Bunnpris-sjefen: – Galskap!

MARSIPAN TIL EN KRONE: Neppe lønnsomt å male mandler og lage marsipanen selv til jul med en pris på to kroner for en kilo marsipan. Foto:Nina Andersen,VG

Kjøpmenn i Kiwi og Rema: Skulle gjerne vært julemat-krigen foruten

Flere kjøpmenn i matvarekjedene er lite blide etter store økonomiske tap som følge av den elleville priskrigen på julemat.

  • Frank Ertesvåg
  • Marthe Berg

Artikkelen er over fire år gammel

VG har de siste dagene snakket med flere kjøpmenn og såkalte franchisetakere for matvarekjedene som nå er midt inne i tidenes mest elleville priskrig på billig julemat. Samtlige er svært misfornøyde med et priskappløp som har medført kjøp og hamstring av julepølse, vossakorv, grøt, surkål, gløgg, julebrus og andre varer helt nede i priser til 1, 2 og 3 kroner per enhet.

Les også:Mat-Sylvi hyller gi-bort-pris på julemat

Mens kjedenes representanter skylder på en beinhard priskrig der ingen vil tape, er det mange av kjøpmennene som selv må dekke tapet på de spottprisede julevarene.

Kjøpmannen må ta kostnaden

– Isolert sett blir det jo et stort økonomisk tap på å selge disse varene til 1, 2 og 3 kroner. Og det er nok jeg som kjøpmann som må ta kostnaden på dette, sier kjøpmann på Rema 1000 i Ballangen, Normann Holm til VG.

Han støtter lojalt opp om at kjeden han jobber for skal være billigst.

Lest denne?Ellevill priskrig på julemat

– Men jeg skulle nok aller helst vært hele priskrigen på julemat foruten, sier Holm.

Selv om det ikke blir brukt en krone på å annonsere de rekordbillige julematvarene, strømmer folk til butikkene og leter seg frem til billigvarene. Mange kjøper mye.

TOPPSJEF I BUNNPRIS: Christian Lykke i en av butikkene ved Nyborg i Trondheim. Foto:Øyvind Nordahl Næss,VG

– Det kan gjerne være litt sirkus og blest om julehandelen. Men dette har blitt for mye av det gode, sier Holm.

Gjør som Rema sier

Hans kollega i Rema på Stranda på Sunnmøre, Oddbjørn Overaa, er delvis enig med Holm.

– Jeg har aldri opplevd maken til lave priser på matvarer. Men det har ingen betydning hva jeg mener. Vi gjør som Rema sier. De vet hva de gjør, sier kjøpmannen.

Les også:Dette er Norges BESTE julemat

Han har fått reaksjoner fra kunder på gi-bort-prisene på god julemat.

– Noen er flaue og beklager seg nærmest over at de kjøper fem-seks svært billige edamer-oster. De vet at jeg taper penger på det. Men slik er det. Produsentene av mat er nok vel så lei seg som meg, sier sunnmørs-kjøpmannen.

Uforberedt på priskrig

En Kiwi-kjøpmann som ikke vil ha navnet sitt med i artikkelen, er rasende på den pågående lavpriskrigen.

Han regner med å tape flere titall tusen på å selge billigvarene med tap.

BILLIGVARER: Julegløgg-mandler og pepperkaker er blant produktene som matkjedene dumper prisene på. Foto:Nina Andersen,VG

Noen av kjøpmennene har hatt liten total-inntjening de siste dagene, til tross for at nordmenn vanligvis handler mye mat i helgene før jul. Årsaken er at mange kunder kjøper mer av billig-produktene enn mange av butikkene hadde beregnet på forhånd. For mange kom de rekordlave prisene som julekvelden på kjerringa, får VG opplyst.

Fullstendig bunnpris

Kjøpmann Christian Lykke i Bunnpris-kjeden er enig med de kjøpmennene som mener lavpriskrigen er ren galskap.

– Dette er uansett en ellevill lavpris-spiral som vi ikke kan fortsette med. Det er miljøfiendtlig å selge mat- og spesielt kjøttvarer for en så billig penge, sier Lykke til VG.

– I snitt så synker inntjeningen vår i desember på grunn av denne priskrigen. Men vi må jo ta det igjen på andre vis, på prisen på andre varer, vedgår Lykke.

Han er også åpen på at det i hans kjede er kjøpmennene som må dekke tapene.

– All inntjening både til butikk og kjede skjer i butikkenes kassa-apparater. Om kjeden «sponser» tapet så gjør de det med penger de i utgangspunktet har tatt inn fra butikk, sier Lykke.

Han legger til at i ytterste konsekvens betales hele gildet av kundene i form av at andre varer eller andre perioder av året blir dyrere.

Frykt for å tape VGs matbørs

Bunnpris-sjefen understreker at han ikke er det minste mer edel eller moralsk korrekt enn konkurrentene.

– Vi i Bunnpris er også med på denne galskapen. Vi selger surkål til ned i en krone for pakken. Her er også skambillig rødkål, risgrøt, kålrot, marsipan og de varene folk gjerne kjøper inn til jul. Hele årsaken er kampen om å vinne - eller rettere - frykten for å tape VGs matbørs, sier Lykke.

Her er den:VGs store matbørs fra november

Dagligvareekspert Reidar Molthe i bladet Dagligvarehandelen tror denne formen for råskap i prissettingen er tøff for mange.

– Dette er spesielt kraftig kost og mye sterkere enn det vi har sett i andre priskriger. Dette er noe av det råeste jeg har sett av prisdumping. Konkurransen er voldsom. Utfordringen er at flere av de som deltar har sagt at de skal være billigst. Da får det slike utslag, sier Molthe.

Mindre motivert for priskrig

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi bekrefter overfor VG at det er det enkelte butikkselskap som må dekke tapet på prisdumpingen. Men i Kiwi-kjeden eier kjeden over åtte av ti butikker, så den økonomiske belastningen for disse tas av kjeden sentralt.

– Det er det enkelte butikkselskap som tar kostnaden. Men 83 prosent av butikkene er eid av Kiwi, skriver Arvin i en sms til VG.

Hvor lenge den elleville priskrigen vil pågå, er det ennå ingen som kan svare på. Hverken Kiwi, Rema 1000, Bunnpris eller Extra (Coop) sentralt har hittil vist noen tegn på at de vil gi seg.

Men med enkeltbutikker som kan rapportere om daglige tap på flere titall tusen kroner, så reduseres priskrigslysten dag for dag ute i mange butikker.

En erfaren kjøpmann sa følgende til VG etter å ha lagt veldig lite skjul på hvor idiotisk han syntes denne prisgalloppen var:

– Denne galskapen kan ikke vare så mye lenger. Det er heldigvis ikke så lenge igjen til jul.

Rema 1000: – Helt normalt

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000 sier at deres kjøpmenn stoler på at varene de selger har de laveste prisene i markedet.

– Vi har i alle år vært en pådriver for lavere priser i Norge. Med lave kostnader, og effektiv butikkdrift spør vi oss ikke hvor mye vi kan ta for en vare, men hvor lite. Vi ønsker åpenhet rundt pris, og støtter arbeidet med Forbrukerrådets Dagligvareportal.

Beyer mener jaget etter å være billigst kommer kundene til gode.

– Konkurransen er først og fremst en konkurranse mellom dagligvarekjedene - leverandører får betalt til avtalt pris.

Hva en selvstendig næringsdrivende kjøpmann under Rema 1000-paraplyen tjener vil imidlertid variere gjennom året, og påvirkes ifølge kommunikasjonsdirektøren av mange ulike faktorer.

– Man må se på resultatet av året under ett, når man vurderer lønnsomheten. Det er helt normalt at prispresset er stort i desember, sier Beyer, og fortsetter:

– Vi har et løfte til både våre kjøpmenn og kunder om å alltid ha den laveste sluttsummen på kassalappen. Det er dette som gjør at kundene velger å handle på Rema 1000 året rundt, og gjør at våre kjøpmenn tjener penger.

Les også

  1. Mat-Sylvi hyller gi-bort-pris på julemat

    Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp) hyller den…
  2. Representanter for matprodusenter: – Respektløst å selge julepølse til tre kroner

    Leder Lars Petter Bartnes i Bondelaget og Matmerk-direktør Nina Sundqvist mener matvarekjedenes prisdumping…
  3. Vill priskrig i kjedebutikkene: Dumper prisene på julevarer

    Marsipan og pepperkaker til én krone og julegrøt til to kroner. Lavpriskjedene har dumpet prisene på julevarene til det…
  4. Her er noen av Mattilsynets verste funn i 2015

    Tips og bekymringsmeldinger fra publikum er ofte det som avgjør om  Mattilsynets inspektører rykker ut på tilsyn til…
  5. Cateringbedrift oppbevarte pinnekjøttet sammen med verktøy, malingrester og vaskemidler: Måtte kaste 190 kilo pinnekjøtt

    Dette pinnekjøttet ble lagret sammen med malingsrester, verktøy og utegriller. Alt måtte destrueres.
  6. Direktør for Matmerk tar oppgjør med billigribbe: Vil ha dyrere julemat

    – Ribbe som er billigere enn hundemat, bygger ikke stolthet til norsk matkultur, sier Matmerks direktør Nina Sundqvist.
  7. Fersk rapport om nordmenns matvaner: Så mye rødt kjøtt kjøpte hver av oss i 2014

    TORSHOV (VG) Helseadvarslene om rødt kjøtt har så langt ikke påvirket forbruket vårt nevneverdig: Nordmenn elsker rødt…

Mer om

  1. VGs matbørs
  2. Kiwi
  3. Rema 1000
  4. Bunnpris

Flere artikler

  1. Pluss content

    Kjøpmenn i Kiwi og Rema: Vil helst slippe julemat-krigen

  2. Lavpriskrigen fortsetter: Bunnpris-kjøpmann: – Tapet betales av kundene

  3. Matkjedene varsler nye kutt: Nekter å avblåse priskrigen

  4. Pluss content

    Bunnpris-arvingen om prisdumpingen: Du må betale!

  5. Priskrig på julevarer - men advarer mot «uverdige» priser

Fra andre aviser

  1. Nå setter kjedene opp matprisene igjen

    Bergens Tidende
  2. I år vil ingen starte priskrig på smågodt

    Aftenposten
  3. 20.000 kroner skilte handlekurvene i 2015

    Fædrelandsvennen
  4. Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

    Aftenposten
  5. Smågodtkrigen bekymrer fagfolk

    Bergens Tidende
  6. Helseministeren om smågodtpriser: - I påsken skal folk få kose seg

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder