ET GODE: - Et digitalt system vil øke tilliten til prosessen der vi som forbrukere skal bruke mange millioner kroner på et kjøp, sier Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig. Mobilappen er utviklet av Norges Eiendomsmeglerforbund. Foto: NEF/FORBRUKERRÅDET Foto: Kjell Håkon K. Larsen

Ny app skal øke tilliten til budrunder

Fra nyttår måtte alle boligbud være skriftlige. Nå svarer meglerbransjen med å lansere en ny applikasjon for budgiving.

Øyvind Gustavsen
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Denne uken rulles mobilapplikasjonen «Budrunder» ut til norske boligkunder. Den fungerer som et digitalt budskjema, og dermed kan man overfor flere meglerkjeder legge bort manuelle skjemaer som tidligere har blitt sendt inn via fax eller e-post.

- Målet er å gjøre det enklest mulig for boligkjøpere, sier Finn Tveter, direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund.

Nye krav

Finansdepartementet endret fra nyttår kravet til budgivere. Mens man tidligere kunne heve et bud via en telefonsamtale etter at budskjemaet var sendt inn for det første budet, må nå alle bud være skriftlige.

Megler må nå også innhente legitimasjon og signatur fra budgivere før bud formidles.

Meglerbransjens svar er applikasjon «Budrunder», der man kan ta signere via telefonskjermen og legge ved bilde av legitimasjon.

Enkelte meglerkontorer, som Krogsveen, har allerede utviklet egne applikasjoner med mulighet for å gi bud på boligene de selger.

Den nye applikaksjonen er derimot kjedeuavhengig og kan derfor brukes til å legge inn bud på alle boliger som selges.

Varsel på sms

- Når et bud legges inn via appen, får megleren varsel på sms og budskjemaet på e-post. Budgiveren får også en kopi, så det skal være tydelig hva som er kommunisert og når det er sendt, sier Anders Langtind, leder av Oslo og Akershus Eiendomsmeglerforening.

Han tror applikasjonen, som er gratis, vil kunne forhindre «uheldige episoder».

- Det har vært noen uheldige episoder tidligere, der megleren ikke så budet før han var tilbake på kontoret og da hadde fristen allerede gått ut. Vi tror varslingssystemet på applikasjonen gjør at bud ikke blir liggende usett, sier han.

Rundt 100 meglerkontorer i landet har akseptert en direktekobling mellom Finn.no og den nye applikasjonen.

Dermed vil all nødvendig informasjon om boligen hentes automatisk inn i applikasjonens budskjema.

De bankeide meglerkontorene, Aktiv, DNB Eiendom, Krogsveen, Privatmegleren og Eiendomsmegler1, har ikke akseptert dette og informasjonen på disse boligene må derfor tastes inn manuelt før budet gis.

- På sikt håper vi å få alle meglerkontorer i landet med, slik at boligkjøpere kun har en applikasjon å forholde seg til, sier Langtind.

Vil vurdere

DNB Eiendom sier de først har fått presentert den nye løsningen samme dag som VG tar kontakt.

- Vi har ikke fått presentert den universelle bransjeløsningen før nå. For ti minutter siden fikk vi en e-post om dette. Vi kommer selvfølgelig til å vurdere denne fellesappen, fordi vi er opptatt av kundevennlige løsninger, sier Terje Halvorsen, administrerende direktør.

DNB Eiendom har allerede en digital løsning som man kan by med.
- Fordi det ikke forelå noen bransjeløsning per 1. januar, utviklet vi vårt eget digitale budskjema knyttet til Finn.no, slik at kunden digitalt kunne levere skriftlig bud, sier Halvorsen.

Andre meglerkjeder er ikke med på «Budrunder»-satsingen fordi de har egne digitale løsninger for å gi bud.

Unngå uenighet

Det selges årlig 140.000 boliger i Norge. Forbrukerrådet er positiv til «Budrunder».

- Vi har lenge kjempet for elektroniske budrunder, fremfor det gamle systemet med telefonsamtaler og et virvar av gule lapper, sier Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig.

- Hva vil forbrukeren vinne på denne appen?

- Fra tid til annen blir det uenighet mellom megler og interessenter om hva som er sagt. Et digitalt system vil øke tilliten til prosessen der vi som forbrukere skal bruke mange millioner kroner på et kjøp.

Bartholdsen håper på sikt at alle meglerkjedene vil omslutte appen «Budrunder».

- Det vil være lettest for boligkjøpere å forholde seg til ett verktøy. Meglere kan gå flipp av bud fordi boligkjøpere ikke orker enda en ny applikasjon eller synes det er tungvint å forholde seg til et mangfold av apper, sier han.

Finn.no eies av Schibsted, som også eier VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder