Sosiale medier i skolen. Lærer Ann Sørum Michaelsen ved Sandvika videregående skole er opptatt av å bruke nye digitale muligheter. FOTO: JØRGEN BRAASTAD / VG
Sosiale medier i skolen. Lærer Ann Sørum Michaelsen ved Sandvika videregående skole er opptatt av å bruke nye digitale muligheter. FOTO: JØRGEN BRAASTAD / VG Foto:Jørgen Braastad,VG

#vgdigitaleliv: Dropper skolebøker – bruker Skype og blogger i stedet

FORBRUKER

SANDVIKA (VG) Uten lærebok lærer elevene i engelsk aktuelle ting – i kontakt med folk fra andre steder i verden.

  • Marie Moen Kingsrød
  • Vidar Enerstedt
Publisert:

Tredjeklassen på Sandvika videregående benytter seg mye av blogger og sosiale medier. I stedet for å lese om skotsk politikk i en seks år gammel lærebok, får de helt aktuell kunnskap om det ferske skotske valget direkteoverført på Skype fra Skottland. For eksempel.

– Alle elevene skriver egne blogger, og vi velger ut oppgaver som er spennende og aktuelle. Vi jobber i grupper om hvordan vinkle artikler og har blant annet laget en Twitter-hashtag hvor de kan dele aktuelle lenker og andre ting med hverandre. Hele prinsippet er at vi sammen gjør vi hverandre gode og vi bringer verden inn i klasserommet på en ny måte, sier engelsklærer og pedagogisk ansvarlig, Ann Sørum Michaelsen.

Sammen med matematikk- og økonomilærer Anne Cathrine Gotaas har hun vekket internasjonal oppmerksomhet for metodene sine. Blant annet har BBC vært på skolen for å dokumentere hvordan det arbeides.

Hvordan har bruken av smarttelefoner og sosiale medier påvirket deg?Fortell din historie! #vgdigitaleliv

Unngår tavleundervisning

Anne Cathrine Gotaas reiser landet rundt og kurser lærere i såkalt omvendt undervisning. Kort sagt går det ut på at elever gjør hjemmeleksene sine før de får lærerundervisning. «Tavleundervisningen» består i at videoer blir lagt på nett og elevene går gjennom dem i eget tempo hjemme før klassetimene. Digitale spørsmål og oppgaver legges sammen med videoen, så læreren kan se hvem som har gjort leksene sine.

Slik kommer de forberedt til timene og læreren bruker all sin tid med å gå rundt og veilede elevene én til én eller i mindre grupper.

– Hvorfor stå ved tavlen og undervise når du vet at flere av elevene dine ikke forstår noe av det, spør Gotaas.

– Du når ikke alle. Du snakker for fort for noen og for sakte for andre. Eller så er det for komplisert. Når elevene ser videoen, kan de stoppe, spole tilbake og gjøre alt i eget tempo. Det er alltid noen som faller ut innimellom. Hvis du faller ut midt i et vanskelig regnestykke under tavleundervisning, så kommer du ikke inn igjen, sier hun.

Ifølge Gotaas er det mange lærere som tror det er vanskelig å undervise på denne måten.

– Men de oppdager at det faktisk er lett. Noen må bare fortelle det tydelig. Når du skal lære noe nytt, er terskelen høyest med en gang, sier hun.

Her kan du lese mer om