EGNE SERIER: Netflix er blant tjenestene som satser på eget innhold. Som «Orange is the new black» (t.v.) og «Making a murderer». Foto: Netflix ,

Nå vil Netflix lese tankene dine

Nye algoritmer skal få deg til å bruke enda mer tid foran skjermen

LAS VEGAS (VG) Strømmegiganten Netflix utvikler teknologi som skal gi deg filmer og serier du ikke visste at du likte.

Mari Glans
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Ved hjelp av ny teknologi håper de i fremtiden å få deg hektet på serier eller filmer du aldri ville valgt selv, men som er midt i blinken likevel.

Strømmetjenesten benytter seg blant annet av sofistikerte algoritmer som har som mål å forutse hva kundene deres vil like.

Men til nå har abonnenter stort sett blitt anbefalt filmer og serier som kan minne om dem de allerede har sett, men i fremtiden håper Netflix at teknologien deres kommer til å være langt mer avansert.

- Underholdningen vi tilbyr er det viktigste produktet vårt, og nå jobber vi med å utvikle strategier for å få deg til å ønske å se enda mer av det vi har å tilby. Et av satsingsområdene våre er å skape teknologi som vil finne frem til serier og filmer du vil elske, selv om de ikke nødvendigvis speiler brukermønsteret ditt, forteller Chris Jaffe, som er en av de tekniske lederne hos Netflix.

Netflix-sjefen: Slik endret vi TV-verden

Bedre bilder og bedre teknologi

I tillegg til videreutvikling av algoritmene, som Netflix for øvrig har ansatt et massivt team av matematikere og programmerere til å gjøre, satser også strømmegiganten på ny TV-teknologi. Blant annet er selskapet involvert i utviklingen av 4K og HDR, teknologi som gir skarpere bilder og en enda bedre visuell opplevelse.

- Siden vi både skaper og distribuerer underholdning er det lettere for oss å inkorporere ny teknologi i det vi lager og dermed være med på å videreutvikle den. Både «Marco Polo» og «Daredevil» ble for eksempel produsert i 4K-format. Etter hvert som HDR og 4K-TVer blir normen, vil vi skape mer innhold som er kompatibel med denne teknologien, lover Jaffe.

Er du hekta? Disse seriene kommer i 2016

Netflix jobber også med å gjøre brukeropplevelsen enklere og mer effektiv.

Artikkelen fortsetter under bildet

POPULÆR: House of Cards, her med Lars Mikkelsen som den russiske presidenten, og Kevin Spacey som president Underwood. Foto: , NETFLIX

- Vi vil at kundene våre umiddelbart skal fatte interesse for innholdet vårt, og for å få til det har vi blant annet modernisert hjemmesiden vår. I tillegg jobber vi med å innlemme levende bilder i innholdsoversikten som forhåpentligvis vil friste deg til å se mer. Vi følger også nøye med på utviklingen av talestyringsteknologi, sier han.

TV best på TV

I dag kan brukere få tilgang til Netflix på over 1500 ulike produkter, alt fra mobiltelefoner til spillkonsoller, men brorparten av strømmetjenestens kunder er fremdeles tradisjonelle når det kommer til konsum av TV-underholdning.

- I dag ser de aller fleste av brukerne våre innholdet vårt på vanlige TVer eller smart-TVer. Folk synes det er både hyggelig og sosialt, fordi da kan man se sammen med partner, venner eller barn. Mange ser imidlertid også Netflix på tablet, laptop eller smarttelefon, forteller Jaffe.

Sett denne? 16 strømmeserier du må få med deg!

Nå som strømmetjenesten akkurat er blitt lansert i 130 nye land, er han veldig nysgjerrig på om denne statistikken vil endre seg i årene fremover.

- Men det er umulig å spå. Min oppfatning av hvordan fremtidens TV-titting vil forløpe seg endrer seg hver gang jeg snakker med nye Netflix-brukere. Det eneste jeg er sikker på er at vi kommer til å lære masse fremover.

Tilgang overalt

Netflix vet utmerket godt at abonnentene deres lar seg irritere over at innholdet som er tilgjengelig fra strømmetjenesten avhenger av hvor man bor i verden. Selskapet jobber med å løse problemet.

Hvem er best? Stor test av strømmetjenester!

I dag er det slik at innholdskatalogen til Netflix er forskjellig fra land til land. Det er fordi distribusjonsavtaler inngått av film og TV-produsenter med lokale aktører legger føringer for hva strømmetjenesten kan tilby abonnentene sine i de ulike markedene. Dette frustrerer både seere og Netflix. Selskapet er fullstendig klar over at det viktigste for kundene deres er tilgang på innhold uten sperrefrister eller andre restriksjoner.I fremtiden håper de derfor å kunne tilby alle abonnentene sine identisk innhold, men anerkjenner også at det nok er langt frem dit.

- Akkurat nå er derfor den beste løsningen på dette problemet å produsere egen TV-underholdning som alle Netflix-brukere får tilgang til samtidig. Det er også et klart signal fra oss til film og TV-bransjen om hvordan ting bør være, sier Jaffe.

Blant selskapets egenproduserte flaggskip finner vi blant annet seriene «House of Cards» og «Orange Is The New Black».

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder