VIL HA NORMALE PRISER: Meny-sjef Vegard Kjuus mener prisdumpingen på julevarer har gått for langt. Nå vil kjeden sette opp prisene til normalt nivå. Foto: Eli Strand MENY / Internt MENY AS

VIL HA NORMALE PRISER: Meny-sjef Vegard Kjuus mener prisdumpingen på julevarer har gått for langt. Nå vil kjeden sette opp prisene til normalt nivå. Foto: Eli Strand MENY / Internt MENY AS Foto: ,

Reagerer på juleprisdumping: Meny mener priskrigen har gått for langt - setter opp julepriser

Norges største supermarkedkjede mener prisdumpingen på julevarer har gått for langt. Nå setter de opp prisene på noen varer til det de mener er normalnivå.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Lavpriskjedene REMA 1000, Kiwi og Extra har denne uken dumpet prisen på blant annet julemarsipan, pepperkaker, risgrøt, surkål og rødkål til rekordlave «gi bort»-priser.

Nå reagerer Norges største supermarkedkjede Meny, som ikke lenger vil være med på å selge julematen på billigsalg.

– Dette har gått for langt. Vi mener prisdumpingen vil føre til en forflatning av norsk matkultur og et svekket vareutvalg. I lengden er det ikke mulig å selge surkål til én krone uten at det påvirker varekvaliteten, og det mener jeg vi må holde oss for gode til, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

ØKER PRISEN: Fra kr 4,50 til kr 8,90. Foto: Nina Andersen , VG

Les mer: Vill priskrig i kjedebutikkene: Dumper prisene på julevarer

Øker prisen på fem varer

Kjuus forteller til VG at matvarekjeden nå vil sette opp prisen på de varene hvor de mener prisdumpingen har gått for langt, og vil gi differansen, som de anslår til cirka én million kroner, til Frelsesarmeen.

ØKER PRISEN: Fra kr 3,90 til kr 9,90. Foto: NINA ANDERSEN ,

De aktuelle varene er malt kanel (økes fra 1,90 til 4,90) kroner, surkål (økes fra 3,90 til 9,90 kroner), pepperkaker (økes fra 4,50 til 8,90 kroner), marsipan (økes fra 3,50 til 7,90 kroner) og risgrøt (økes fra 6,90 til 19,90 kroner).

Kjuus støtter Bondelaget-leder Lars Petter Bartnes og Matmerk-direktør Nina Sundqvist som fredag kalte kjedenes prisdumping på julevarer usmakelig, og en hån mot både bønder og matprodusenter.

ØKER PRISEN: Fra kr 1,90 til kr 4,90. Foto: NINA ANDERSEN ,

– Dette er uetisk og en hån mot norske matprodusenter. Å selge en pakke surkål til en krone må vi holde oss for gode til. Vi skal ha respekt for maten og for dem som produserer den, sier Kjuus.

Les også: – Respektløst å selge julepølse til tre kroner

– Svekker kvalitet og utvalg

Han mener det ekstreme fokuset på billig mat ikke bidrar til økte matopplevelser.

– Vi er vanligvis med når konkurrentene setter ned prisene, men nå sier vi nok er

nok. Vi skal spise maten – ikke kaste den. Vi skal også ha lave priser, men mener samtidig at vi må bygge på utvalg, mangfold og kvalitet, sier han.

– Mange forbrukere har signalisert at de er takknemlig for de lave prisene. Hva tenker dere om det?

– Jeg skjønner at det å selge billigere varer gir forbrukeren en gevinst. Men når det blir viktig å selge produkter til 1 krone, mener jeg det vil svekke både kvalitet og utvalg i butikken. Ingen kan selge et produkt til en krone over tid uten at det går ut over kvaliteten. Vi anerkjenner at det er mange som ikke har god råd, og det er nettopp derfor vi gir differansen til Frelsesarmeen, sier han.

– Kiwi, som også er eid av Norgesgruppen, har dumpet prisene?

KOMMUNIKASJONSSJEF: Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi forteller at de har fått tilbakemeldinger fra kunder med dårlig økonomi som er glad for priskrig. Foto: KIWI Foto: ,

–Vi konkurrerer tøft med Kiwi, akkurat som vi gjør med alle andre kjeder. Vi har mange kjøpmenn som eier sine egne butikker, selv om vi også har Norgesgruppen som eier, sier han.

Les også: Derfor er matprisene så jevne

– Ekstrem konkurranse

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi understreker at de har en annen rolle i dagligvaremarkedet enn Meny, som er deres konkurrent:

– Vi har som mål å være billigst, og det er det vi styrer ut fra. Vi gjør ikke noe annet nå enn hva vi gjør resten av året. Det er en ekstremt tøff konkurranse, spesielt nå før jul, og det siste året har vært preget av priskrigen, sier hun.

Hun understreker at prisene på enkelte julevarer nå er kunstig lave, men at det er umulig å si hvor lenge det vil vare.

– Hva tenker dere om kritikken?

KOMMUNIKASJONSDIREKTØR: Bjørn Takle Friis i Coop synes det er artig at Meny reagerer på priskrigen hvor Kiwi (som også er i NorgesGruppen) har vært blant pådriverne . Foto: ICA NORGE Foto: ,

– Vi styrer mot vårt mål. Samtidig er det viktig å understreke at det ikke alltid er sammenheng mellom innpris og utpris. Vi kommenterer som regel ikke innkjøpspriser, men det er nok ingen overraskelse at det ikke er noen av kjedene som tjener på disse ekstremprisene. Jeg vil gjerne også legge til at vi synes det er hyggelig at kunder med dårlig økonomi har gitt oss tilbakemeldinger om at de er glad for denne priskrigen. Vi synes det er hyggelig at alle kan ha råd til å ha en god jul, sier hun.

Les også: VGs store matbørs: Her handler du maten billigst!

Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop understreker at de lave prisene først og fremst dreier seg om konkurranse:

–Men det er jo artig at dette nå kommer fra et medlem av Norgesgruppen, som gjennom Kiwi er en av pådriverne til priskonkurransen. Extra kan rett og slett ikke la være å følge dette prisnivået. Da mister vi kunder. Vi har flere hundre nye butikker som skal åpnes, og hvis vi skal etablere en posisjon må vi holde det prisnivået som vi har klart hittil. Det er ikke en ideell situasjon, men Extra skal være billigst og må derfor være med i denne absurde priskampen sier han.

Også REMA 1000 påpeker at Norgesgruppen eier både Meny og Kiwi:

– Norgesgruppen eier både Kiwi og Meny, og er jo i stor grad deltager i den såkalte «priskrigen« vi har sett de siste dagene. At samme eier og innkjøper har ulike meninger for hver kjede de eier er litt underlig, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder