ekspert på sosiale medier, Øyvind Solstad, forklarer at Facebook er vanskelige når det kommer til reklame så lenge annonsen inneholder ordet «sex».

– Jeg mener Facebook er for strenge. Det er stort minus for Bufdir at de ikke får annonsere der, siden det fortsatt er slik at unge mennesker bruker Facebook veldig mye, sier Solstad.

Han forklarer videre:

– Facebook er så strenge fordi det skal være «family safe». Der er amerikansk moral temmelig annerledes enn den norske.